ارسال به دیگران پرینت

خطیب‌زاده در نشست خبری:

سیاست مادرباره آمریکا تغییرنکرده است | وزیرخارجه هندبه تهران می‌آید

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فردا وزیر خارجه هند، که قرار است برای شرکت در اجلاس شانگهای به روسیه سفر کند، چند ساعت به تهران می‌آید و ملاقاتی را با وزیر امور خارجه کشورمان خواهد داشت.

سیاست مادرباره آمریکا تغییرنکرده است | وزیرخارجه هندبه تهران می‌آید

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری صبح امروز(دوشنبه) با بیان اینکه بیانیه منتشر شده در شورای امنیت سازمان ملل، که یک بیانیه ریاستی بود، برای ایران و اعضای باقی مانده در برجام یک دستاورد بزرگ بود، گفت: در این بیانیه به عدم اهلیت ایالات متحده به عنوان یک عضو برجام اشاره قطعی شده است.

وی افزود: همچنین دستیار ویژه وزیر امور خارجه و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان سفری را به این کشور داشت که سفر پرباری بود و با تمامی مقامات افغانستانی ملاقات کرد.

خطیب‌زاده ادامه داد: همچنین دستیار ویژه وزیر و نماینده ویژه ایران در امور سوریه و یمن سفری را به ژنو داشت که با اعضای ضامن روند آستانه در حاشیه نشست قانون اساسی سوریه ملاقات و گفتگو کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: همچنین نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و همچنین آقای گریفیس نماینده ویژه سازمان ملل گفتگوهای بسیار جدی در این سفر داشتند.

وی همچنین گفت: امروز پایان سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران خواهد بود و فردا وزیر خارجه هند که در سفری به روسیه برای اجلاس وزرای خارجه عضو سازمان شانگهای عازم مسکو است، چند ساعتی در تهران توقف خواهد داشت و با وزیر امور خارجه کشورمان ملاقات خواهد کرد.

خطیب زاده تاکید کرد: علیرغم وجود بیماری کرونا، روزها و هفته‌های بسیار شلوغی داریم سفرهایی هم برای آقای ظریف در پیش است که به محض نهایی شدن به اطلاع عزیزان خواهم رساند.

خطیب‌زاده در درباره سفر وزیر امور خارجه سوئیس به ایران گفت: سفر وزیر خارجه سوئیس در چارچوب عادی سفرهای وزرای امور خارجه دو کشور است. به دلیل کرونا این سفر به تاخیر افتاد البته قرار بود این سفر زودتر انجام شود. روابط خوب کمی و کیفی با سوئیس داشتیم. یکی از ابعاد روابط ایران و سوئیس، حافظ منافع آمریکا بودن آنهاست. البته آنها حافظ منافع ایران در کانادا و حافظ منابع ایران و عربستان هم هستند.

وی با بیان اینکه آمریکا از هیچ فرصتی برای اعمال فشار علیه ایران چشم‌پوشی نمی‌کند، خاطرنشان کرد: قبل از سفر گروسی به ایران او با مدیرکل آژانس تماس گرفت. این سفر به روابط ایران و آمریکا ربطی ندارد و سیاست ما درباره آمریکا تغییری نکرده و این گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره کانال مالی سوئیس نیز گفت: این کانال با ۲۰ ماه تاخیر به دلیل فشار آمریکا در بهمن به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرد. در خرداد ماه اولین تراکنش جدی انجام شد و اقلام دارویی به ایران ارسال شد. هر دو تراکنش با منابع مالی ایران انجام شد. این منابع بی‌نهایت نیست. البته منابع مالی ایران در دنیا زیاد است.

خطیب‌زاده افزود: آمریکا وقیحانه تلاش می‌کند منابع مالی دیگری به این کانال وارد نشود ولی اگر این منابع وارد شوند قابل استفاده است. ما به نیات آمریکا آگاه هستیم ولی دولت سوئیس با حسن نیت، صداقت و شفافیت هم برای راه‌انداری این کانال و هم حافظ منافع بودن عمل کرده است.

ادامه دارد ...

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه