ارسال به دیگران پرینت

معرفی کتاب | معرفی کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون

با زندگی و سطح علم در تمدن مصر باستان بیشتر آشنا بشید | معرفی کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون

کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون به ماجرای زندگی شخصیتی به نام سینوهه می‌پردازد که در بزرگ‌سالی تبدیل به حاذق‌ترین پزشک زمانه‌ی خود می‌شود و پس از مدتی به مقام پزشک مخصوص فرعون نیز دست پیدا می‌کند.

با زندگی و سطح علم در تمدن مصر باستان بیشتر آشنا بشید |  معرفی کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون

معرفی کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون

کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون به ماجرای زندگی شخصیتی به نام سینوهه می‌پردازد که در بزرگ‌سالی تبدیل به حاذق‌ترین پزشک زمانه‌ی خود می‌شود و پس از مدتی به مقام پزشک مخصوص فرعون نیز دست پیدا می‌کند.

کتاب  سینوهه پزشک مخصوص فرعون  نوشته‌ی  میکا والتاری ،   یکی از به‌یادماندنی‌ترین و مشهورترین رمان‌های تاریخی در ادبیات جهان محسوب می‌شود. علت ماندگاری این کتاب، به سبک قصه‌گویی دقیق و جزئی‌نگرانه‌ی نویسنده‌ی آن بازمی‌گردد که شما را همراه با خود به 3300 سال پیش می‌برد و درهای دربار آخن‌آتون، فرمانروای بزرگ مصر باستان را به رویتان باز می‌کند.

درباره‌ی کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون

رمان شگفت‌انگیز و خواندنی سینوهه پزشک مخصوص فرعون (The Egyptian)، یکی از بهترین و دقیق‌ترین کتاب‌های موجود درباره‌ی مصر باستان به‌شمار می‌آید که به قلم میکا والتاری (Mika Waltari)، نویسنده‌ی فنلاندی به نگارش درآمده است. شما با خواندن این رمان صرفاً داستان زندگی یک پزشک نابغه را پیگیری نمی‌کنید، بلکه با زندگی طیف‌ها و قشرهای مختلف مردم سرزمین مصر در آن ایام نیز آشنا می‌شوید. کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون از میکا والتاری، شما را به سفری خیال‌انگیز می‌برد که هرگز آن را از یاد نخواهید برد. اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید و اگر دلتان می‌خواهد که در میان صفحات یک ماجرای هیجان‌انگیز، برای چند ساعتی خود و زندگی‌تان را به دست فراموشی بسپارید، حتماً این کتاب را در فهرست خواندنی‌های خود قرار دهید.

کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون به ماجرای زندگی شخصیتی به نام سینوهه می‌پردازد که در بزرگ‌سالی تبدیل به حاذق‌ترین پزشک زمانه‌ی خود می‌شود و پس از مدتی به مقام پزشک مخصوص فرعون نیز دست پیدا می‌کند. سینوهه در نوزادی توسط پدر و مادر حقیقی خود به رود نیل سپرده می‌شود و دست سرنوشت سبد حصیری‌ای که داخل آن بوده را به‌سوی زوجی فقیر می‌برد که خود فرزندی ندارند. این زن و مرد تصمیم می‌گیرند که این ارمغان رود نیل را به‌عنوان فرزند خود بپذیرند و او را بزرگ کنند. میکا والتاری در ادامه‌ی داستان به معرفی پدر سینوهه می‌پردازد که یکی از پزشکان آن دوره است و پسرخوانده‌ی خود را در کسب علم تشویق می‌کند.

شخصیت اصلی کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون که اکنون یک پزشک جوان و خوش‌آتیه محسوب می‌شود، دل به زنی زیبا و حیله‌گر می‌سپارد. این آشنایی مسیر زندگی سینوهه را برای همیشه تغییر می‌دهد. این پزشک جوان برای به دست آوردن دل معشوقه‌ی خود، تنها دارایی والدینش یعنی قبر آن‌ها را به این زن حیله‌گر هدیه می‌کند. قبرهای مردگان برای مصریان باستان، معنای بسیار عمیقی داشتند و سینوهه با این کار، در حقیقت آخرت و رستگاری والدین خود را می‌بخشد. اما میکا والتاری پایان خوشی را برای این ماجرای عاشقانه روایت نمی‌کند. سینوهه که اکنون به والدینش خیانت کرده است، از سوی معشوقه‌ی خود نیز ترک می‌شود و این ماجرا زخم‌های عمیقی بر قلب و روح او باقی می‌گذارد.

این اتفاق و تبعات پس از آن، مسیر زندگی سینوهه را سرشار از تجربیاتی تلخ می‌کند. بااین‌وجود در نهایت همین تجربیات هستند که او را به یکی از بالاترین مقام‌های موجود در مصر می‌رسانند و به یکی از مهم‌ترین اشخاص دربار فرعون تبدیلش می‌کنند. بنابراین اگر کسی بپرسد که چرا باید کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون را بخوانیم، می‌توانیم این‌گونه پاسخش را بدهیم: این اثر یکی از مشهورترین آثار ادبی جهان است و به شما اطلاعات زیادی در خصوص تاریخ مصر باستان ارائه می‌کند. درواقع این رمان از میکا والتاری، ارزش تاریخی بالایی دارد؛ تاجایی که حتی بسیاری از مصرشناسان، زمانی‌که این کتاب در سال 1945 منتشر شد، لب به تحسینش گشودند.

در پایان نیز باید بگوییم که جدا از تمام این دلایل، حتی اگر به تاریخ علاقه‌ای ندارید، در جریان مطالعه‌ی کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون، با شخصیت اصلی داستان، اشتباهات و تصمیماتش همراه خواهید شد و به‌واسطه‌ی قلم قدرتمند میکا والتاری، تا آخرین صفحه‌ی کتاب، سرنوشت شگفت‌انگیز سینوهه را پیگیری خواهید کرد. کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون را انتشارات معیار علم با ترجمه‌ی داود نعمت اللهی به چاپ رسانده است.

در بخشی از کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون می‌خوانیم

در آن روزها در شهر تبس تحصیلات عالى در دست‌هاى کاهنان آمون بود، و امکان نداشت بدون مجوز آن‌ها براى به دست آوردن منصب‌هاى مهم تحصیل کرد. همان‌طور که همه مى‌دانند بیمارستان، گورستان و مدرسه‌هاى دینى براى کاهنان در رده‌هاى بالا سال‌هاى طولانى در درون حصارهاى معبد قرار داشتند. اینکه دانشکده‌هاى ریاضیات و نجوم باید تحت حاکمیت کاهنان باشد، قابل فهم بود. اما هنگامى که دوره‌هاى بازرگانى و قضایى طى مى‌شدند، سوءظن‌هایى در اذهان طبقات تحصیل‌کرده‌ی هوشیارتر پیدا شد که کاهنان در موضوعاتى که به فرعون و اداره‌ی اخذ مالیات مربوط مى‌شد، دخالت مى‌کردند. به‌راستى هیچ ابتکار عمل تازه‌اى در عضویت در طبقات وکلا و بازرگانان ضرورى نبود، اما چون معبد آمون حداقل یک‌پنجم سرزمین مصر را تحت حاکمیت خود داشت و به‌طور طبیعى تجارت آن را هم کنترل مى‌کرد، آن‌هایى که مى‌خواستند بازرگانانى در سطح بالا شوند یا وارد دستگاه حکومتى شوند، متوجه شدند که عاقلانه این است که در پایین‌ترین درجه‌ی کاهنى تحصیل کرده و صلاحیت پیدا کنند تا خودشان را به‌عنوان بندگان مؤمن آمون به اثبات برسانند.

قبل از اینکه تحصیل خود را در بیمارستان شروع کنم، مجبور بودم در امتحان ورودى پایین‌ترین رده‌ی کاهنى در دانشکده‌ی الهیات قبول شوم. قبولى در این امتحان بیش از دو سال طول کشید، چون به‌طور هم‌زمان باید پدرم را در معالجه‌ی بیمارانش همراهى مى‌کردم و از تجربه‌ی او معلوماتى را کسب مى‌کردم که در شغل آینده‌ام از آن‌ها بهره ببرم. من همچون گذشته در خانه زندگى مى‌کردم، اما باید هر روز در سخنرانى‌هاى تحصیلى شرکت مى‌کردم.

منبع : کتابراه
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه