ارسال به دیگران پرینت

دورهمی ها و غفلت از کرونا

براساس آمار مطرح شده از سوی مسوولان وزارت بهداشت ۵۱ درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا ناشی از همین دورهمی ها و مهمانی های خانوادگی است که تصور می‌شود چون عنوان سنگین مراسم خاصی را ندارند پس کرونا هم نمی تواند در آنها نفوذ کند.

دورهمی ها و غفلت از کرونا

شاید تاکید زیاد بر آیین هایی همچون عروسی و عزا که بعنوان علل عمده ابتلا به کرونا عنوان می شود این تصور را ایجاد کند پس دورهمی و مهمانی و تولد های خانوادگی که همه اعضای خانواده و فامیل در آن هستند می تواند مصون از کرونا باشد.

کرونا از همان آغاز شیوع جهانی خود نشان داد، مساله ای فراتر از بهداشت و درمان است و تبعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آن را نمی توان انکار کرد. تبعاتی فرهنگی و اجتماعی از آنجا که نادیده گرفتن برخی آئین ها هر چند برای مدتی کوتاه ممکن است با مقاومت هایی همراه باشد حائز اهمیت هستند و در مجموع بیش از هر چیز عبور از آنها همراهی و تعامل مردم با مسوولان را می طلبد.

بعبارتی با شیوع ویروس کرونا در کشور بعد از کارکنان مراکز درمانی و بهداشتی که بعنوان مدافعان اول سلامت مردم محسوب می شوند، نقش خانواده ها و همراهی آنها در رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی بسیار اهمیت دارد.

مهمترین شاخص پیشگیری از چرخه انتقال کرونا در کنار سیاست های تشخیص، پیشگیری و درمان نظام سلامت، نقش خانواده در اجرای برنامه های کلان است. این شعار که هر خانواده یک پایگاه سلامت است نشان دهنده اهمیت خانواده در پیشگیری و حتی درمان است.

کرونا با تمام تبعات خود در حوزه های مختلف این تعهد و مسوولیت را برای همگان به همراه دارد که باید برخی تغییرات در سبک زندگی را پذیرفت حتی اگر این تغییرات به صورت  چشم پوشی از برخی آداب و رسوم و مهمانی های و خوش بودن های در کنار همدیگر باشد.

باید دید هدف از دورهمی و مهمانی های دوستانه و خانوادگی چیست؟ آیا هدف غیر از گذران اوقاتی خوش و توام با سلامت در کنار عزیران خود است! ولی اکنون زمانه به سمتی پیش رفته است که قدرت سرایت دهندگی کرونا به بالاترین حد خود رسیده است و هر اجتماعی در آن بیم به خطر افتادن جان وجود دارد.

باید پذیرفت با فراگیری کرونا سبک زندگی به یکباره باید تغییر کند تا علاوه بر محافظت از خانواده، اجتماع را با کمترین آسیب از خطر بیماری در امان داشت. سبک زندگی که از ساده ترین مسائل فردی همچون بهداشت، احوال پرسی، مهمانی رفتن و دورهمی، مسافرت، زیارت حرم و بقاع متبرکه، مراسم عزا و عروسی و خریدهای پر ترافیک را در برمی گیرد.

گاهی تاکید و نام آوردن مواردی باعث غفلت از سایر موارد می شود بعبارتی تاکید زیاد بر آئین های سوگواری و شادی های نباید باعث غفلت از یک سری مهمانی های خانوادگی شود در حالیکه همان دورهمی ها هم می توانند تقویت کننده چرخه انتقال کرونا باشند.

عبارت و جملاتی که این روزها از زبان مسوولان و آنهایی که بطور مستقیم و نزدیک تری با واقعیت تلخ و تاریک کرونا سر و کار دارند را اندکی باید با تامل شنید؛ رییس جمهور در روزهای اخیر به مساله دورهمی های خانوادگی اشاره داشتند و اینکه همین دورهمی ها بیش از کسب و کارها مشکل ایجاد کرده است به این صورت که تحقیقاتی که اخیرا انجام شده نشان می دهد حرف زدن و صحبت کردن هم افشانه‌های تنفسی را منتشر می کند که این افشانه‌ها ممکن است سنگین یا سبک باشد. در این شرایط وقتی افراد دور هم جمع می‌شوند و ماسک هم برداشته می‌شود اگر یک نفر مبتلا باشد، خود به خود باعث ابتلای بقیه می‌شود.

رییس دولت دوازدهم با یادآوری اینکه امروز بسیاری از مبتلایان خانوادگی است، گفت: گاهی می‌بینیم یک یا ۲ نفر بیمار کاملا بی‌علامت یا با علامت ضعیف، همه را مبتلا کرده است. بنابراین مسوولیت پذیری آحاد افراد جامعه الزام نخست است تا این محدودیت اثربخش باشد.

سیما لاری سخنگوی وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز می گوید: همکاری و همراهی مردم در اجرای محدودیت های کرونایی نقش موثری دارد که در همین راستا مهمترین اقدام پرهیز از تجمع و دورهمی‌هاست زیرا ۵۱ درصد بستری بیماران به علت دورهمی های خانوادگی اتفاق می‌افتد.

در استان لرستان خرم آباد، بروجرد و سلسه از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند و مابقی شهرها نیز نارنجی هستند که در طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا محدودیت های لازم بر مبنا شهر و شهرستان اعمال می شود. با توجه به تاثیری که دورهمی ها و تجمعات در شیوع کرونا دارند متناسب با وضعیت هر شهر محدودیت های متناسب صورت می گیرد.

سید موسی خادمی استاندار لرستان در این خصوص می گوید: با توجه  به اینکه گفته می شود ۵۱ درصد ابتلای به کرونا ناشی از دور همی ها و جمع شدن های خانوادگی است ، هدف ما این است که این دور همی ها را حذف کنیم و مردم تاجای امکان از هر گونه تجمع پرهیز کنند.

وی می گوید: کرونا که وارد خانواده شود تمام اعضای خانواده در معرض خطر هستند و مواردی در استان اتفاق افتاده است که به فاصله کمی، سه عضو یک خانواده بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند.

محمد رضا نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این خصوص می گوید: اکنون در مورد کرونا می توان گفت ؛ جنگ خانه به خانه است و از همان ابتدا نباید اجازه ورود کرونا به خانواده را داد . هر چقدر شب نشینی ها و دورهمی ها و ترددهای بی مورد کمتر شود به همان نسبت از سرعت چرخش ویروس کاسته می شود.

احمد گودرزیان سرپرست فرمانداری بروجرد نیز می گوید: همکاری مردم در پایبندی به اجرای طرح ها و برنامه های مختلف کنترل کرونا نکته بسیار حائز اهمیتی است که این همکاری با ۲ هفته در خانه ماندن موکول کردن کارهای غیر ضروری به زمانی دیگر و خودداری از حضور در هرگونه تجمع، مهمانی و دور همی، محقق می شود.

مروری بر این سخنان که از سوی مسوولان در سطوح مختلف عنوان می شود همگی بیانگر واقعیت تلخ کرونا است که هیچگونه غفلت و سهل انگاری و عادی انگاری را بر نمی تابد و جان و هستی عزیران و خانواده کالای قابل قیاسی با یک سری خوشی های موقت و دور هم جمع شدن های موقت و گذرا نیست فقط اندکی تامل و تدبیر می طلبد.

دوباره باید به همان حساسیت ها و نگرانی های روزهای آغازین رو در رویی با کرونا بازگشت، کرونا همان کرونای ناشناخته و پیچیده روزهای آغازین است که شاید آن روزها امید این بود که دست کم تا پاییز واکسن آن وارد بازار شد اما نزدیک به یکسال از تولد نا میمون آن در جهان می گذرد و هنوز واکسن آن وارد بازار نشده است و کرونا وحشیانه تر جولان می دهد.

لاجرم باید به خانه بازگشت و یادآوری کرد فعلا اولین و کارسازترین مبارزه با این ویروس از خانواده آغاز می شود باید در خانه ماند و از هر گونه مهمانی و دورهمی نیز چشم پوشی کرد تا زنجیره قطع شود .

به هر روی آنچه مسلم به نظر می رسد این است که در این روزها با در خانه ماندن می توان این درد مشترک را درمان کرد از آئین ها، جشن ها، مهمانی های هر چند کوچک و خانوادگی و دورهمی های به ظاهر ساده و بی خطر باید چشم پوشی کرد زیرا ؛ فعلا تقابل جان با هر چیز غیر از آن است که برای حفظ جان خود و عزیزان خود ، ناگزیر این روزها را در خلوت خانه باید سپری کرد.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه