ارسال به دیگران پرینت

تمدن فریدن، نماد همزیستی پیروان ادیان توحیدی است.

فرماندار فریدن به پیشینه تاریخی و فرهنگی این منطقه اشاره کرد و گفت: فریدن به دلیل برخورداری از تنوع قومی و زبانی از دیرباز تا کنون به عنوان سرزمین شش قوم شهرت داشته ؛ از این رو نماد و الگوی همزیستی پیروان ادیان توحیدی در غرب اصفهان نیز به شمار می رود.

تمدن فریدن، نماد همزیستی پیروان ادیان توحیدی است.

سید تقی معین الدینی عصر روز یکشنبه در دیدار با اسقف اعظم ارامنه به مناسبت سال نو میلادی در کلیسای وانک، افزود: در طول تاریخ، مردم جهان شاهد جنگ های متعدد عقیدتی یا قومیتی بوده اند اما زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان توحیدی در ایران و از جمله اصفهان زبانزد بوده است.

به گفته وی مسیحیان، کلیمیان، زرتشتیان و اهل سنت استان اصفهان، در کنار ساکنان شیعه این خطه، زندگی مسالمت آمیزی را سپری می کنند که این روابط حسنه می تواند به عنوان یک الگو، بازتاب جهانی پیدا کند.

فرماندار فریدن ادامه داد: ایران از معدود کشورهای کم تنش چند فرهنگی به لحاظ زبان، دین و مذهب است.

معین الدینی وجود پیروان ادیان توحیدی در استان اصفهان را فرصت مناسبی برای بررسی نقاط مشترک بین این ادیان دانست و با اشاره به پیشینه تاریخی فریدن در همزیستی با ارامنه افزود: مردم فریدن از دیر باز تاکنون تعامل مثبت و دوستانه با اقلیت های مذهبی داشته اند.

به گفته وی ارامنه در بسیاری از روستاهای فریدن سکونت داشتند و اکنون برخی ارامنه در این شهرستان روزگار می گذرانند.

معین الدینی خاطرنشان کرد: این پیشینه و آثار به جای مانده از آن، فرصت بی نظیری برای تعامل دوسویه و استفاده از ظرفیت های فرهنگی نهفته در آن است.

در این دیدار تعدادی از دهیاران روستاهای فریدن ( که نمادها و نشانه های زندگانی ارامنه در آن ها وجود دارد) به بیان ظرفیت های این بخش پرداختند و برهمکاری و مشارکت با ارامنه به ویژه درراستای توسعه گردشگری درون استانی تاکید کردند.

بخشدار بخش مرکزی فریدن، کلیساها و آیین های باستانی ارامنه را جزو جاذبه های گردشگری دانست که با مدیریت صحیح، رونق گردشگری منطقه و استان را به دنبال خواهد داشت.

ایزد ابوالحسنی به همجواری دوستانه مردم فریدن با اقلیت های دینی اشاره کرد و افزود: خشکسالی های اخیر و رکود برخی شغل ها مانند کشاورزی، افزایش بیکاری در منطقه فریدن را به دنبال داشته است که در صورت استفاده بهینه از ظرفیت های گردشگری به ویژه درروستاها می توان به چشم انداز مطلوبی از توسعه رسید.

به گفته وی دهیاران به عنوان موتور محرکه اشتغال روستایی از ظرفیت عظیمی برای افزایش تعاملات فرهنگی و جذب گردشگر به سوی روستا برخوردار هستند.

بخشدار مرکزی فریدن بابیان اینکه احترام به ادیان و عقاید دیگر، یکی از اساسی‌ ترین ریشه‌های فرهنگ اسلامی - ایرانی است ، خاطر نشان کرد: در چهار دهه اخیر تبلیغات گسترده جهانی منفی علیه ایران و انقلاب اسلامی انجام شده که تاریخ پرسابقه همزیستی مسالمت‌ آمیز بین ادیان درایران را نشانه رفته است، بنابراین تمرکز بر اشتراکات و پیوندهای ادیان ضروری است.

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی فریدن در این دیدار گفت: فریدن به واسطه همزیستی با پیروان ادیان مختلف از ظرفیت های متنوع گردشگری قومی- اقلیتی برخوردار است.

محمود سلیمی افزود: میراث فرهنگی نسبت به شناسایی، حفظ و ترمیم آثار تاریخی به جای مانده از تاریخ ارامنه اهتمام جدی داشته و صدور تاریخ و فرهنگ این بناها را در اولویت اصلی برنامه های خود قرار داده است.

پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران، این دیدار را بی نظیر و مایه مسرت قلمداد و بر ضرورت افزایش تعامل مستمر و دوسویه تاکید کرد.

به گفته وی برای نخستین بار است که هیاتی بلند پایه از شهرستان فریدن اصفهان به همراه همه عواملی که به نوعی به فرهنگ و تاریخ اقلیت ها متصل هستند در قالب دیدار رسمی به نزد وی آمده اند.

اسقف سیپان کاشجیان افزود: همزیستی مسالمت آمیز از ارزش های مهم جامعه ارامنه است.

وی برای مردم ایران و جامعه ارامنه شادی و سلامت آرزو و اضافه کرد: وجود مذاهب، ادیان، اقوام و فرهنگ های مختلف با صلح و آرامش در کشور نمود عینی امینت و وحدت است.

به گزارش ایرنا؛ در این دیدار با توجه به درپیش بودن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، یاد و خاطره وارطان آبراهامیان ، شهید ارمنی دفاع مقدس ، متولد روستای سینگرد بخش مرکزی شهرستان فریدن گرامی داشته شد.

بازدید از کلیسای وانک و موزه ارزشمند آن از برنامه های دیگری بود که در حاشیه این دیدار به اجرا در آمد.

فریدن با تمدن هفت هزارساله و پیشینه غنی تاریخی از ظرفیت قابل توجهی برای گردشگری فرهنگی برخوردار است.

این شهرستان با 2 شهر و 28 روستا در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه