ارسال به دیگران پرینت

ناگفته‌های سفیر سابق رژیم صهیونیستی درباره روابط امان و تل‌آویو

سفیر سابق رژیم صهیونیستی در اردن با بیان اینکه درباره رهبری پادشاه این کشور اجماع دارند، اعلام کرد، روابط بین تل‌آویو و امان در سه سال گذشته با بحران‌های بسیار شدیدی روبرو بود.

ناگفته‌های سفیر سابق رژیم صهیونیستی درباره روابط امان و تل‌آویو

روزنامه رای الیوم نوشت، روعی کایس، خاورشناس و نویسنده صهیونیستی گفت: امیر ویسبورد، سفیر اسرائیل در اردن که دوره‌اش به پایان رسیده است به گفته خودش سه سال آشفتگی کاری در اردن را برای او خلاصه تشریح کرده است. اتفاقاتی که از توقف اجاره مناطق زراعی مرزی اردن به اسراییل توسط امان گرفته تا بحران با ولیعهد این کشور درمورد بازدیدش از مسجدالاقصی و تنش میان عبدالله دوم، پادشاه اردن و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل در این دوره افتاده و موجب شده ماموریت ایتان سرکیس، سفیر جدید اسرائیل در اردن چندان ساده نباشد.

کایس در مصاحبه‌ای که تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی "کان" پخش کرد، افزود: ویسبورد یکی از دیپلمات‌های کهنه کار در دیپلماسی اسرائیل سه سال و نیم زیر رادار کشور همسایه در شرق کار کرد و از داخل سفارت اسرائیل در امان تلاش کرد کشتی روابط حساس میان تل‌آویو و امان را در دریایی طوفانی هدایت کند.

وی افزود: ویسبورد که یک دیپلمات سابق در اردن بود آوریل ۲۰۱۸ سمت سفیری را پس از بحران شدید اعتماد در روابط میان دو "کشور" برعهده گرفت، بحرانی که پس از آن به وجود آمد که دو اردنی توسط نگهبان سفارت اسرائیل در امان کشته شدند و نتانیاهو از این نگهبان به گونه‌ای استقبال کرد که خشم اردنی‌ها را برانگیخت و اسرائیل را مجبور کرد به خانواده‌های قربانیان غرامت بپردازد و عینات شلاین سفیر سابق را جایگزین کند.

در همین راستا، ویسبورد گفت: ماموریت اصلی او بازگرداندن اعتماد میان اردن و تل‌آویو و قرار دادن روابط در مسیر درست بود که پس از چند ماه همه چیز در مسیر خوبی پیش رفت اما کمترین لحظه مسرت بخشی که به یاد می‌آورم اعلام اردن درمورد بازگشت مناطق کشاورزی مرزی بود که اسرائیل از زمان توافق وادی عربا در سال ۱۹۹۴ آنها را اجاره کرده بود. هرچند که ما درباره این مساله یک سال مذاکره ناموفق داشتیم و البته روابط ما بزرگتر از این دو منطقه است و به همین دلیل باید بدانیم چگونه قدم برداریم.

وی افزود: اگرچه این بحران نیز مهار شد اما تاثیر منفی به ویژه با تشدید بحران‌های دو "کشور" در سال‌های اخیر همچنان روی روابط حاکم بود که عمدتا به قطع ارتباط بین نتانیاهو و عبدالله مربوط می‌شد به ویژه زمانی که اسرائیل به ولیعهد اردن اجازه نداد به همراه گارد امنیتی خود از مسجدالاقصی دیدن کند و اردن هم تلافی کرده و به نتانیاهو اجازه نداد در مسیرش به امارات از آسمان امان عبور کند.

ویسبورد تاکید کرد: وقتی به این مرحله از تنش رسیدیم، شدیدتر هم شد و با وجود روابط شخصی متزلزل بین نتانیاهو و عبدالله اما در سال ۲۰۲۰ اتفاقی افتاد که اردن را مجبور کرد رویکرد خود را تغییر دهد و آن امضای توافقنامه عادی سازی روابط بود که به گرم شدن مجدد روابط کمک کرد و باعث شد اردنی‌ها بفهمند با وجود لزوم اتخاذ اقدامات در روابط مدنی دوجانبه، یک روابط امنیتی مهم نیز وجود دارد و اسرائیلی‌ها دائما می‌خواهند این مساله یادآوری شود که روابط ما با مصر و اردن روابط "نان و کره" است و ما تنها باید به جغرافیا نگاه کنیم.

این سفیر سابق رژیم صهیونیستی در اردن درباره ثبات حکومت عبدالله هم گفت: حکومتش تهدید نمی‌شود. همچنان اردنی‌ها پیرامون رهبری وی اجماع دارند و بسیاری از آنها حوادث سوریه و سایر کشورها را دیده‌اند و بسیار از بی‌ثباتی می‌ترسند.

وی در پایان سخنانش گفت: اردن دنبال فرآیند سیاسی خاصی است. این کشور در منطقه زندگی می‌کند و می‌داند که مرزی با اسرائیل دارد. طبقات خاصی در اردن به ویژه تجار وجود دارند که از این روابط با اسراییل بیشتر استقبال می‌کنند. این روابط باید با جوانان اردنی بیش از اینها منتقل شود با این بینش که افکار عمومی در اردن ساده نیست و در نهایت اردنی‌ها خواستار وضعیت امنیتی و اقتصادی پایدار هستند و بیشتر از این انتظاری ندارند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه