ارسال به دیگران پرینت

شش نکته از کتاب خاطرات باراک اوباما | از هشدار بن زائد درمورد سقوط هشت رهبر عرب تا حملات بی امان چهره های نزدیک به اسرائیل به او

باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، قسمت اول خاطرات ریاست جمهوری خود که شرح وقایع زندگی او در دنیای سیاست، اعم از حضور در کنگره و سپس ریاست جمهوری و چند سال پر فراز و نشیب در کاخ سفید است را منتشر کرد. وی نوشت: "من در جریان رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری هدف حملات برخی قرار گرفتم، چنانکه طرفداران یهودی من گزارش دادند ناچارند با ادعاهایی که در کنیسه ها و همچنین از طریق ایمیل های زنجیره ای منتشر می شود مقابله کنند. ادعاهایی نظیر اینکه من به اندازه کافی از اسرائیل حمایت نمی کنم و یا حتی مواضع خصمانه ای نسبت به آن ها دارم"

شش نکته از کتاب خاطرات باراک اوباما  |  از هشدار بن زائد درمورد سقوط هشت رهبر عرب تا حملات بی امان چهره های نزدیک به اسرائیل به او

رئیس جمهور سابق آمریکا در آخرین خاطرات خود درباره تحت فشار قرار گرفتن توسط لابی اسرائیل، حمله بحرین به جنبش دموکراسی خواهی و بوالهوس بودن  او با داشتن 12 همسر صحبت کرده است.

به نقل از میدل ایست آی؛ باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، قسمت اول خاطرات ریاست جمهوری خود که شرح وقایع زندگی او در دنیای سیاست، اعم از حضور در کنگره و سپس ریاست جمهوری و چند سال پر فراز و نشیب در کاخ سفید است را منتشر کرد.

خاورمیانه در زمان ریاست جمهوری اوباما، با شکل گیری اولین قیام های بهار عربی در سال 2011، درگیری در سوریه، لیبی و یمن و همچنین ظهور داعش، به طرز چشمگیری تغییر کرد.

با توجه به این نکته، "میدل ایست آی" در پی یافتن جزئیات جالب جدید در مورد خاورمیانه و شمال آفریقا، کتاب خاطرات اوباما موسوم به "یک سر زمین موعود" را زیر رو کرده است:

1. او خود را در معرض "کمپین شایعات" چهره های طرفدار اسرائیل یافت

اوباما در حالی که برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2007 و 2008 فعالیت می کرد، خود را مورد هدف حملات  لابی گران اسرائیلی یافت که حمایت او از این کشور را ناکافی می دانستند.

وی نوشت: "من در جریان رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری هدف حملات برخی از این موارد قرار گرفتم، چنانکه طرفداران یهودی من گزارش دادند ناچارند با ادعاهایی که در کنیسه ها و همچنین از طریق ایمیل های زنجیره ای منتشر می شود مقابله کنند. ادعاهایی نظیر اینکه من به اندازه کافی از اسرائیل حمایت نمی کنم و یا حتی مواضع خصمانه ای نسبت به آن ها دارم"

"آنها با این کمپین شایعات، یکی از مواضع خاص من را هدف قرار ندادند، چرا که حمایت من از راه حل دو کشور و مخالفت با شهرک سازی اسرائیل با مواضع دیگر نامزدها یکسان بود، بلکه این اقدامات آن ها به نگرانی من برای مردم عادی فلسطین و دوستی های من با منتقدان خاص سیاست اسرائیل، از جمله یک فعال و محقق خاورمیانه ای به نام رشید خالدی، ربط داشت و این واقعیت که همانطور که صریحاً بن [رودز] به من گفت، 'شما یک سیاه پوست با یک نام اسلامی هستید و در همان محله ای زندگی می کردید که لوییس فراخان [رهبر جنبش تلفیق گرایانه و عمدتاً آفریقایی-آمریکایی امت اسلام است] ساکن بود و به کلیسای جرمایا رایت می رفتید. ' "

وی افزود که نفوذ کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل(AIPAC) به حدی بود که "کسانی که سیاست اسرائیل را صریحا نقد می کردند را به عنوان ضد اسرائیل و احتمالاً ضد یهودی، برچسب گذاری می کردند و از رقیب چنین شخصی در انتخابات حمایت مالی شدیدی می کردند ".

2. جو بایدن با عملیات علیه اسامه بن لادن در پاکستان مخالفت کرد

جو بایدن، معاون رئیس جمهور وقت و اکنون رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، با عملیات سال 2011 در پاکستان که باعث کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده شد، مخالف بود.

اوباما نوشت که بایدن "تصمیم به حمله را مورد ارزیابی قرار داد و با این استدلال که عواقب شکست در چنین عملیاتی سنگین است، گفت باید هر تصمیمی را به زمانی که جامعه اطلاعاتی اطمینان یابد بن لادن در آن محل است، موکول کنم."

پیش از این نیز در جریان رقابت های درون حزبی دموکرات ها برای تعیین نامزد انتخابات ریاست جمهوری، وقتی اوباما گفت اگر بن لادن در خاک پاکستان شناسایی شود و دولت پاکستان "مایل یا قادر به گرفتن یا کشتن او نباشد" ترجیح می دهد خودش او را هدف قرار دهد، انتقاد مشابهی از سوی بایدن نسبت به اوباما مطرح شد.

اوباما نوشت: "این اظهار نظر من منجر به یک دو دستگی گیج کننده در واشنگتن شد. جو بایدن، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و جان مک کین، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری، هر دو این دیدگاه را ابراز داشتند که من آمادگی ریاست جمهوری را ندارم."

 

3. او اعتراف می کند که روابط دیپلماتیک آمریکا با عربستان سعودی مانع دفاع از جنبش دموکراسی خواهی در بحرین شده است

اوباما در مورد قیام بهار عربی در بحرین که یک جنبش بزرگ طرفدار دموکراسی، خواستار اصلاحات در پادشاهی کوچک خلیج فارس شد، نوشت: خطر آسیب رساندن به روابط با عربستان سعودی، امارات متحده عربی یا بحرین به حدی زیاد بود که او نمی توانست موضع قاطعانه ای علیه مداخله نظامی سعودی در بحرین اتخاذ کند."

وی استدلال کرد که روابط نزدیک با دولت بحرین می تواند به ایالات متحده این امکان را دهد که "برای اعمال اصلاحات" این کشور را " تحت فشار خصوصی" قرار دهد.

وی نوشت: "با این وجود، نهادهای حاکم بحرین معترضین را دشمنانی تحت تأثیر ایران می دیدند که باید مهار شوند. رژیم بحرین در هماهنگی با سعودی ها و اماراتی ها قصد داشت ما را مجبور به انتخاب کند و همه آگاه بودند که وقتی فشار زیاد شود، ما نمی توانیم با قطع کردن روابطمان با سه کشور خلیج فارس، موقعیت استراتژیک خود را در خاورمیانه به خطر بیندازیم.

4. محمد بن زاید به اوباما هشدار داد که سیستم پادشاهی اجازه نمی دهد بهار عربی، آن ها را مجبور به واگذاری حکومت کند

پس از بیانیه دولت اوباما که پس از بالاگرفتن اعتراضات در مصر خواستار کناره گیری حسنی مبارک، از ریاست جمهوری شد، محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در ملاقاتی که با اوباما داشت، در مورد حمایت بیش از حد آمریکا از جنبش های دموکراسی خواهی بهار عربی در سراسر منطقه به او هشدار داد.

اوبا می نویسد، محمد بن زاید به من گفت: "پیام عمومی بر حسنی مبارک تأثیر نمی گذارد، اما این منطقه را تحت تأثیر قرار می دهد. او هشدار داد که اگر مصر فروپاشد و اخوان المسلمین زمام امور را به دست گیرد، هشت رهبر عرب دیگر نیز سقوط می کنند و به همین دلیل او منتقد اظهارات من بود.

بن زاید گفت: "این نشان می دهد که ایالات متحده شریکی نیست که بتوانیم در بلند مدت به آن اعتماد کنیم."

"صدای او آرام و سرد بود. من متوجه شدم بیشتر از اینکه درخواست کمک باشد، هشدار بود. فارغ از هر اتفاقی که برای مبارک افتاد، سیستم پادشاهی قصد نداشت قدرت را بدون درگیری تسلیم کند."

5. او از اینکه اگر اقدامی علیه قذافی انجام نشود، "جنگ داخلی" در لیبی آغاز شود، می ترسید

اوباما گفتگوهایی را که با مشاوران ارشد خود در مورد نحوه واکنش به تهدیدهای معمر قذافی، رئیس جمهور لیبی برای درهم شکستن نیروهای مخالف در شهر بنغازی انجام داده است، توصیف می کند.

من گفتم: "بسیار خوب. من هنوز آماده تصمیم گیری نیستم، اما براساس آنچه من می شنوم در اینجا چیزی است که ما قصد انجام آن را نداریم و آن هم شرکت در ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع نیمه کاره است که ما را به هدفمان نخواهد رساند.

"من به تیم گفتم که چند ساعت دیگر تشکیل جلسه خواهیم داد، انتظار داشتم تا آن زمان گزینه های واقعی برای یک مداخله موثر را بشنوم، از جمله تجزیه و تحلیل هزینه ها، منابع انسانی و خطرات موجود."

من گفتم: "یا این کار را درست انجام می دهیم، یا اینکه دیگر وانمود نمی کنیم که در حفظ بنغازی جدی هستیم آن هم فقط برای اینکه احساس بهتری داشته باشیم. "

وی در مورد تصمیم نهایی خود برای شروع حملات هوایی علیه قذافی توضیح داد که می ترسید اگر رهبر فقید بنغازی را محاصره کند "در بهترین حالت، یک درگیری طولانی مدت ایجاد می شود، شاید حتی یک جنگ داخلی تمام عیار".

وی نوشت: "در بدترین حالت، ده ها هزار نفر یا بیشتر دچار قحطی می شدند، تحت شکنجه قرار می گرفتند و یا به سرشان شلیک می شد. حداقل در آن لحظه، شاید من تنها کسی در جهان بودم که می توانستم از وقوع آن جلوگیری کنم."

6. وی با ملک عبدالله پادشاه فقید سعودی در مورد دشواری داشتن 12 همسر، گفتگو کرد

در هنگام شام در ریاض، اوباما و ملک عبدالله، پادشاه فقید عربستان سعودی، مشکلات مربوط به حفظ چندین رابطه زوجیت را مورد بحث قرار دادند.

"پادشاه در مورد خانواده من سوال کرد و من نحوه سازگاری میشل و دخترانم با زندگی در کاخ سفید را برایش توصیف کردم. ملک عبدالله توضیح داد که وی دوازده همسر دارد - البته در گزارش های خبری تعداد آنها حدود سی نفر عنوان شده است - همراه با چهل فرزند و ده ها نوه و نواده دیگر."

گفتم: "امیدوارم از پرسش من ناراحت نشوید اعلیحضرت ،" اما چگونه می توانید با دوازده زن کنار بیایید؟ "

سرش را با خستگی تکان داد و گفت: "خیلی بد. یکی از آنها همیشه به دیگران حسادت می کند. این پیچیده تر از سیاست در خاورمیانه است."

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه