ارسال به دیگران پرینت

قهوه کورتادو | قهوه کورتادو چیست؟ | طرز تهیه قهوه کورتادو

قهوه کورتادو چیست؟ | طرز تهیه قهوه کورتادو به روش بسیار ساده

قهوه کورتادو چیست و چرا بهش کورتادو می‌گویند؟ در این مقاله با قهوه کورتادو به طور کامل آشنا شوید و طرز تهیه قهوه کورتادو را یاد بگیرید.

قهوه کورتادو چیست؟ | طرز تهیه قهوه کورتادو به روش بسیار ساده

قهوه کورتادو

قهوه کورتادو چیست و چرا بهش کورتادو می‌گویند؟ در این مقاله با قهوه کورتادو به طور کامل آشنا شوید و طرز تهیه قهوه کورتادو را یاد بگیرید.

قهوه کورتادو چیست؟

کورتادو نوعی قهوه گرم است که از اسپرسو مخلوط شده با مقدار تقریباً یکسان شیر گرم برای کاهش اسیدیته قهوه تشکیل شده است. شیر موجود در یک کورتادو مانند بسیاری از نوشیدنی های قهوه ایتالیایی، جوشیده شده است!

کلمه cortado، از فعل اسپانیایی cortar (برش) است، به معنای رقیق کردن است، و می تواند به انواع مختلفی از قهوه یا نوشیدنی های اسپرسو در سراسر اسپانیا، پرتغال و کوبا اشاره کند.

همه ما با توجه به دغدغه ها و مشغله هایی که در دنیای امروز داریم خیلی وقتا با دیدن یه خوابه بد صبح که بیدار میشیم سرحال نیستیم! و می گردیم دنبال خوردن یک چای و یا یک قهوه با طعم خوب که انرژی مون برگرده و بتونیم سریع کارهامون رو شروع کنیم!

یکی از پیشنهادهای ما یاد گرفتن و امتحان کردن انواع قهوه هست تا بتونید در این جور مواقع هر کدوم رو که بیشتر باب میل تون هست رو سریع درست کنید و حالتون رو خوب کنید! قهوه کورتادو یکی از اونهاست!

قهوه کورتادو چیست؟

طرز تهیه قهوه کورتادو

اگر تصمیم گرفتید که کورتادو برای شما مناسب است، اما شما کمی شیرینی و چیز دیگری را در طعم آن می خواهید می تونید با کرم قهوه یا سیروپ عسلی یا وانیلی آن را مزه دار کنید!

مواد لازم:

  • اسپرسو دبل شات
  • یک ششم شیر جوشیده شده
  • یک چهارم سیروپ وانیلی
  • یک چهارم سیروپ عسلی (برای کورتادو عسلی)

دستورالعمل:

  • یک اسپرسو دبل شات درست کنید.
  • شیر را بجوشونید.
  • سیروپ وانیل و عسل را به قهوه اضافه کرده و مخلوط کنید.
  • شیر را به مقدار کمتر از نصف اسپرسو به داخل مخلوط قهوه و سیروپ اضافه کنید، و یک لایه نازک از فوم (کف) شیر را هم بر روی آن بریزید.

اگر طبق این روش ساده پیش رفته باشید الان باید یک کورتادو دلپذیر و شیرین در دست داشته باشید.

نکته مهم: هرچه دستگاه اسپسوساز و دانه های قهوه تان بهتر باشد، کورتادو بهتر می شود!

 

چگونه بدون دستگاه قهوه‌ساز، کورتادو درست کنیم؟

حتی اگر دستگاه اسپرسوساز در خانه ندارید، باز هم می‌توانید تجربه کورتادو کافی‌شاپ را در خانه داشته باشید.

♦ طرز تهیه کورتادو با دستگاه نسپرسو یا موکاپات

آن را روی دم کردن اسپرسو تنظیم کنید و مطمئن شوید که از میزان شیر مناسب استفاده می‌کنید. (نسبت یک به یک، کلید درست‌کردن کورتادو است).

برای فوم‌ گرفتن شیر در خانه بدون دستگاه، از همزن دستی یا فرنچ‌پرس استفاده کنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه، شیر را در مایکروویو یا روی اجاق گاز تا دمای ۱۳۰ تا ۱۵۰ درجه فارنهایت گرم کنید.

قبل از افزودن شیر به اسپرسو، از شیر با همزن‌دستی یا فرنچ‌پرس فوم‌گیری کنید.

♦  طرز تهیه کورتادو با قهوه فوری

کمی آب به قهوه فوری اضافه کنید تا غلظت و بافت اسپرسو را شبیه‌سازی کند و در مرحله بعدی شیر جوشیده‌شده را به قهوه اضافه کنید (نسبت یک به یک) و میل کنید. با این روش می‌توانید با شیر سرد و یخ، یک کورتادو آیس درست کنید.

طرز تهیه قهوه کورتادو

تفاوت کورتادو با ماکیاتو، کاپوچینو و لاته در چیست؟

ماکیاتو، به معنای “مشخص شده”، اسپرسویی است که با کمی فوم یا کف شیر یعنی بیش از 25 درصد از حجم قهوه تهیه می شود.

کورتادو در ردیف بعدی قرار دارد، با میزان مساوی شیر و اسپرسو و مقدار خیلی کم کف شیر است. در مقایسه با سایر نوشیدنی ها بر پایه اسپرسو،  یک کاپوچینو، شیر بیشتری از کورتادو دارد و نهایتا لاته که به طور عمده شیر است.

پس تفاوت همه این اسپرسوها در میزان شیر موجود در آنهاست!

قهوه کورتادو در سراسر جهان

مقاله‌ای از «انجمن قهوه‌ی اسپشیالتی» در مورد نوشیدنی‌های مبتنی بر شیر اذعان می‌کند: «در حالی که ایده‌ی استاندارد سازی جذاب است و همه‌ی ما استانداردی نیاز داریم که مطابق آن پیش برویم، مهم است که درک کنیم که نوشیدنی‌ها محصول فرهنگ هستند.» این مساله خصوصا در رابطه با کورتادو، کاربرد دارد.

معمولا مواد تشکیل دهنده‌ی قهوه کورتادو به درخواست مشتری بستگی دارد. «کامیلا کاردناس» باریستای Brew92، یک کافه روستری در عربستان سعودی می‌گوید: «قهوه کورتادو به طور سنتی قهوه‌ی سیاه است با مقدار کمی شیر سرد یا گرم. سپس، هنگامی که افراد آن را در کافی شاپ‌ها درخواست کردند، به عنوان اسپرسو با مقدار کمی شیر بخارپز پذیرفته شد. در محل کار من، قهوه کورتادو به شکل دو شات اسپرسو به همراه شیر بخار داده شده سرو می‌شود؛ کمی کوچک‌تر از فلت وایت.»

«آدریان ولنتاین یانگ» برشته‌کار در Mountain Coffee Roasters در مالزی می‌گوید: «با چند نفری آشنا شده‌ام که قهوه کورتادو سفارش می‌دهند ولی تفسیر هرکدامشان متفاوت است... این روشی است که ما «اسپرسو ماکیاتو» درست می‌کنیم. (دبل اسپرسو با کمی شیر) نوع دیگر آن... شبیه فلت وایت (دبل اسپرسو و شیر گرم) است. همچنین افرادی بوده‌اند که خواستار مقادیر برابر کرم سنگین و شیر به همراه دبل اسپرسو بودند و برخی اسپرسوی ریسترتو می‌خواستند.»

برای دیگران، نسبت همه چیز است. «پائولا کاوری اچندی»، مالک کافه Sikëwa در کاستاریکا می‌گوید :«آن طور که من می‌دانم،قهوه کورتادو یک شات اسپرسو به همراه ۲۹.۵ میلی‌لیتر شیر گرم است.»

«برونو دانز» مالک کافی شاپ‌های «هاچینو کافیز» ژاپن می‌گوید: «نسبت ۱:۱ اسپرسو و شیر بخار داده شده... کورتادو تا زمانی که نسبت شیر و به قهوه ثابت باشد می‌تواند به اندازه‌ی ۸۸ میلی‌لیتر کوچک یا به اندازه‌ی ۴۷۳ میلی‌لیتر بزرگ باشد.

سایر باریستاها و متخصصان قهوه ایده‌های متفاوتی دارند. «فردریک وستبورگ شیتز» مربی قهوه در True Intent Coffee دانمارک می‌گوید: «قهوه کورتادو یک دبل اسپرسو به همراه مقداری مینیمال از شیر است و ترجیها بدون لاته آرت.» «لنز کستیلو» مالک Candid Coffee در فیلیپین می‌گوید: «قهوه کورتادو دبل ریسترتویی ۲۹.۵ میلی‌لیتری است به همراه ۷۳.۹ میلی‌لیتر شیر بخار داده شده.» در حالی که «جانزی لاجسیکا سارتیانی» باریستای ارشد در Melaeuca ایتالیا می‌گوید:‌« این ماکیاتون است و از یک شات اسپرسو به همراه شیر است که در فنجان‌های ۵۰ میلی‌لیتری سرو می‌گردد.»

قهوه کورتادو

گونه‌های مهم قهوه کورتادو

با گسترش قهوه کورتادو از اسپانیا تا کافه‌های سراسر جهان، دستور تهیه‌ی آن برای رفع نیازهای مصرف کنندگان محلی تکامل یافته. با ورود به ایالات متحده‌ی آمریکا تغییر مهمی رخ داده است. اینجا اندازه‌ی نوشیدنی‌های قهوه در طول نیم قرن گذشته افزایش داشته و دیدن نوشیدنی‌های ۵۹۱ میلی‌لیتری در کافی شاپ‌های آمریکا غیر معمول نیست.گونه‌ای مشهور از کورتادو، «جبل الطارق» است که به گفته‌ی وب‌گاه  Time Out USA  توسط کمپانی  Blue Bottle Coffee سال ۲۰۰۵ در سانفرانسیسکو اختراع گردیده. این گونه‌ی کورتادو در لیوان‌های Libbey Gibraltar Tumbler  ۱۳۳ میلی‌لیتری سرو می‌گردد که شامل دو شات اسپرسو و دو شات شیر بخار داده شده است. به همین دلیل، بسیاری از کافی شاپ‌های موج سوم، کورتادو را متناسب با این لیوان می‌دانند.

«رودالفو روفاتی بتل» مدیرعامل یک کار و کسب واردات قهوه‌ی سبز در برلین می‌گوید گونه‌های محبوب زیادی از کورتادو از جمله «Cuban Cortadito» وجود دارد. این نسخه در کوبا و در میان جوامع مهاجر کوبایی محبوب است. نام این نوشیدنی به انگلیسی «Little Cut» (به فارسی: برش کوچک) ترجمه می‌شود. با اسپرسوی کوبایی آغاز شده که اسپرسویی با برشته‌کاری تیره است که با یک قاشق شکر تا زمان ایجاد یک شات کاراملی رنگ با فومی زخیم هم زده می‌شود. در این مرحله، فوم شیر با گزینه‌ی استفاده از شیر تغلیظ شده برای غلیظ تر شدن نوشیدنی برای دسر به نوشیدنی اضافه می‌گردد.

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه