ارسال به دیگران پرینت

امپراتوری ترامپ زیر سایه یک کار چاق کن

او وکیلی بود که اغلب در دفاتر تاکسی پراکنده اطراف نیویورک کار می‌کرد. یکی از آنها، یک گاراژ تعمیراتی در بالای خیابان شانزدهم غربی، در ناحیه منهتن در حاشیه منطقه میت‌پکینگ قرار داشت، درست پیش از آنکه بسیار معروف شود. ساختمانی یک طبقه و زرد رنگ که در سایه پل کویینزبرو می‌درخشید. یک مکان آجری شسته‌و‌رفته که در یک خیابان کثیف قرار داشت و اغلب نیز تاکسی‌ها در آنجا دوبل پارک می‌کردند.

امپراتوری ترامپ زیر سایه یک کار چاق کن

۵۵آنلاین :

کوهن، نفر وسط

پس از آن نیز دفتر خود دونالد ترامپ در برج ترامپ و در طبقه بیست‌وششم بود که یک چشم‌انداز عالی رو به سمت خیابان پنجم داشت. مایکل کوهن پیش از اینکه به سازمان دونالد ترامپ بپیوندد و همه‌کاره و کارچاق‌کن ترامپ شود، یک وکیل پیش پا افتاده در حوزه تجارت و مسائل حقوقی بود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، درحال حاضر مقدار زیادی از کارهای وکیل شخصی ترامپ زیر ذره‌بین دادستانی قرار گرفته که ممکن است نه تنها خودش را تهدید کند، بلکه یک خطر جدی برای رئیس‌جمهوری به‌حساب می‌آید.

دفتر کوهن مربوط به بخش‌خصوصی بوده و سخت است که بتوان یک تصویر کامل از فعالیت‌های مالی و کارهای او به‌دست آورد. نیویورک‌تایمز با بررسی صدها سند عمومی و مصاحبه با نزدیکان کوهن و اطرافیان وی به این نکته پی برده است که فعالیت وی بیشتر در حوزه مالی بوده است. درحالی‌که او تاکنون با یک مورد اتهامی روبه‌رو نشده، اما بسیاری از دوستان و همکارانش با اتهامات گوناگونی دست و پنجه نرم کرده و حتی برخی از آنها با مجازات‌های قانونی تنبیه نیز شده‌اند. این موضوع یعنی کسانی که وی با آنها در دفاتر تجاری تاکسی همکار بوده یا همکارانش در بخش‌های دارویی که وی مدتی نیز با آنها همکاری می‌کرده است، گرفتار قانون شده‌اند جز خود کوهن.

او بیشتر زندگی حرفه‌ای خود را با مهاجرانی از روسیه و اوکراین گذرانده است. پدر همسر وی که به او در تاسیس دفتر تجاری تاکسیرانی کمک کرد اصالتا یک اوکراینی بود. او یکی از مهم‌ترین همکاران وی در این حوزه به‌حساب می‌آمده است. شریک دیگر وی روس‌تبار بود. کوهن از ارتباطات خود در این زمینه استفاده کرد تا ترامپ بتواند از فرصت‌های تجاری به‌وجود آمده در کشورهای شوروی سابق نهایت بهره‌برداری را داشته باشد. اخیرا کوهن و پدر همسرش به یک اوکراینی یک وام ۲۵ میلیون دلاری دادند که به‌شدت در عدم بازپرداخت وام‌ها شهرت دارد. همچنین کوهن مدت طولانی است که سهمی کوچک در تالار پذیرایی عموی خود دارد که محل رفت و آمد گنگسترهای ایتالیایی و روسی است. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد کوهن ارتباط خوبی با سرمایه‌گذاران املاک و مستغلات دارد. کوهن یک‌روز در سال ۲۰۱۴، چهار ساختمان را در منهتن نیویوک به قیمت ۳۲ میلیون دلار نقد فروخته است. این رقم تقریبا سه برابر چیزی بود که سه سال قبل از آن برای خریدشان پرداخت کرده بود. بن برزین، مدیر اجرایی بازنشسته و مامور سابق اعتبارات بانک «PNC» که سر یک وام در دهه ۹۰ با دونالد ترامپ به مشکل برخورده بود، می‌گوید: این افراد شخصیت نادری دارند که بیشتر بانکداران شناختی از این نوع شخصیت ندارند.

برزین در مورد موفقیت کوهن در حوزه مستغلات می‌گوید: وقتی چنین اتفاقی می‌افتد باید از خود بپرسید در این شهر چه خبراست؟

رابرت مولر، بازرس ویژه دادگستری آمریکا درباره پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا پیشتر از کوهن به‌عنوان بخشی از تحقیقات جاری بازجویی داشته است. ماه گذشته، ماموران فدرال نیز به دفتر کار و محل اقامت کوهن یورش برده و مقدار زیادی از اسناد موجود را ضبط کردند. در میان اسنادی که ضبط شده، اسناد مربوط به فعالیت‌های تجاری کوهن نیز دیده شده است. این یورش احتمالا براساس اطلاعاتی بوده که بازرس مولر در اختیار اف‌بی‌آی قرار داده است.

وکلای ترامپ از سمت خود استعفا دادند و این احتمال قویا مطرح شده است که این امر می‌تواند به همکاری کوهن با دادستان‌های فدرال منتهی شود. کوهن پس از ارسال کامل ریز فهرستی در باب سوالاتی که از منافع تجاری‌اش وجود داشت، در یک پیام متنی پاسخ داد: شما باید بررسی‌های واقعی انجام دهید، زیرا سوالات شما ناقص هستند. نیویورک‌تایمز تلاش بیشتری کرد تا با وکلای کوهن نیز سوالات خود را مطرح کند، اما آنها نیز از ارائه هرگونه توضیحی خودداری کردند. ترامپ به نوبه خود در مورد کوهن گفت که او مرد خوبی است و بازجویان فدرالی به‌دنبال نکاتی از فعالیت‌های تجاری‌اش هستند و من هیچ ارتباطی با فعالیت‌های تجاری‌اش نداشته‌ام. اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای مدت‌های طولانی است، به سبب اعتمادی که به کوهن داشته امور شخصی و عمومی خود را به وی سپرده بود: مذاکرات املاک و مستغلات از فرسنو کالیفرنیا تا جمهوری گرجستان، از پرداخت هزینه مالی به یک بازیگر سینمای بزرگسالان که مدعی شده است رابطه‌ای غیراخلاقی با دونالد ترامپ داشته تا سایر کارهای شخصی و خصوصی‌اش.

ترامپ پرداخت پول به این بازیگر فیلم‌های مستهجن را «قرارداد با استورمی دنیلز دیوانه» خوانده است. کوهن مبلغ ۱۳۰ هزار دلار به‌عنوان حق‌السکوت به استورمی پرداخت کرده است. این قرارداد یکی از قراردادهای مبهم وکیل شخصی ترامپ است که با اسم مستعار با استورمی دنیلز منعقد شده است. ترامپ اخیرا پرداخت پول را از طریق کوهن اعتراف کرده است، درحالی‌که وی پیشتر هرگونه پرداخت پولی با اطلاع خودش را تکذیب می‌کرد. او اخیرا گفته است که این حق‌السکوت به استورمی پرداخت شده اما از محل بودجه انتخاباتی نبوده است. در سازمان ترامپ سخت‌ترین کارها برای کوهن بود. کوهن برای ترامپ یک کارچاق‌کن و یک وکیل زبده در پیشبرد اهدافش بوده است. حال اگر هر موضوعی در تحقیقات مشخص شود ممکن است دو برابر صدمه‌ای که به کوهن وارد می‌شود به رئیس‌جمهوری این کشور وارد آورد.

کوهن که فرزند یکی از نجات یافتگان هولوکاست است می‌تواند تبدیل به یک زنگ خطر جدی برای ترامپ باشد.

وی در زمینه امور مالی فعالیت‌های فراوانی داشته که با حرف و حدیث‌های فراوانی نیز همراه بوده است. ترامپ نیز از نزدیک درحال رصد کردن روند تحقیقات از وکیل شخصی سابقش است. در چند هفته اخیر او برای یک لحظه‌ هم از کوهن دور نشده است. ممکن است کوهن با اتهام پولشویی نیز روبه‌رو شود. اتهامی که می‌تواند اثری بومرنگی روی رئیس‌جمهوری آمریکا داشته باشد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه