ارسال به دیگران پرینت

اعتراضات بلاروس؛ تظاهرات 100 هزار نفری در پایتخت و بازداشت 400 معترض

اعتراضات یکشنبه (23 شهریور) پنجمین هفته متوالی اعتراضات در مینسک است و پلیس روی معترضان زن در بلاروس تمرکز بیشتری دارد.

اعتراضات بلاروس؛ تظاهرات 100 هزار نفری در پایتخت و بازداشت 400 معترض

بیش از 100 هزار مخالف دولت بلاروس بار دیگر در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در مرکز شهر "مینسک" پایتخت این کشور تظاهرات کرده و خواستار برکناری "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور این کشور شدند. در جریان این تظاهرات که کمی پیش از مذاکرات لوکاشنکو  ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برگزار شد، حدود 400 نفر بازداشت شدند.

به گزارش فرانس 24 ، الکساندر لوکاشنکو ساعاتی قبل برای ملاقات رودررو با پوتین به مسکو پرواز کرد. این ملاقات اولین دیدار این دو رئیس‌جمهور پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال 2020 بلاروس محسوب می‌شود.

یورونیوز در این باره نوشت: در حالیکه خشم عمومی نسبت به رئیس‌جمهور لوکاشنکو در بلاروس افزایش می‌یابد، مسکو اعلام کرده از دولت بلاروس در چارچوب توافق‌های مشترک "برادرانه اسلاو" بین این دو کشور حمایت کرده و چتربازان نظامی‌اش را به بلاروس اعزام خواهد کرد.

پوتین لوکاشنکو را رئیس‌جمهور قانونی بلاروس می‌داند و اعلام کرده در صورت خارج شدن کنترل اعتراضات از دست دولت آمادگی مداخلات نظامی را دارد.

لوکاشنکو در نشست امنیتی روز  12 سپتامبر (22 شهریور). او از دادن امتیاز به مخالفان امتناع کرده است.

لوکاشنکو

گفت‌و‌گوی پوتین و لوکاشنکو در استراحتگاه تفریحی "سوچی" در دریای سیاه روسیه و همزمان با برگزاری یک مانور نظامی مشترک و در نزدیکی شهر برست بلاروس انجام خواهد شد.

این اعتراضات بلاروس پس از انتخابات روز 9 آگوست (19 مرداد) به صورت ادامه‌دار برگزار شده و معترضان "سوتلانا تیخانوفسکایا" را رهبر انتخابات می‌دانند.

تیخانوفسکایا در 11 آگوست 2020 به خاطر آنچه "نجات جان فرزندانش" خواند به کشور لیتوانی گریخت و به یکی از رهبران مخالف دولت تبدیل شد.

 اعتراضات بلاروس پس از انتخابات روز 9 آگوست (19 مرداد) به صورت ادامه‌دار برگزار شده است/ /Associated Press

تظاهرات بلاروس

لوکاشنکو که در 26 سال اخیر در قدرت بوده تقلب در انتخابات را رد می‌کند و ادعا می‌کند قدرت‌های خارجی در پشت پرده اعتراضات قرار دارند.

این مرد 66 ساله متعهد شده از کشورش دفاع کند.

اعتراضات یکشنبه (23 شهریور) پنجمین هفته متوالی اعتراضات در مینسک است و پلیس روی معترضان زن در بلاروس تمرکز بیشتری دارد.

معترضان در خیابان‌های مرکزی پایتخت که محل زندگی لوکاشنکو و تعدادی از مقامات بلاروس است، تجمع کردند اما پلیس مانع پیشروی بیشتر آنها شد.

در روز گذشته در شهرهای "گومل"، "برست" و "موگلیف" نیز تظاهرات ضد دولتی برگزار شد.

تصویری از درگیری پلیس و معترضان در بلاروس

درگیری پلیس و معترضان بلاروس

با این حال و برخلاف اعلام شاهدان عینی، وزارت کشور بلاروس از شرکت حدود 3 هزار نفر در اعتراضات کل کشور خبر داده است.

 وزارت کشور بلاروس در مورد بازداشت‌ها گفت: تعدادی از افراد با پلاکارد و دست‌نوشته‌های توهین‌آمیز در مناطق مختلف پایتخت بازداشت شده‌اند.

معترضان بلاروس با پرچم سفید و قرمز

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه