ارسال به دیگران پرینت

کاریکاتورهایی که آب روی آتش جنگل‌ها ریختند

یک کارتونیست بر این باور است که «بسیاری از هنرمندان این حوزه به جنگل‌سوزی‌های اخیر واکنش‌ نشان دادند که موثر بود و توانستند اهمیت این مساله را به جامعه و مسوولان نشان دهند. درباره جنگل‌ها مطمئن هستیم که بسیاری از آثار در وسعت نسبتا خوبی منتشر و باعث ایجاد حساسیت در مسوولان شدند تا آنها نیز در مقام پاسخگویی قرار بگیرند.»

کاریکاتورهایی که آب روی آتش جنگل‌ها ریختند

احسان گنجی که با خلق چند اثر به جنگل‌سوزی‌های اخیر زاگرس واکنش نشان داده است، درباره انگیزه پرداختن به موضوعات اجتماعی همچون جنگل‌سوزی‌ها،می‌گوید: انگیزه شخصی‌ام بیشتر از اینجا نشأت گرفته بود که فرزند کوه‌ها و جنگل‌های زاگرس هستم و می‌دانم که این جنگل‌ها و مراتع چه پیوند عمیقی با زندگی و معیشت مردم دارند؛ اینکه زندگی مردم آن منطقه تا چه اندازه به آب‌وهوا و محیط زیست بستگی دارد و به خاطر محرومیت شدید عملا چیز دیگری به غیر از محیط زیست برای آنها باقی نمانده است. در واقعا محیط زیست آخرین بازمانده‌های امکاناتی است که برای مردم آنجا وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: همین موضوعات باعث شد که فکر کنم چنانچه اگر همین آخرین امکانات را هم از دست بدهیم، خسارت جبران‌ناپذیری به مردم آن منطقه وارد می‌شود و به همین سبب نیز لازم بود که ما نیز به عنوان هنرمندان کاریکاتوریست اقدامی انجام بدهیم تا هم به عملکرد نامطلوب مسوولان و هم  به برخی رفتارهای خطرناک شهروندان انتقاد کرده باشیم.

 

این کارتونیست همچنین درباره واکنش هنرمندان به تحولات و مسائل روز جامعه، خاطرنشان می‌کند: به طور کلی به تمام مشکلاتی که بشر با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، از زوایای مختلف پرداخته می‌شود؛ نویسنده‌ها می‌نویسند، عکاس‌ها عکس می‌گیرند، کاریکاتوریست‌ها کاریکاتور می‌کشند و ... . در این میان خوشبختانه برای ما کاریکاتوریست‌ها، رسانه‌های اجتماعی موقعیت نسبتا خوبی را فراهم کرده است. به هر حال از آنجا که کاریکاتور از ضریب نفوذ نسبتا خوبی برخوردار است، نیاز به ترجمه ندارد، مبتنی بر کلام و حروف نیست و تصویر هم برای همه قابل درک است، عملا دامنه وسیع‌تری از مخاطب را پوشش می‌دهد و به همین خاطر هم تاثیرگذاری خوبی دارد.  

گنجی یادآور می‌شود: به عنوان مثال بسیاری از کاریکاتوریست‌ها به موضوع جنگل‌سوزی‌های اخیر واکنش‌ نشان دادند که موثر بود و توانستند اهمیت این مساله را به جامعه و مسوولان نشان بدهند. درباره جنگل‌ها مطمئن هستیم که بسیاری از آثار در وسعت نسبتا خوبی منتشر و باعث ایجاد حساسیت در مسوولان شدند تا آنها نیز در مقام پاسخگویی قرار بگیرند.

 

 

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه