ارسال به دیگران پرینت

ناتو خواستار شفافیت روسیه در مورد رزمایش نظامی «زاپاد-۲۰۲۱» شد

دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو روز جمعه از روسیه خواست تا در مورد رزمایشهای نظامی خود در مرز مشترک این کشور با اعضای ناتو شفافیت بیشتری نشان دهد.

ناتو خواستار شفافیت روسیه در مورد رزمایش نظامی «زاپاد-۲۰۲۱» شد

با تشدید نگرانی‌ها در میان کشورهای حوزه بالتیک، لهستان و اوکراین نسبت به نیات احتمالی مسکو، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز جمعه از روسیه خواست تا در مورد رزمایش‌های نظامی خود موسوم به «زاپاد -۲۰۲۱» و همچنین شمار نیروهای شرکت کننده در این رزمایش‌ها شفافیت بیشتری به خرج دهد.

به گفته مقامات کشورهای عضو ناتو، رزمایش‌های پیشین «زاپاد» یا «غرب» روسیه در امتداد مرز مشترک این کشور با شماری از کشورهای عضو ناتو و در مقیاسی گسترده برگزار شد و به ادعای این مقامات، مسکو عادت دارد که برخلاف قوانین بین‌المللی، از ارائه گزارش دقیق در مورد مقیاس این رزمایش‌ها خودداری کند.

ینس استولتنبرگ با تکیه بر همین ادعاها در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت: «روسیه باید به شیوه‌ای قابل پیش بینی و شفاف رفتار و عمل کند».

گفتنی است، مرحله اصلی رزمایش زاپاد ۲۰۲۱ قرار است روز دهم سپتامبر آغاز شود.

به گفته مقامات ناتو، مانورهای نظامی زاپاد که در پی آرایش نظامی روسیه در مرزهای اوکراین برگزار می‌شود، خطر بروز یک برخورد یا خطای محاسباتی را که می‌تواند به بحران بیانجامد، تشدید می‌کند.

بنا بر ارزیابی نشریه ناتو ریویو، روسیه در مانور زاپاد ۲۰۱۷ بین ۶۰ تا ۷۰ هزار نیروی نظامی را به کار گرفت، اما در گزارش خود رقم ۱۲۷۰۰ نیرو را اعلام کرد.

در مقابل، روسیه که نیروهایش به نیروهای بلاروس خواهند پیوست، می‌گوید که برگزاری این رزمایش در داخل خاک خود جزء حقوق این کشور است و اینکه مسکو نسبت به اعلام شمار نیروهای شرکت کننده در این رزمایش‌ها شفاف عمل کرده است.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه