ارسال به دیگران پرینت

نخست وزیر ارمنستان: درخواست استعفای من یک کودتای نظامی بود

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در پاسخ به تقاضای استعفای امروز ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان، گفت که این یک تلاش برای کودتای نظامی در این کشور است و از حامیانش خواست که برای اعتراض به این درخواست به میدان جمهوری ایروان بیایند.

نخست وزیر ارمنستان: درخواست استعفای من یک کودتای نظامی بود

نخست وزیر ارمنستان در بیانیه ای در حساب فیس بوک خود نوشت "من اظهارات ستاد کل را یک کودتای نظامی می دانم. من هم اکنون همه طرفداران را به میدان جمهوری دعوت می کنم. در آینده نزدیک برای عموم مردم سخنرانی خواهم کرد. "

نخست وزیر ارمنستان، رئیس ستادکل ارتش این کشور را برکنار کرد.  

نیکول پاشینیان،  نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد پس از درخواست کناره گیری وی از سمت نخست وزیری توسط ارتش ارمنستان، رئیس ستادکل ارتش این کشور را اخراج کرد.

وی در یک سخنرانی ویدویی در فیسبوک گفت: ما در شرایط سختی قرار داریم، دیروز و امروز تصمیم گرفتم که معاون اول رئیس ستاد کل و رئیس ستاد کل را برکنار کنم، این اسناد را به دنبال بیانیه ستاد کل، که در آن ارتش خواستار استعفای من شد، امضا کردم.

پیش از این رئیس ستاد کل ارتش ارمنستان خواستار استعفای پاشینیان شده و وی را از استفاده از زور علیه مردمش بر حذر داشته بود.

ارتش ارمنستان امروز با انتشار بیانیه ای خواستار استعفا و کنارگیری نیکول پاشینیان از سمت نخست وزیری این کشور شده است.

در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان آمده است: ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان اعتراض قاطعانه خود را نسبت به برکناری معاون اول رئیس ستاد کل به دلایل بی فکر و غیرمنطقی بیان می کند و اعلام می دارد که این تصمیم بدون در نظر گرفتن منافع ملی و دولتی ارمنستان و صرفا بر اساس احساسات شخصی است. برای این کشور، چنین تصمیمی یک گام ضد دولتی و غیرمسئولانه است.

در ادامه اشاره شده: بر اساس شرایط موجود، نیروهای مسلح ارمنستان خواستار استعفای نخست وزیر و دولت وی می باشد، همچنین به آنها نسبت به استفاده از زور علیه مردمی که فرزندانشان در دفاع از میهن و ارتش جان خود را از دست دادند، هشدار داده می شود.

پیش از این رئیس جمهور ارمنستان، به پیشنهاد نخست وزیر این کشور، تیران خاچاطوریان، معاون اول رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، را برکنار کرد.

در همین حال سخنگوی کرملین گفت: روسیه با نگرانی اوضاع ارمنستان را پیگیری می کند، البته وضعیت پیش آمده را جز امور داخلی این کشور می داند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز وضعیت پیش آمده در ارمنستان را موضوع داخلی این کشور عنوان کرد.  

منتقدان پاشینیان وی را به مدیریت فاجعه بار درگیری های شش هفته ای بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ متهم کرده و خواستار استعفای وی شده اند. این در حالی است که وی درخواست استعفا را رد کرده است.

اعتراض های ضد دولتی در ارمنستان از نوامبر ۲۰۲۰ (آبان) در جریان بوده است، زمانی که پاشینیان با آتش بسی موافقت کرد که بسیاری از مردم ارمنستان آن را شکستی در درگیری ناگورنو قره باغ تلقی می کنند.

احزاب مخالف یک صدا خواستار استعفای پاشینیان هستند و وازگن مانوکیان نخست وزیر سابق این کشور را نامزد هدایت دولت کرده اند.

پیشتر پاشینیان از احزاب سیاسی برای رایزنی درمورد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در سال ۲۰۲۱ دعوت به عمل آورد، اما گروه مخالف دولت خواستار استعفای وی قبل از این انتخابات است.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه