ارسال به دیگران پرینت

رئیس جمهوری سابق قرقیزستان | آتامبایف امروز بعد از بازجویی آزاد شد.

خبرگزاری "آکی پرس" قرقیزستان" روز شنبه گزارش داد پس از آنکه در پی تحولات سیاسی در این کشور و اعلام وضعیت اضطراری در پایتخت، الماس بیک اتامبایف، رئیس جمهوری سابق این کشور و پسرانش دستگیر و روانده بازداشتگاه وزارت کشور شده بودند، امروز حکم آزادیش صادر شد.


رئیس جمهوری سابق قرقیزستان  |   آتامبایف  امروز بعد از بازجویی آزاد شد.

براساس این گزارش، دادگاه عالی قرقیزستان روز چهارشنبه حکم بازداشت آتامبایف را در حالی تایید و او را روانه بازداشت گاه کرده بود که یک روز قبلتر هواداران وی دراین باره به دولت هشدار داده بودند. با این وجود وی امروز بعد از بازجویی آزاد شد.

گزارش ها حاکی است که او پس از درگیری های شدید میان نیروهای امنیتی و طرفداران وی دستگیر و به وزارت کشور منتقل شده بود، اما ساعاتی نگذشت که پلیس هم موفق شد خودروی پسرانس قادر و سعید را پس از یک تعقیب و گریز طولانی متوقف و آنها را نیز روانه زندان کند.

بر اساس تصمیم یک دادگاه در قرقیزستان، اموال متعلق به رئیس جمهور سابق این کشور از جمله یک کانال تلویزیونی نیز توقیف کرده بود.

اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت کشور قرقیزستان نیز اعلام کرد که کانال تلویزیونی "آپریل تی وی" که متعلق به الماس بیک آتامبایف رئیس جمهور سابق این کشور است بر اساس حکم دادگاه توقیف شده است.

بعد از آن بود که دیروز دولت روسیه ابراز امیدواری کرده که بحران سیاسی قرقیزستان به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

این خبرگزاری در گزارش دیگری اعلام کرد که ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که مسکو امیدوار است اختلافات سیاسی میان "سورونبای جنبکوف" رئیس جمهور فعلی و الماس بیک آتامبایف رئیس جمهور سابق قرقیزستان به صورت مسالمت آمیز برطرف شود.

ظاهرا در پی همین هشدار مسکو بود که دادگاه عالی قرقیزستان حکم آزادی آتامبایف را صادر کرد و حکم به مورد اجرا نیز گذاشته شد.

در واقع ناآرامی های این کشور پس از برگزاری انتخابات روز یکشنبه گذشته در این کشور بالا گرفت. چون برخی احزاب سیاسی نتیجه این انتخابات را نپذیرفته و خواستار کناره گیری رئیس جمهوری فعلی شده بودند.

خبرگزاری رویترز بامداد جمعه اعلام کرده بود که در پی تشدید ناآرامی ها در بیشکک، "سورونبای جین بیکف" رییس جمهوری قرقیزستان آمادگی خود را برای کناره‌گیری از قدرت اعلام کرده است.

براساس این گزارش وی گفته است که به محض تشکیل دولت، برای پرشدن خلاء نهادی در کشورش، آماده استعفا است.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که «کبات بیک برونوف» نخست وزیر قرقیزستان سه‌شنبه پس از ناآرامی‌های انتخاباتی در این کشور استعفا کرد.

پارلمان قرقیزستان با تشکیل یک جلسه اضطراری «سادیر ژاپاروف» را به عنوان نخست وزیر جدید قرقیزستان منصوب کرد.

به گزارش منابع خبری، «داستان دژومابکوف» رییس پارلمان قرقیزستان نیز کناره‌گیری کرد.

کمیسیون انتخابات قرقیزستان روز سه‌شنبه درپی تظاهرات و ناآرامی‌های دوشنبه شب، نتیجه انتخابات پارلمانی روز یکشنبه را باطل کرد.

در ناآرامی‌های دوشنبه شب هفته گذشته در بیشکک پایتخت قرقیزستان که بنا به گزارش‌ها یک کشته و ۵۹۰ زخمی برجا گذاشته است، معترضان وارد ساختمان پارلمان و برخی مراکز دولتی شدند و «الماس بیک اتامبایف» رییس جمهوری پیشین را که به اتهام فساد در زندان است، آزاد کردند.

کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان روز یکشنبه ۴ اکتبر (۱۳مهر) کار شمارش آرای ماخوذه در بیش از ۹۷ درصد حوزه‌های رای‌گیری را به پایان رساند.

این کمیسیون میزان مشارکت مردمی در انتخابات را نزدیک به ۲ میلیون نفر معادل ۵۵.۶۵ درصد از واجدان شرایط رای دادن اعلام کرده بود.

بر اساس نتایج پیشین، احزاب «بیریمدیک» Birimdik با کسب ۲۴.۵۴ درصد آراء معادل ۴۶ کرسی، مکنیم قرقیزستان Mekenim K با کسب ۲۳.۹ درصد آراء معادل ۴۵ کرسی، حزب قرقیزستان با کسب ۸.۷۴ درصد آراء معادل ۱۶ کرسی و حزب "بوتون قرقیزستان Butun K با کسب ۷.۰۹ درصد آراء معادل ۱۳ کرسی موفق به ورود به پارلمان شده‌ بودند.

بر اساس نتایج اعلام شده، سایر احزاب از ۱۶ حزب قرقیزستان حاضر در انتخابات حد نصاب ۷ درصد آراء برای ورود به این پارلمان ۱۲۰ کرسی را کسب نکرده بودند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه