ارسال به دیگران پرینت

هفته‌آينده؛ سامانه بارشي جديد در جنوب

مژده نوروزی: وضعیت سیل همچنان در خوزستان بحرانی است. اما به رغم بحرانی‌بودن اوضاع خوزستان، تلاش‌های نیروهای امدادی، مسئولان و دست‌اندرکاران برای کاهش آب در مناطق سیل‌زده ادامه دارد. وزرای نیرو، نفت و سایر وزرا تمهیدات خود را برای فروکش کردن آب در خوزستان به کار بسته‌اند و با هدایت آب به هورالعظیم بخش عمده‌ای از آب‌گرفتگی‌های مناطق پرخطر خوزستان تحت‌کنترل درآمده است. با این‌حال تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از این مطلب است که وضعیت کنونی خوزستان تحت‌کنترل است و جلسات بحران در استان مرتب با حضور وزرایی همچون نفت، نیرو، کشور و دادگستری در حال انجام است.

هفته‌آينده؛ سامانه بارشي جديد در جنوب

۵۵آنلاین :

در عین حال، با تلاش سایر نیروهای امدادی در استان همچون عوامل راهداری، امدادی و انتظامی چهار محورِ اهواز -آبادان، فکه- شوش، شوش - چغازنبیل و شوشتر - شعیبیه در استان خوزستان بازگشایی شده‌اند. در عین حال، همزمان با کاهش بحران سیل در خوزستان، امدادرسانی به مناطق سیل‌زده دیگر استان‌ها نیز ادامه دارد و تمامی نیروهای دولتی و امدادرسان، دستگاه‌ها و سازمان‌ها به‌صورت شبانه‌روزی در حوزه‌های تحت‌ مسئولیت خود برای جبران خسارات سیل و کاهش اثرات آن اقدامات ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده‌اند.

بارش‌های جدید در ایلام، لرستان و خوزستان

اگرچه بر اساس اعلام سازمان هواشناسی بارش‌های پراکنده طی روزهای آتی برای خوزستان پیش‌بینی شده است اما گزارش‌های هواشناسی حاکی از این مطلب است که برای هفته آینده سامانه بارشی جدیدی به کشور وارد می‌شود که خوزستان را نیز از بارش‌های خود بی‌نصیب نمی‌گذارد. اینبار اما خوزستانی‌ها برخلاف سال‌های گذشته آرزو می‌کنند، بارش‌ها قطع شوند زیرا سدها پر شده‌اند و در صورت ادامه بارش‌ها در هفته آتی، استان‌های ایلام و لرستان نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و به‌دنبال آن خوزستان نیز در معرض خطر جدی‌تری بیش از آنچه هم اکنون با آن دست به گریبان است، قرار خواهد گرفت. در خصوص وضعیت جوی کشور و پیش‌بینی‌های هواشناسی برای این هفته و هفته‌های آتی، محمد سبزه‌زاری مدیرکل سازمان هواشناسی استان خوزستان در گفت‌وگو با «آرمان» گفته است: تا پایان هفته، پدیده قالبی وجود ندارد و تنها برای ارتفاعات استان بارش‌های پراکنده گزارش شده است. به گفته سبزه‌زاری، اواخر هفته و هفته آتی سامانه بارشی جدید به سمت مناطق غربی کشور در حال حرکت است که در صورت تقویت آن سامانه بارشی، هفته آتی بارش‌های جدیدی را برای استان‌های ایلام و لرستان پیش‌بینی می‌کنیم که بر سدها لبریز شده استان خوزستان نیز تاثیر خواهند گذاشت.

تاثیر سامانه بارشی

مدیرکل هواشناسی خوزستان همچنین توضیح می‌دهد: بارش‌های هفته آتی بیشتر مناطق شمالی، ارتفاعات شرقی، استان‌های ایلام و لرستان و حوضه‌های آبریز را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به‌دلیل آنکه در حال حاضر سدها پر هستند خطر برای استان خوزستان محتمل است.

تثبیت حوضه‌های آبریز کرخه، دز و کارون

در عین حال، داریوش بهارلویی مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز در تازه‌ترین اظهار نظر، حجم خالی سدهای استان را یک‌میلیارد و 300‌میلیون مترمکعب عنوان کرده و گفته است: اوضاع منابع آبی استان خوزستان در کنترل است و در تلاش هستیم تا شرایط را تثبیت کنیم. به گفته بهارلویی، میزان خروجی و رهاسازی از سدها تقریبا متناسب با ورودی‌ها تنظیم شده تا بتوان حجم خالی و کنترل شده را افزایش داد. مدیر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین اعلام کرده است: در حال حاضر، روند ورودی به سدهای استان در حوضه کارون یک‌هزار و 590‌مترمکعب بر ثانیه، در حوضه دز یک‌هزار و ۳۴۰‌متر‌مکعب بر ثانیه، در حوضه کرخه یک‌هزار و 360‌مترمکعب بر ثانیه و در حوضه مارون ۱۷۸ مترمکعب بر ثانیه است که خروجی‌ها نیز به همین میزان تنظیم شده است.مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، تداوم روند کاهشی خروجی از سدهای استان را وابسته به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و بارش‌های احتمالی آینده دانسته و افزوده است: با توجه به نبود بارش تا شش روز آینده طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی و با برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که انجام شده، سعی کرده‌ایم حوضه‌های کرخه، دز و کارون را در یک حالت تثبیت شده نگه داریم تا فشار را از روی مناطقی که در پایین‌دست دچار آب‌گرفتگی شده کاهش دهیم.

تخلیه 270 روستا در خوزستان

کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان نیز در مورد آخرین وضعیت استان خوزستان به «آرمان» گفته است: تاکنون 270 روستا به‌صورت کلی و جزئی تخلیه شده‌اند که از این تعداد روستا، 109 روستا دچار آبگرفتگی هستند. به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان 92 اردوگاه اضطراری در استان خوزستان برپا شده و در کل اردوگاه‌های استان 118‌هزار نفر به‌صورت اسکان اضطراری مستقر شده‌اند. همچنین بر اساس آخرین آمارها در این سیلاب، به 438 واحد مسکونی شهری و هشت‌هزار و 700 واحد مسکونی روستایی آسیب وارد شده است.

تاکید دولت بر جبران خسارات

روز گذشته «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه بررسی نحوه تامین مالی جبران خسارات ناشی از سیل که با حضور وزرای نیرو، جهادکشاورزی و راه و شهرسازی، رئیس سازمان مدیریت بحران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و معاونان و مدیران دستگاه‌های مختلف تشکیل شد با اعلام اینکه امروز مهمترین مساله کشور مقابله با بحران سیل و جبران خسارات آن است، گفت: مردم به‌ویژه هموطنانمان در مناطق سیل‌زده انتظار دارند که دولت به‌طور جدی در جبران خسارات وارده و بازسازی مناطق سیل‌زده حضور و اهتمام جدی داشته باشد و دولت نیز همانطور که قول داده، با تمام توان به‌دنبال جبران خسارات وارده به مردم در مناطق سیل‌زده است.به منظور تسریع در امدادرسانی در روز گذشته مصوب شد تا سازمان برنامه و بودجه،‌وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی با محوریت سازمان برنامه و بودجه ضمن شناسایی تمامی ظرفیت‌های قانونی، مالی و بودجه‌ای کشور، راهکارهای لازم برای تامین مالی جبران خسارات و بازسازی مناطق سیل‌زده را تا روز سه‌شنبه ارائه کنند.

دستورالعمل به مدیران مناطق سیل‌زده

در عین حال سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز روز گذشته در بخشنامه‌ای 15 اقدام فوری و لازم را برای اجرا به مدیران و معاونان سلامت استان‌های سیل‌زده کشور ابلاغ کرد. گفته می‌شود این بخشنامه با هدف تحقق اهداف سند تحول توسعه بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر مشارکت فعال نیروهای آن در مواجهه با نیازهای فوری و عمومی جامعه از قبیل بلایای طبیعی و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده و اثراتی که حوادث طبیعی از جمله سیل اخیر بر سلامت دانش آموزان، اولیا و کارکنان مدارس دارد،‌ ابلاغ شده است.

ارسال 6 تُن دارو و سرنگ

سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر نیز روز گذشته دومین محموله 6 تنی کمک‌های بشردوستانه این سازمان را شاملِ دارو و انواع سرنگ به مناطق سیل زده خوزستان ارسال کرد. این محموله 6 تُنی دارو و تجهیزات پزشکی یکبار مصرف از شرکت پخش سها هلال وابسته به سازمان تدارکات پزشکی به منظور کمک به هموطنان به مناطق سیل زده خوزستان ارسال شد. این محموله شامل انواع دارو و سرنگ است که پس از ورود به استان خوزستان جمعیت هلال احمر به این استان تحویل خواهد شد تا پس از هماهنگی با مراجع ذی‌صلاح در اختیار هموطنان سیل زده خوزستانی قرار گیرد. نخستین محموله این سازمان شامل اقلام زیستی و بهداشتی، سه ‌شنبه گذشته،(20 فروردین) به ارزش 5‌میلیارد و 500‌میلیون ریال به مناطق سیل زده لرستان و خوزستان ارسال شده بود و مسئولان سازمان تدارکات پزشکی و شرکت‌های تابعه، آمادگی کامل برای ادامه کمک رسانی به هموطنان سیل زده در سراسر کشور دارند.

هشدار وزارت بهداشت به سیل‌زدگان خوزستان

در عین حال وزارت بهداشت در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره گزش مار، عقرب و سگ‌های ولگرد در خوزستان هشدار داده است. معاون وزیر بهداشت به چالش‌های بهداشتی بالا آمدن فاضلاب در اهواز اشاره کرده و گفته است: مشکل فاضلاب، مشکل زیرساختی خوزستان است که حتی قبل از سیل هم وجود داشت. در خوزستان از آنجایی که در برخی مناطق شبکه‌ای فاضلابی وجود ندارد از طریق چاه‌های فاضلاب دفع فاضلاب صورت گرفته و هر از گاهی این چاه‌ها توسط تانکرهای حمل فاضلاب تخلیه می‌شوند. حال از آنجایی که بعد از بارندگی‌ها امکان تخلیه این چاه‌ها وجود نداشته، به تبع در برخی مناطق این فاضلاب با آب قاطی شدند و بالا زده‌اند. وی چالش‌های عمده مناطق سیل زده را لاشه حیوانات، گرم شدن هوا و شیوع بیماری‌های مختلف ، مار گزیدگی و عقرب گزیدگی عنوان کرده و گفته است: هیچ ‌کمبودی در ارتباط با سرم‌های ضد عقرب، مار و هاری و همچنین واکسن‌ها نداریم و در مناطق سیل‌زده این موارد به اندازه کافی و حتی بیش از حد نیاز موجود است. دانشگاه‌های معین هم کاملا آمادگی پشتیبانی برای تامین موارد لازم را دارند.

منبع : آ رمان امروز
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه