ارسال به دیگران پرینت

پاسكاري قصور امنيتي

یکی از نهادهایی که در سال هاي اولیه پیروزي انقلاب اسلامی تأمین امنیت داخلی کشور را برعهده داشت، شوراي امنیت ملی کشور بوده است.براساس مصوبه اساسنامه این شورا درآن مقطع به منظور بررسی جریانات و پیشامدهاي عمده و اساسی امنیت داخلی و اتخاذ تصمیمات و تدابیر هماهنگ در جهت پیشگیري و مقابله با مسائل مربوط به آن، شوراي امنیت به مسئولیت وزیر کشور تشکیل شد. طبق اساسنامه، این شورا موظف است که جمع‌بندي و بررسی اخبار و گزارش ها و تجزیه و تحلیل هاي مربوط به وقایع حساس امنیتی، سیاسی، اجتماعی کشور جهت بهره برداري سریع،به منظور ترسیم وضع موجود و پیش بینی تحولات آتی صورت دهد.

پاسكاري قصور امنيتي

۵۵آنلاین :

یکی از نهادهایی که در سال هاي اولیه پیروزي انقلاب اسلامی تأمین امنیت داخلی کشور را برعهده داشت، شوراي امنیت ملی کشور بوده است.براساس مصوبه اساسنامه این شورا درآن مقطع به منظور بررسی جریانات و پیشامدهاي عمده و اساسی امنیت داخلی و اتخاذ تصمیمات و تدابیر هماهنگ در جهت پیشگیري و مقابله با مسائل مربوط به آن، شوراي امنیت به مسئولیت وزیر کشور تشکیل شد. طبق اساسنامه، این شورا موظف است که جمع‌بندي و بررسی اخبار و گزارش ها و تجزیه و تحلیل هاي مربوط به وقایع حساس امنیتی، سیاسی، اجتماعی کشور جهت بهره برداري سریع،به منظور ترسیم وضع موجود و پیش بینی تحولات آتی صورت دهد. همچنین دراين اساسنامه قيد شده برقراري ارتباط با شوراي تأمین استان‌ها، دریافت گزارش‌ها از وضعيت امنیتی، سیاسی، اجتماعی هر استان، برعهده شوراي امنيت است. سیاست‌هاي عام امنیت داخلی کشور در چارچوب قوانین مصوبه، تبیین حدود وظایف و اختیارات هر یک از ارگان ها و نهادها، در رابطه با امنیت داخلی کشور در چارچوب وظایف قانونی آن‌ها؛ پیگیري و ارزیابی نتایج حاصله از اجراي تصمیمات متخذه در شورا و هماهنگ كردن موارد مشترك با شوراي عالی دفاع از جمله مواردي است که در اساسنامه شوراي امنیت کشور آمده است. در 31شهريور سال جاري حمله تروريستي در رژه اهواز از سوي افراد معاند نظام صورت گرفت. براي بررسي علل اين حادثه وقصوري كه در تامين امنيت رژه بايد صورت مي‌گرفت افراد وشخصيت‌هاي نظام وسياسي موضع‌گيري‌هاي مختلفي داشتند وهريك ارگان ونهادي را مقصر اين موضوع مي‌داند. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به بیان جزيیاتی از این حادثه پرداخت و در گفت‌وگو با ایسنا مدت تیراندازی تروریست‌ها به مردم و نیروهای مسلح را حدود 10 تا 12 دقیقه اعلام کرد و گفت: آن‌ها بین مردم حدود 10 تا 12 دقیقه شروع به تیراندازی کردند و پس از حدود 12 دقیقه به درک واصل شدند. برخي نيز گفتند تروریست‌ها از ساعت ۴:۳۰ بامداد روز شنبه در محل حاضر و دوباره هشت صبح وارد صحنه شده و کار‌ها را چک و سرانجام ۹ صبح عملیات تروریستی را آغاز کردند. خودروی تروریست‌ها یک پراید سفید بود و این افراد لباس مبدل بسیج را بر تن داشتند و مسلح به سلاح کلاشینکف با چندین خشاب اضافه بودند. همچنین پنج تروریست در عملیات تروریستی اهوازهلاک شدند. پیش از این با توجه به اینکه جنازه این تروریست لابه‌لای پیکر سایر شهدا بود، شناسایی نشده بود. براساس این گزارش سه نفر از این تروریست‌ها در یک خانواده بودند که دو نفر از آن‌ها برادر و نفر سوم پسر عموی آن‌ها بوده است. شغل این افراد تا قبل از استخدام توسط گروهک‌های تجزیه‌طلب، نجاری و کابینت‌سازی بوده است!

نبود مسئول مشخص

اين نكات و اشاره به ضعف‌هايي كه در حفظ امنيت مراسم وجود دارد سبب شد تا برخي از مسئولان نكاتي را بيان كنند. در همين راستا حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه، ريیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به حادثه تروریستی در اهواز گفته كه ضعف‌های امنیتی وجود داشته است که تروریست‌ها توانستند دست به چنین اقدامی بزنند. نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس در گفت‌وگو با عصر ایران تشريح كرده است كه نباید به هیچ‌وجه چند نفر مسلح در هشت یا 10 متری جایگاه حضور پیدا می‌کردند و عده‌ای بی‌گناه را به رگبار می‌بستند. وی با تاکید بر اینکه باید تشریفات و پروتکل خاصی در حوزه امنیت برای برگزاری این‌گونه مراسم داشته باشیم، گفت: پشت جایگاه برگزاری مراسم پادگان خیابان و بعد پارکی است که از داخل همین پارک حمله صورت گرفته است که مورد تفتیش و بازبینی لازم قرار نگرفته و این موضوعی است که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد. ريیس کمیسیون امنیت ملی تاکید کردكه مسئولیت عملی و عملیاتی برگزاری هرگونه همایشی باید به صورت مشخص در اختیار دستگاه خاص و پاسخگو باشد؛متاسفانه در این حوزه ما ضعف داریم و از همین خلأ است که این مسائل پیش می‌آید. فلاحت‌پیشه پیش از این نیز اعلام کرده که در حادثه حمله تروریستی به رژه نیروهای نظامی در اهواز سهل‌انگاری مشهود بوده و قابل‌قبول نیست.

واكنش‌هاي متفاوت

امیر نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش نيز بعد از وقوع اين اقدام تروريستي درباره اینکه گفته می‌شود سطح امنیتی رژه پایین بوده است، گفت: در مراسم رژه در داخل شهر وقتی که مراسمی نظامی می‌خواهد انجام شود قسمت‌های زیادی مسئول هستند و اینکه دست کم گرفته شود این‌گونه نیست و مسئولان در حال بررسی هستند. بي‌شك اگر جایی سستی صورت گرفته باشد کسانی که از همان لحظه اول در منطقه هستند، بررسی و برخورد می‌کنند. روز یکشنبه نیز غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در گفت‌وگو با ایرنا گفته بود که برای بررسی اینکه چه نهادی در تامین امنیت مراسم رژه اهواز قصور داشته، نهادهای مختلفی برای بررسی مساله به اهواز آمده‌اند. ازسوی دیگر سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران هم روز شنبه پس از حمله به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز با بیان اینکه برگزاری مراسم رژه امسال بر عهده ارتش بود، گفت:« بهتر است دوستان ارتش در این رابطه اطلاعات دقیق‌تری بدهند». غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان به عنوان ريیس شورای تامین این استان به سوالات ایرناپلاس درمورد روز حادثه چنين پاسخ داده بود كه مسئول تأمین امنیت مراسم رژه اهواز برعهده ستادکل نیروهای مسلح بوده، چرا که برنامه آن‌ها بوده و نیروهای نظامی، امنیت را برعهده داشته است. شريعتي در ادامه گفته است كه بنده رييس شوراي تامين استان هستم اما این مراسم، یک برنامه نظامی بوده است و هماهنگی‌ها با دستور ستاد کل میان خودشان انجام می‌گيرد. فقط زمان برنامه را به ما اطلاع می‌دهند وازما دعوت به عمل مي‌آيد. وي در مورد اين كه آيا نهادی در تأمین امنیت قصور داشته است گفت كه در حال حاضر هیات‌های متعددی از تهران، برای بررسی ابعاد ماجرا به اینجا آمده‌اند.

الصاق كم‌كاري

اما در ادامه بررسي‌ها سیدحسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی گفت‌وگویی با خانه ملت در خصوص جلسه بررسی حادثه تروریستی رژه اهواز در این کمیسیون که با حضور وزرای کشور و اطلاعات، نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله ارتش، سپاه و نیروی انتظامی و نیز استاندار خوزستان برگزار شد، ضمن انتقاد از وضعیت امنیتی مراسم رژه گفت:«در این جلسه دو فیلم تأثرآور به نمایش گذاشته شد که بسیار همه ما را متاسف کرد چون چهار تروریست به راحتی 12دقیقه تیراندازی کرده، رفت‌وآمد داشتند، خشاب خود را عوض کردند و با هم صحبت می‌کردند و هیچ کس به آن‌ها حتی شلیک هم نکرد».نقوی حسینی افزود:«این جای تأسف دارد که این‌ها در این مدت به راحتی حرکت کردند و حتی به مجروحان تیر خلاص می‌زدند». وی خاطرنشان کرد:«ما در عین حال که می‌دانیم این تروریست‌ها توسط حکومت‌هایی مثل عربستان سعودی و امارات حمایت شده و آمریکا نیز این نوع تروریسم را تشویق می‌کند اما در تأمین امنیت، حراست و حفاظت محیط برنامه ضعف‌های زیادی بود و این ضعف از خود ما است».

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه باید امنیت کامل این مراسم تأمین و رفت‌وآمدها کنترل می‌شد، اظهار داشت:«فضای سبز پشت جایگاه خالی از هر نوع نظارت بود و تروریست‌ها به راحتی می‌آیند و با اسلحه به سمت مردم شلیک می‌کنند».وی تاکید کرد:« این ضعف‌ها در کمیسیون امنیت مورد بررسی قرار گرفت و ما تاکید کردیم که از این خطاها نمی‌گذریم و دستگاه‌های مربوطه باید پاسخگو باشند». نقوی حسینی اظهار داشت:«افرادی را که در تأمین امنیت مراسم رژه کوتاهی کرده‌اند مشخص و اعلام می‌کنیم». عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد:« طبق آنچه در فیلم نشان داده شد، یکی از این تروریست‌ها صبح روز قبل از رژه می‌آید و محیط را براندازی عملیاتی می‌کند؛ یعنی از ابتدا تا انتهای خیابان را می‌رود و می‌آید و هیچ نیروی امنیتی و نظارتی آنجا حضور ندارد». وی اضافه کرد:« گفته می‌شود خانه تیمی این تروریست‌ها کشف و ۲۲ نفر از مرتبطان با آن‌ها دستگیر شدند، حالا سوال این است که چرا این اتفاق بعد از عملیات می‌افتد». نقوی حسینی گفت:«اطلاعات که نباید بعد از عملیات برود و این‌ها را کشف کند». وی خاطرنشان کرد:«به هر حال در این موضوع ضعف‌های جدی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد تا نقاط ضعف امنیتی ما برطرف شود».

پاسكاري تقصير

فاجعه‌اي در اهواز رخ داد و دل همه مردم ايران را سوزاند اما آنچه بيشتر از اين جنايت سبب تامل شد، پاسكاري قصور اين رويداد است. هميشه در برگزاري مراسم‌ها حتي يك كنسرت ساده شورايي تصميم مي‌گيرد كه مي‌تواند امنيت آن را تامين كند يا خير، و در آخر نيز اگر اتفاقي رخ دهد همگي پاسخگو هستند. حال اينكه برخي بعد از اين اتفاق سعي مي‌كنند نهادهاي ديگر را مقصر جلوه دهند و به جاي همگرايي به اختلاف دامن بزنند جاي تامل است.

منبع : قانون
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه