ارسال به دیگران پرینت

در استان‌های سیل زده شبکه گازرسانی پایدار است؟

سامانه بارشی که چند روز است شهر‌های جنوبی کشور را فراگرفته موجب بارش‌های سیل آسایی در شهر‌های جنوبی کشور شده است، به طوری که باعث خسارت به زیر ساخت‌های به برخی از شبکه‌های آب، برق و گاز شده است.

در استان‌های سیل زده شبکه گازرسانی پایدار است؟

مدت زیادی است که هر ساله با آغاز بارش‌ها در کشور به خصوص شهر‌های جنوبی شاهد سیل و طغیان رودخانه‌ها هستیم این در حالی است که متاسفانه شهر‌های جنوبی از جمله خوزستان توان سیل را ندارند و باعث گرفتار شدن مردم می‌شود.

هر ساله این داستان تکراری دامن گیر استان های محروم شده و سیل را به خانه و کاشانه آن ها راهی می کند. موضوعی که سال هاست توسط بسیاری از کشورهای باران خیز حل شده است. 

 

محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز کشور در گفت‌وگو با اشاره به آخرین وضعیت شبکه گاز در استان خوزستان گفت: خوشبختانه شبکه گاز خوزستان در شرایط عادی به سر می‌برد و تا به امروز مشکلی گزارش نشده است.

او ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های شدید در خوزستان در همان ساعات اولیه تمامی نیرو‌های ما در آماده باش کامل به سرمی‌برند تا با بروز مشکل سریعا اقدام کنند.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز کشور تصریح کرد: هم اکنون شکستگی و قطعی گاز کزارش نشده است و نیرو‌های شرکت ملی گاز کشور پس از فروکش شدن آب مجددا شبکه گاز استان خوزستان را برای چکاب و نشت یابی بررسی می‌کنند تا مشکل خاصی نباشد.

جولایی در ادامه در خصوص شبکه گاز استان‌های بوشهر، شیراز و اصفهان هم گفت: خوشبختانه تا کنون شبکه گاز این سه استان هم پایدار بوده و شکستگی یا قطع شدگی گزارش نشده است.

او تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران به عنوان بزرگترین و اصلی‌ترین تامین کننده سبد انرژی کشور و با توجه به گستره جغرافیایی فعالیت آن در تمام کشور تلاش بی وقفه‌ای را برای جلوگیری از قطع گاز و خدمت رسانی به مردم در مناطق سیل زده انجام داد.

زارع ////گزارش ///جای مسئولان در سیل جنوب کشور خالی

اما گزارشات مردمی از شهر‌های سیل نشان دهنده چیز دیگری است به طوری که یکی از شهروندان استان خوزستان در در گفت‌وگو درباره مشکل قطع شدن گاز گفت: متاسفانه با شروع باران که موجب آبگرفتگی معابر شد در این هوای سرد گاز منازل منطقه مسکونی ما حدود چندساعت قطع شد.

او ادامه داد: در این هوای سرد نیاز مبرم هر خانواده نیاز به گاز است خواهش ما از مسئولان این است که خواهشا زیرساخت‌های لازم را برای تداوم بهتر حتی در زمان وقوع سیل اتخاذ کنند.

قطع یا افت گاز در مناطق مختلف کشور خصوصا شهر‌های که امروزه درگیر سیل هستند در چند روز اخیر مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد کرده به طوری که این اوضاع وخیم در حالی رخ داده که در امسال، مسئولان دولت دوازدهم خصوصا نفتی‌ها مکررا از موفقیت خود در رکوردزنی تولید گاز در کشور سخن گفته و وعده عدم قطعی گاز در زمستان را داده بودند.

حمید حاجی زاده سرپرست شهرداری شادگان  با اشاره به بارش ۶۴ میلیمتری باران طی دیشب و وقوع آبگرفتگی در برخی معابر این شهرستان گفت: نیرو‌های خدماتی شهرداری با استفاده از تجهیزات آبکشی و تانکر‌های حمل آب در حال جمع آوری آب‌های سطحی هستند.

زارع ////گزارش ///جای مسئولان در سیل جنوب کشور خالی

او با بیان اینکه در اجرای عملیات آبکشی از معابر منطقه چندین دستگاه پمپ ثابت، پمپ بنزینی، کف کش برقی و ۳ دستگاه تانکر در حال فعالیت هستند، افزود: عملیات رفع آبگرفتگی معابر هم اکنون با تلاش نیرو‌های خدماتی و با استفاده از تجهیزات لازم به منظور تسهیل تردد وسایل نقلیه در حال انجام است.

حاجی زاده به انجام لایروبی کانال‌ها به صورت روزانه و به طور مستمر با تلاش بخش خدمات شهری اشاره و بیان کرد: این کار علاوه بر رفع مشکل آبگرفتگی معابر موجب ارتقای بهداشت زیست محیطی نیز می‌شود، ضمن اینکه عملیات لایروبی انهار و کانال‌های روباز با هدف جلوگیری از آبگرفتگی معابر انجام شده است.

با توجه به ورود سامانه بارشی جدید به کشور و کاهش محسوس در سراسر کشور مصرف گاز به تدریج افزایش میابد به طوری که در شهر‌های که درگیر سیل شده اند قطع شدن گاز گزارش شده است. با وجود اینکه هنوز زمستان از راه نرسیده و پیش بینی‌های هواشناسی خبر از بارش‌های سنگین می‌دهند باید منتظر بارش‌های سیل آسایی دیگر باشیم.

محمد عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز کشور  اظهار کرد: از ابتدای این هفته شاهد جاری شدن سیل در بعضی شهر‌ها و روستا‌های استان بخصوص خوزستان بودیم، اما خوشبختانه این حادثه سبب قطعی گاز در این مناطق نشد و شبکه گاز کشور همچنان پایدار است.

وی تصریح کرد: آب گرفتگی و جاری شدن سیل در خوزستان به خطوط لوله و تأسیسات گاز این مناطق هم آسیبی نزده است.

اما برخی از مسئولان براین باورند که قطع گاز برای ایمنی بیشتر مردم در زمان سیل بوده است و جای هیچگونه نگرانی نیست.

سیستم فاضلاب شهری قادر به دفع آب‌های ناگهانی نیست

صادق حقیقی پور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به آخرین وضعیت شبکه آبرسانی در این استان گفت: در و اقع رسیدگی به وضعیت شهر و آبگرفتکی معابر به عهده شهرداری است.

او ادامه داد: به دلیل نبود شبکه دفع آب‌های سطحی در استان، آب ناشی از بارش‌ها وارد شبکه فاضلاب می‌شود و این سیل هم متاسفانه به شبکه‌های زیر ساختی از جمله تلمبه‌های آب و فاضلاب هم خسارت وارد کرده است.

زارع ////گزارش ///جای مسئولان در سیل جنوب کشور خالی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اضافه کرد: با توجه به اینکه رودخانه‌های زیادی در اطراف خوزستان مستقرر هستند متاسفانه آب وارد شبکه فاضلاب می‌شود و خسارت‌های زیادی به بار می‌آورد، سیستم فاضلاب شهری قادر به دفع آب‌های ناگهانی نیست و باتوجه به تغییرات آب و هوایی که شهر اهواز را تحت تاثیر قرار داده است، بارش‌های زیادی در مدمت زمان کوتاهی به وقوع پیوسته است و وضعیت شهر را به هم ریخته است.

تغییر شرایط آب‌وهوایی در کشور موجب شده کشور با وضعیت جدیدی روبرو شود وضعیتی که اگرچه موجب افزایش منابع آبی شده، اما وقوع سیل، افزایش مصرف گاز و در پی آن خاموشی‌های احتمالی به دلیل کمبود گاز نیروگاه‌ها، مشکلات و چالش‌های جدی را به وجود آورده است. سیل خوزستان نتیجه غافلگیری از یک حادثه طبیعی بود یا بی‌توجهی مسئولان به اخطاریه‌های سازمان هواشناسی؟

 

 

منبع : قطره
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه