ارسال به دیگران پرینت

آینده بورس از زبان کارشناس | سهامداران نگران نباشند، آینده بورس صعودی است

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند کلی بازار صعودی است، گفت: سهامداران تازه‌وارد نباید نگران اصلاح عمیق و ایجاد صف‌های فروش طولانی باشند.

آینده بورس از زبان کارشناس | سهامداران نگران نباشند، آینده بورس صعودی است

 یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند کلی بازار صعودی است، گفت: سهامداران تازه‌وارد نباید نگران اصلاح عمیق و ایجاد صف‌های فروش طولانی باشند.

بازار سهام روز گذشته شاهد رکوردشکنی جدید در رشد معاملات روزانه بود و با افزایش ۴۹ هزار واحدی شاخص بورس،  یکه‌تازی این بازار را در میان دیگر بازارها افزایش داد اما بازار در نیم‌ساعت پایانی معاملات یکباره تغییر مسیر داد و برخی از سهام که از آغاز معاملات با صف‌های خرید طولانی همراه بودند در مسیر نزولی قرار گرفتند.

این موضوع زمینه التهاب در بازار را برای معاملات امروز فراهم کرد و برخی از کارشناسان معاملات امروز را تا حدودی ملتهب‌تر از بازار دیروز پیش‌بینی کرده بودند.

در آغاز معاملات امروز تا حدودی از شتاب رشد بازار نسبت به روز گذشته کاسته شده بود و برخلاف سهم‌های بزرگ بازار، سهم‌های کوچک در مسیر نزولی قرار گرفتند، همچنین رفته رفته شتاب در رشد بازار افزایش پیدا کرد.

روند بازار صعودی است

«نوید قدوسی» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مهمترین عامل در رشد این روزهای معاملات بورس را افزایش نرخ ارز دانست و افزود: افزایش قیمت کامودیتی‌ها، انتشار خبرهایی در زمینه کاهش نرخ خوراک پتروشیمی، مطرح شدن بحث تجدید بر ارزیابی دارایی شرکت‌های بزرگ، افزایش نرخ در صنایع مختلف و حذف دلار ٤٢٠٠ تومانی از جمله عواملی هستند که در کنار افزایش قیمت دلار تا نرخ ٢٠ هزار تومان باعث رشد پرشتاب شاخص بورس تا روز گذشته شد.

وی ادامه داد: شاخص‌ترین عامل در رکوردشکنی‌های اخیر معاملات بورس، افزایش قیمت دلار است که شتاب زیادی را در افزایش نرخ تورمی ایجاد کرد.

قدوسی اظهار داشت: روند صعودی بازار نشان‌دهنده ورود موج جدیدی از نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به بازار است که بخشی از آن از سوی افراد تازه‌وارد و بخشی دیگر از جانب سهامدارانی است که در چند ماه گذشته وارد بورس شدند و اکنون در حال ورود بخش دیگری از نقدینگی‌های در اختیار خود به این بازار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رشد پرشتاب اخیر شاخص بورس و ایجاد رکوردشکنی‌های متوالی در این بازار را نمی توان چندان خطرناک دانست، افزود: سرمایه گذاران این موضوع را مدنظر داشته باشند که به دنبال چنین رشدهایی در بازار باید منتظر ایجاد اصلاح در شاخص بورس بود.

قدوسی خاطرنشان کرد: در نیم ساعت پایانی معاملات روز گذشته و به خصوص در ١٠ دقیقه آخر معاملات شاهد وجود هیجان درسهم‌هایی بودیم که با صف‌های خرید طولانی همراه بودند واین موضوع باعث شد تا در آغاز معاملات امروز با کمی هیجان و افزایش عرضه در بازار همراه شویم.

این کارشناس بازار سرمایه به افزایش تلاطمات اخیر در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع نشان‌دهنده وجود عنصر هیجان در بازار است و تا زمانی که بازار مثبت است این هیجان‌ها خود را به شکل مثبت و به صورت صف‌های خرید نشان می‌دهد.

وی روند بازار برای روزهای آینده را پیش‌بینی کرد و گفت: تا زمانی که فضای اقتصاد کلان کشور به این شکل حاکم باشد روند بازار صعودی است اما بازار در این مسیر افزایشی به طور حتم با اصلاحاتی همراه می‌شود که می‌تواند روند بازار را تغییر دهد.

قدوسی درباره تاثیر معامله صندوق‌های ETF بر روند معاملات بازار، اظهار داشت: با توجه به حجم بالای تقاضا در بازار، معاملات این صندوق‌ها نمی‌تواند تاثیر زیادی بر بازار داشته باشد، همچنین سهم‌های موجود در این صندوق‌ها از جمله سهم‌های خوبی هستند که با تقاضای بالا و صف‌های خرید طولانی همراه خواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در صورتی که سهامداران اقدام به فروش سهام صندوق‌های در اختیار خود کنند تقاضای بالا در بازار آنها را جذب خواهد کرد، به همین دلیل نمی تواند تاثیر چندان زیادی را در بازار داشته باشد.

وی درباره مقاومت بعدی شاخص بورس گفت: عدد مشخصی را برای مقاومت شاخص بورس نمی‌توان اعلام کرد اما به نظر می‌رسد بازار در محدوده‌های کنونی استراحتی داشته باشد و ضمن دست به دست شدن سهم‌های موجود سهامداران جدید وارد بازار شوند.

قدوسی با بیان اینکه بازار باید در انتظار تزریق عوامل انگیزشی قوی برای روند صعودی بازار باشد، گفت: براساس برخی از پتانسیل‌های جدید موج بعدی صعود شاخص بورس آغاز خواهد شد، این عوامل ممکن است تثبیت نرخ دلار در عددهای بالاتر، انتشار گزارش ماهانه شرکت‌ها و انتشار اخبار مجامع شرکت‌ها که اخبار مهمی هم به نظر می‌رسند، باشد؛ احتمالا این عوامل می تواند موج بعدی روند صعودی شاخص بورس را فراهم کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه