ارسال به دیگران پرینت

پلوسی خواستار جمع آوری تندیس های نماد نژاد پرستی شد

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا طی نامه‌ای خواستار جمع آوری ۱۱ تندیس فرماندهان و سربازان ارتش کنفدراسیون که نماد‌هایی از برتری جویی نژادی در آمریکا هستند، از کنگره شد. کنفدراسیون‌های ایالات جنوبی آمریکا، مجموعه‌ای از ایالات جنوبی بودند که پس از پیروزی «آبراهام لینکلن» در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۸۶۰ میلادی، جدایی خود را از ایالات متحده اعلام کردند. دلیل جدایی این کنفدراسیون که در ابتدا از هفت ایالت جنوبی تشکیل می‌شد، نگرانی زمین‌داران بزرگ و کشاورزان از تلاش آبراهام لینکلن برای لغو برده‌داری بود.

پلوسی خواستار جمع آوری تندیس های نماد نژاد پرستی شد

 در پی راهپیمایی‌های سراسری در آمریکا در اعتراض به قتل «جورج فلوید» شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست آمریکایی به دست افسر سفیدپوست شهر «مینیاپولیس» ایالت «مینه‌سوتا»، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) خواستار جمع‌آوری ۱۱ مجسمه فرماندهان و سربازان ارتش کنفدراسیون ایالات جنوبی آمریکا از کنگره شد.

بنا به گزارش روزنامه انگلیسی «مترو»، پلوسی در نامه‌ای به رهبران کمیته مسئول مدیریت مسجمه‌های درون ساختمان کنگره آمریکا گفت: «تندیس این افراد احترام به نفرت است نه میراث. آن‌ها باید جمع‌آوری شوند».

درخواست پلوسی در شرایطی صورت گرفته است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در پیامی توییتری با تغییر نام پادگان‌های نظامی که به یاد فرماندهان ارتش کنفدراسیون ایالات جنوبی آمریکا نام‌گذاری شده‌اند، مخالفت کرد.

بنا به گزارش شبکه «بی بی سی»، ترامپ در پیام خود تصریح کرد که این پادگان‌ها، «بخشی از میراث بزرگ آمریکا هستند».

وی ادامه داد: «ایالات متحده، قهرمانان خود را در این زمینه‌های مقدس تعلیم داده و به جنگ اعزام کرده است و در دو جنگ جهانی پیروز شده است؛ بنابراین من هیچ گاه اجازه نمی‌دهم که این تأسیسات نظامی پرشکوه و شگفت‌انگیز تغییر نام دهند».

در پی اعتراضات گسترده در سراسر آمریکا به دنبال قتل فلوید، مقام‌های ایالات جنوبی آمریکا دستور حذف بنا‌های یادبود و تندیس‌هایی را صادر کردند که برای بزرگداشت کنفدراسیون ایجاد شده‌اند.

کنفدراسیون‌های ایالات جنوبی آمریکا، مجموعه‌ای از ایالات جنوبی بودند که پس از پیروزی «آبراهام لینکلن» در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۸۶۰ میلادی، جدایی خود را از ایالات متحده اعلام کردند.

طبق گزارش بی بی سی، دلیل جدایی این کنفدراسیون که در ابتدا از هفت ایالت جنوبی تشکیل می‌شد، نگرانی زمین‌داران بزرگ و کشاورزان از تلاش آبراهام لینکلن برای لغو برده‌داری بود.

این ایالات در فاصله سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ با ارتش آمریکا جنگیدند و در نهایت با تسلیم ارتش کنفدراسیون، دوباره به ایالات متحده پیوستند.

کاربرد پرچم این کنفدراسیون و نماد‌های آن مانند مجسمه رهبران آن در شهر‌های جنوبی آمریکا از مسایل جنجالی در این کشور است.

تندیس‌های فرماندهان ارتش کنفدراسیون ایالات جنوبی آمریکا در کنگره شامل ژنرال «رابرت‌ای الی» و «جفرسون دیویس» هم می‌شوند که از رؤسای کنفدراسیون ایالات جنوبی آمریکا بودند.

طبق این گزارش، کمیته مشترکی که پلوسی در آن درخواست خود را برای جمع‌آوری این نماد‌های برده‌داری مطرح کرده است، شامل اعضایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات می‌شود و پاسخ این کمیته به درخواست رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نامشخص است.

بر اساس گزارش روزنامه مترو، طبق یک سنت بسیار قدیمی، هر ایالت جنوبی آمریکا، دو مسجمه به کنگره فرستاده است.

مخالفت ترامپ با تغییر نام پادگان‌های نظامی پس از آن بیان شد که گزارش‌هایی درباره موافقت «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا با تغییر نام این پادگان‌ها منتشر شده بود.

۱۰ پادگان مهم نیرو‌های مسلح آمریکا که در ایالت‌های جنوبی قرار دارند، به نام فرماندهان ارشد ارتش کنفدراسیون نامیده شده‌اند.

مخالفان کنفدراسیون، این نماد‌ها را میراث برتر‌ی‌جویی نژادی می‌دانند، ولی بعضی از ساکنان ایالات جنوبی، با رد این موضوع آن را یادبود اجدادشان تلقی می‌کنند.

در پی اعتراضات سراسری در آمریکا، اتحادیه ملی مسابقات اتومبیلرانی آمریکا نیز روز گذشته اعلام کرد که از این پس احتزاز پرچم کنفدراسیون را در مسابقات خود ممنوع می‌کند.

از طرف دیگر، نیروی تفنگداران دریایی آمریکا هم این هفته طی فرمانی، استفاده از پرچم کنفدراسیون را در یگان‌های خود ممنوع کرد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه