ارسال به دیگران پرینت

رسانه‌های غیررسمی ابزار قدرتمند تبلیغات قاچاقچیان دارو هستند

مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو گفت: رسانه‌های غیررسمی مانند ماهواره و شبکه‌های اجتماعی مجازی، ابزار تبلیغاتی قدرتمند برای قاچاقچیان دارو به شمار می‌رود.

رسانه‌های غیررسمی ابزار قدرتمند تبلیغات قاچاقچیان دارو هستند

۵۵آنلاین :

شهریار اسلامی تبار گفت: داروهای قاچاق به صورت غیرقانونی و بدون داشتن مجوز رسمی از سازمان غذا و دارو وارد کشور شده و عرضه می شوند؛ فروش این داروها در داروخانه های کشور ممنوع بوده و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: قاچاق دارو پس از مواد مخدر و اسلحه وحشتناک‌ترین نوع قاچاق است، چرا که زیان آن تنها شامل زیان اقتصادی نیست بلکه سلامت و جان انسان ها را به مخاطره می اندازد.

مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: سالانه مبالغ زیادی صرف خرید داروهای چاقی، لاغری، جوانی، جنسی و ترک اعتیاد می شود که اغلب آنها تقلبی بوده و از طریق ماهواره تبلیغ می شوند.

اسلامی تبار گفت: بسیاری از داروهای قاچاق، تقلبی بوده و داخل کشور یا کشورهای همسایه با کپی کردن جلد و بروشور داروی اصلی تهیه می شوند. معمولا ترکیبات درج شده روی ظروف محتوی داروهای غیرمجاز و تقلبی با ترکیبات داخلی آن تطابق نداشته و حاوی موادی هستند که عوارض خطرناکی را برای فرد مصرف کننده در پی دارند.

وی افزود: در برخی مواقع تاریخ مصرف واقعی کالا منقضی شده اما در پوششی با تاریخ معتبر قرار داده شده و بنابراین ممکن است داروی فاسد به دست بیمار برسد که عوارض بسیار خطرناکی را به دنبال دارد.

اسلامی تبار با اشاره گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت یعنی حتی اگر داروهای قاچاق از منابع معتبر تهیه شده باشند به دلیل شرایط نامناسب حمل و نگهداری، اثربخشی خود را از دست داده اند و فاسد شده اند.

وی افزود: متاسفانه قاچاقچیان دارو با بهره گیری از رسانه های غیررسمی قدرتمندی مانند ماهواره و شبکه های اجتماعی مجازی اقدام به تبلیغ و فروش اجناس غیرمجاز و قاچاق می کنند.

وی، بیشترین میزان قاچاق دارو را مربوط به داروهای بدنسازی، مکمل های غذایی، اکستازی و ترامادول دانست و گفت: مصرف اینگونه اقلام موجب بروز آسیب های جبران ناپذیری همچون عوارض کبدی، کلیوی، قلبی عروقی، پوست، هورمونی، اعصاب و روان، واکنش های حساسیتی یا حتی مرگ می شود.

مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو با استناد به گزارش های سازمان بهداشت جهانی گفت : سالانه حدود 200هزار نفر در دنیا قربانی مصرف داروهای تقلبی و قاچاق می شوند.

اسلامی تبار در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با قاچاق فراورده های سلامت توسط سازمان غذا و دارو اشاره کرد و گفت: این سازمان اقدام به برنامه ریزی های سیستماتیک و جامع برای تفکیک کالاها و داروهای اصلی از نوع تقلبی با ایجاد برچسب رهگیری کرده است؛ این برچسب با استفاده از نرم افزار، قابلیت نصب روی تلفن همراه دارد و با وارد کردن کد کالا در نرم افزار می توان به اصلی یا تقلبی بودن آن پی برد.

وی تاکید کرد: نظارت جدی و بیش از پیش بر داروخانه ها و شرکت های تولید و پخش امکان هر گونه اقدام غیر قانونی را از متخلفان سلب کرده است.

مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: تشکیل شرکت های وارداتی فوریتی برای رفع کمبودهای دارو از طریق تامین سریع دارو از منابع معتبر از دیگر اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ورود دارو های قاچاق و تقلبی توسط این سازمان است.

اسلامی تبار یادآور شد: کنترل مرزها و محموله ها و وسایل نقلیه و برخورد شدید با متخلفان همچنین افزایش آگاهی عموم و آموزش به مردم از دیگر راهکارهایی مبارزه با این تجارت بی ریشه است که لازم است ارگانهای دیگر متولی در انجام آن نهایت کوشش را آنجام دهند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه