ارسال به دیگران پرینت

تیرآهن لانه زنبوری و کاربرد آن در عمران

یکی از کاربردی‌ترین تیرآهن‌ها، تیرآهن لانه زنبوری است که برخی آن را با نام تیرآهن شبکه می‌شناسند. این تیرآهن دارای حفره‌های توخالی همانند لانه زنبور است و هدف از تولید آن، تحمل بیشتر کمان خمشی توسط تیر بدون تغییر شکل یا حداقل با تغییر شکل کم، می باشد.

تیرآهن لانه زنبوری و کاربرد آن در عمران

یکی از کاربردی‌ترین تیرآهن‌ها، تیرآهن لانه زنبوری است که برخی آن را با نام تیرآهن شبکه می‌شناسند. این تیرآهن دارای حفره‌های توخالی همانند لانه زنبور است و هدف از تولید آن، تحمل بیشتر کمان خمشی توسط تیر بدون تغییر شکل یا حداقل با تغییر شکل کم، می باشد.

اولین تولید این محصول توسط هورتن در سال 1930 میلادی اتفاق افتاده است. دلیل نامگذاری این تیرآهن، خانه‌های پنج ضلعی شکل است که شباهت زیادی به لانه زنبور دارد.

1-1

مزایای تیرآهن لانه زنبوری

این نوع تیرآهن در کشور ما استفاده زیادی در حوزه اسکلت‌های فولادی دارد. زمانی که استفاده از تیر‌های اصلی در پروژه امکان‌پذیر و یا مقرون‌به‌صرفه نباشد،به کارگیری این تیرآهن پیشنهاد می‌شود. سوراخ‌های این تیرآهن برای عبور دادن تأسیسات ساختمانی نیز کاربرد دارد. به کارگیری این تیرآهن در پروژه‌های ساختمان‌سازی و سایر موارد، باعث صرفه جویی در فضا و وزن تیرآهن موجود می‌شود. در اینجا سعی داریم به برخی مزایای دیگر این تیرآهن اشاره کنیم:

۱)با به کارگیری این تیرآهن، مقاومت موجود در خمشی تیر افزایش پیدا می‌کند.

۲) استفاده از این تیرآهن میزان تحمل بار را بالا می‌برد.

۳)قیمت این تیرآهن از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه تر از سایر مقاطع فولادی است.

۴)عبور برخی از وسایل تاسیساتی از طریق سوراخ‌های موجود در این تیرآهن

۵) کاربرد گسترده این تیرآهن در صنعت ساختمان‌سازی، پل سازی و همچنین در زمینه عمران.

۶) تیرآهن لانه زنبوری و کاربرد آن در عمران:  همانطور که در مطالب بالا گفتیم، این تیرآهن به‌دلیل میزان مقاومت بالا نسبت به وزن های بالا،   در زمینه ساخت پل، سقف دهانه‌های بزرگ و سایر موارد در زمینه عمران و معماری به‌کار گرفته می‌شود.

روش‌های ساخت تیرآهن لانه زنبوری

فرایند تولید این محصول به دو صورت سرد ( کوپال) و گرم (نوبل) صورت می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که این محصول طی فرایند نورد تولید می‌شود. نورد فرایندی است که در آن، فلز مورد نظر به دمایی می‌رسد که کاملا نرم شده و با عبور از میان غلتک‌ها به دلیل تحت فشار بودن، شکل خروجی آن همان شکل غلتک‌ها است که به خود گرفته است. در اینجا می‌خواهیم روش‌های تولید این محصول را بسط دهیم:

روش گرم یا همان نوبل: در این روش ابتدا خال جوشی بر روی خطوط تیرآهن زده می‌شود تا محل برش مشخص شود. پس از آن با جابه جایی قسمت بالا و پایین محصول، لبه‌های آن روی هم قرار می‌گیرد و طی این مراحل شکل شش ضلعی ساخته می‌شود. این روش به‌دلیل صرفه‌ اقتصادی میان افراد روشی پرطرفدار به حساب می‌آید.

روش سرد یا کوپال: در این روش با استفاده از گیوتین، شش ضلعی‌هایی که بر روی تیرآهن رسم شده‌اند، برش می‌خورند و پس از آن این نوع تیرآهن شکل می‌گیرد.

1-2

 

جمع بندی

تیرآهن لانه زنبوری باتوجه به استحکام و مقاومت بالایی که دارند، جزو یکی از نوآوری‌ها در زمینه مهندسی به‌شمار می‌آید. توسعه  این محصول باتوجه به پیشرفت علم و گستره مواد مهندسی، روند تکاملی خود را طی می‌کند. ما در این‌جا سعی کردیم در زمینه شناخت این محصول، مزایا و روش‌های ساخت آن، مطالب مفیدی را برای مطالعه ارائه دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع مقاطع فولادی می‌توانید از سایت آهن باکس دیدن کنید.

 

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه