ارسال به دیگران پرینت

بازگشت عادل؛ چگونه و به چه قیمتی

باور اینکه حدود یک سال و نیم است چهره عادل فردوسی‌پور را در قاب جادویی تلویزیون تماشا نکرده‌ایم، سخت به نظر می‌رسد؛ اینکه برخلاف هیاهوی رسانه‌ای و مجازی در روزهای اولی که مدیران شبکه سوم سیما تعطیلی برنامه نود را اعلام کردند، حالا کمتر کسی را پیدا می‌کنید که عادل فردوسی‌پور و برنامه روزانه کاری‌اش را دنبال کند.

  بازگشت عادل؛ چگونه و به چه قیمتی

امیر صادقی‌پناه دبیر گروه ورزش

باور اینکه حدود یک سال و نیم است چهره عادل فردوسی‌پور را در قاب جادویی تلویزیون تماشا نکرده‌ایم، سخت به نظر می‌رسد؛ اینکه برخلاف هیاهوی رسانه‌ای و مجازی در روزهای اولی که مدیران شبکه سوم سیما تعطیلی برنامه نود را اعلام کردند، حالا کمتر کسی را پیدا می‌کنید که عادل فردوسی‌پور و برنامه روزانه کاری‌اش را دنبال کند. با وجود این، محبوبیت ویژه عادل در بین عموم جامعه و افزایش این محبوبیت با توجه به رفتاری که از سوی صداوسیما با او شد، باعث شده انتشار هر خبری از این مجری توانمند در رسانه‌ها مورد توجه قرار بگیرد و دلیلی برای آوردن لبخند روی صورت طرفدارانش شود.

این روزها که با پایان رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بسیاری از طرفداران این رشته پرمخاطب از برنامه‌های ورزشی صداوسیما رضایت ندارند و برخی نیز به دلیل خصومت‌های موجود لب به انتقاد می‌گشایند، طبیعی است که مخاطبان یاد عادل فردوسی‌پور بیفتند و حسرت ایام حضورش را در برنامه نود و آیتم‌های جذاب این برنامه بخورند؛ خصوصا الان که زمزمه‌های بازگشت فردوسی‌پور به رسانه بیشتر از قبل به گوش می‌رسد.

خبر بازگشت فردوسی‌پور به عرصه اجرا در یک تلویزیون اینترنتی بی‌تردید باعث شده بسیاری از طرفداران او و به‌طور کلی فوتبالی‌ها پیگیر اخبار و اطلاعات برنامه‌ای باشند که عادل قصد تولید آن را کرده است؛ برنامه‌ای که حالا مشخص شده همچون نامش «نود نو»، الهام گرفته از برنامه‌ای است که ٢٠‌سال روی آنتن شبکه سوم سیما خوش درخشید و با توجه به محبوبیتی که فردوسی‌پور در اجرا دارد، در هر رسانه‌ای می‌تواند جذاب باشد.

واقعیت این است که در طول ١٨ ماهی که از تعطیلی نود می‌گذرد، بسیاری سعی کردند حس و حال فردوسی‌پور را بدانند؛ کم نبودند رسانه‌هایی که برای گفت‌وگو با او پیشقدم شدند، اما او هیچ‌گاه وارد بازی‌های رسانه‌ای نشد و همیشه سعی کرد با کنار کشیدن از ماجراها، سکوت در پیش بگیرد. در همه این دوران شایعات زیادی درباره‌اش مطرح شد، اما زمان ثابت کرد او قصد ندارد کاری کند که بعدا برایش پشیمانی به بار آورد و در این شرایط سکوت را در قبال مسائل بهترین راه دانست. اما حالا با گذشت این مدت طولانی که هم موهای فردوسی‌پور سپیدتر شده، هم روزهای عجیبی را پشت سر گذاشته، طبیعی است که او بخواهد در قامتی جدید به فضای رسانه‌ای برگردد.

شاید آرزوی بزرگ مخاطبان فوتبال این باشد که بار دیگر فردوسی‌پور را در قاب تلویزیون تماشا کنند و از سبک برنامه‌سازی و اجرای خوبش لذت ببرند، ولی با توجه به اینکه روابط عادل و مدیران صداوسیما و به‌خصوص شبکه سوم در این دوران هیچ‌گاه ترمیم نشد، بازگشتش تقریبا امری محال به نظر می‌رسد. از طرف دیگر، او که علاقه‌اش را به فوتبال هرگز پنهان نکرده و شغل ماه‌های گذشته‌اش تنها به تدریس در دانشگاه محدود شده و ظاهرا او را آن‌قدر راضی نکرده که بتواند از اجرای برنامه ورزشی دور بماند، بعد از صبر طولانی‌مدت تصمیم به ساخت برنامه‌ای ورزشی برای شبکه‌های اینترنتی گرفته است؛ برنامه‌ای که حالا فقط نامش مشخص است و اینکه فردوسی‌پور قرار است آن را اجرا کند.

قطعا عادل خودش هم می‌داند که اگر قرار به بازگشتش به رسانه باشد، باید راه قبلی در برنامه نود را ادامه دهد تا بتواند طرفدارانش را دوباره خوشحال کند و در معرض دیدشان قرار بگیرد. اما در این مسیر طبعا فردوسی‌پور و همکارانش کاری به مراتب دشوارتر از  روزهایی دارند که یک هفته برای برنامه‌ای سه، چهار ساعته وقت می‌گذاشتند. آنها باید از برنامه‌ای خروجی بگیرند که از همین حالا مخالفت‌های بسیاری برای ساختش شده و قطعا در روند تولید محتوا و نحوه ضبط و پخش آن هم سنگ‌اندازی‌های بیشتری خواهند دید. به عبارت بهتر، آنها راهی را انتخاب کرده‌اند که برای صداوسیما -که این روزها دغدغه بسیاری از بابت ریزش مخاطب دارد- و مدیرانش چندان خوشایند نیست و برای آنکه این پروژه به سرانجام برسد، باید روزگاری سخت را پشت سر بگذارند؛ شاید سخت از همه ١٨ ماهی که تیم نود را از برنامه محبوب‌شان دور کرد.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه