ارسال به دیگران پرینت

جمهوری باکو | رفتار ایران‌ستیزانه جمهوری باکو

نقشه جدید جمهوری باکو برای حمله و اشغال تبریز لو رفت! | رفتار ایران‌ستیزانه جمهوری باکو تمامی ندارد!

برای اطلاع از جزئیات رفتار ایران‌ستیزانه جمهوری باکو با ما در ادامه همراه باشید.

نقشه جدید جمهوری باکو برای حمله و اشغال تبریز لو رفت! | رفتار ایران‌ستیزانه جمهوری باکو تمامی ندارد!

رفتار ایران‌ستیزانه جمهوری باکو

برای اطلاع از جزئیات رفتار ایران‌ستیزانه جمهوری باکو با ما در ادامه همراه باشید.

از نظر شهروندان باکو، ایران یک کشور اشغالگر است! که این نگاه از طریق کتاب‌های درسی در مدارس، غیردرسی، رسانه‌های آذربایجان و… به شدت ترویج می‌شود. آذربایجان آرزوی حمله به ایران و اشغال تبریز را در کتاب‌های رسمی درسی، به کودکان خود آموزش می‌دهد.

در نگاه شهروندان شستشوی مغزی داده‌شده جمهوری آذربایجان ، «ایران» یک کشور اشغالگر است؛ این نگاه به شدت از طریق کتاب‌های درسی در مدارس، کتاب‌های غیردرسی و رسانه‌های باکو ترویج می‌شود.

ریشه‌یابی رفتار ایران‌ستیزانه جمهوری باکو را باید از آغاز شکل‌گیری این دولت با ربودن نام آذربایجان تاریخی ایران، در ۲۸ می ۱۹۱۸ جست‌وجو کرد که در طول ۱۰۳ سال، هم‌اکنون به جایی رسیده که نه‌تنها نام‌های تاریخی ایرانی بادکوبه و شوشی را، تحریف‌شده معرفی می‌کنند، بلکه منکر هر ارتباط تاریخی باکو با ایران هستند و حتی وقیحانه ایران را اشغالگر تبریز و امپراتوری خیالی به نام آذربایجان معرفی می‌کنند و آرزوی حمله به ایران و اشغال تبریز را در کتاب‌های رسمی درسی، به کودکان خود آموزش می‌دهند.

زمانی از افلاطون پرسیدند: آیا مردم سخنان نادرست را باور می‌کنند؟ افلاطون پاسخ داد: یکی دو نسل زمان می‌برد؛ آنگاه چنان باور می‌کنند که اگر خلافش را بگویید، شما را خواهند کشت!

حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران |سفیر ایران در باکو احضار شد | رئیس سرویس امنیتی سفارت جمهوری باکو کشته شد | دلیل تیراندازی چه بود؟ +ویدئو اعتراف ضارب

این در حالی است که در درازای ۲۰۸ سال پس از قرارداد ننگین گلستان و ۱۹۳ سال پس از قرارداد ننگین ترکمانچای و پس از آن، پیمان پاریس (۱۸۵۷ و جدایی هرات و افغانستان)، حکمیت گلد اسمیت (۱۸۷۱ و ۱۸۷۲ و جدایی بلوچستان بزرگ و کلات و سیستان بزرگ) و پیمان آخال (۱۸۸۱ و جدایی مرو و ورارود و شرق کاسپین)، ملت ایران، جدایی ۱۷ شهر قفقاز را هیچ‌گاه برنتافته و آن را چونان سمبلی از غم و حسرت و خسران ملی همچنان درحافظه‌ی جمعی خود محفوظ نگاه‌داشته است.

ریشه نام‌های پارسی ۱۷ شهر قفقاز، خود سندی است از هویت آن سامان. ازجمله شهر دربند به عنوان جنوبی‌ترین و تاریخی‌ترین و تنها شهر شیعه‌نشین روسیه بنیان‌گذاری شده به دست قباد یکم ساسانی و انوشیروان ساسانی.

جمهوری باکو در حالی منکر ایرانی بودن شهرهای قفقاز ازجمله بادکوبه شده که این نام‌ها به صراحت در فصل سوم عهدنامه‌ی گلستان، به تاریخ دوشنبه ۳ آبان ۱۱۹۲ خورشیدی، برابر با ۲۵ اکتبر ۱۸۱۳ آمده است:

«اعلیحضرت قدر قدرت، پادشاه اعظم مالک بالاستقلال ایران… ولایات قراباغ و گنجه… شکی، شیروان، قوبٌه، دربند، بادکوبه و هر جا از ولایات طالش را با خاکی که الآن در تحت تصرف دولت روسیه است و تمامی داغستان، گرجستان، محال شوره گل، آچوق باش، کورنه، مینگرلی، آبخازی و تمامی اراضی… از دریای قفقازیه الی کنار دریای خزر متصل است مخصوص و متعلق به آمپیریه روسیه می‌داند.»

افزون‌بر ۱۴ شهر جداشده در قرارداد گلستان، سه شهر (استان) دیگر شامل نخجوان، ایروان و بخشی دیگر از تالش هم در قرارداد ننگین ترکمانچای در روز پنجشنبه، یکم اسفندماه ۱۲۰۶ خورشیدی، مطابق با ۲۱ فوریه ۱۸۲۸ میلادی به اشغال روسیه در آمد و حاکمیت ایران بر کاسپین محدودترشد و مردم ایران مجبور به پذیرش کاپیتولاسیون (قضاوت کنسولی) شدند.

ایران+ستیزی+در+مدارس+جمهوری+آذربایجان

زدودن نام ایران از شناسنامه نظامی، برای علی اف ها آن چنان مهم است که «مرکز تحقیقاتی نظامی گنجوی» در دانشگاه آکسفورد به ابتکار نرگس پاشایئوا، خواهر همسر رئیس جمهوری آذربایجان، در سال ۲۰۱۷ دست به انتشار ترجمه انگلیسی کتابی زد که «نظامی، شاعر بزرگ آذربایجانی» نام گرفته و مراسم رونمایی از آن در موزه «لیتون هاووس» لندن برگزار شد. اما افسوس که تلاش ما ایرانیان برای شناساندن شاعری که همسایگانمان او را به جعل علم هویت خود کرده اند، در آبادانی و مناسب سازی این روستا برای گردشگران داخلی و خارجی هم به گرد پای جعل کنندگان جایگاه او نمی‌رسد؛ چه رسد به اقدامات مهم دیگر.

«موسیقی عاشیقلار» در سال ٢٠٠٩ در سکوت ایران به نام دولت باکو ثبت شد و «هنر سنتی فرش‌بافی» آذربایجان و ساخت و اجرای تار نیز به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ به نام دولت باکو وارد فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو شد.

همسایه شمال غربی ایران در سال ۲۰۱۳ نیز پرونده‌ای را با عنوان «چوگان؛ بازی سنتی با اسب در منطقه قره‌باغ» در فهرست میراث درخطر به نام خود ثبت کرد. علیرغم آنچه دولت باکو به ثبت رسانده در واقع کپی‌برداری از میراث اصیل ایرانی است. سرقت «موسیقی عاشیقلار»، «تار»، «هنر سنتی فرش‌بافی»، «چوگان»، «مینیاتور» و صدور هویت جعلی برای «نظامی گنجوی» تنها چند مورد از مجموعه مواردی است که باکو از میراث فرهنگی ایران به نام خود سند زده است.

ایران+و+آذربایجان

جمهوری آذربایجان در سال‌های گذشته تلاش کرده با ساخت و نصب مجسمه‌های مختلف از نظامی گنجوی و حک کلمه «شاعر آذربایجانی» بر آن، تصویری تحریف گونه از نظامی گنجوی به دنیا معرفی کند. آنها البته پا را از این فراتر گذاشته اند. جمهوری آذربایجان در کنار اینکه مدال طلای «نظامی گنجوی» را به عالی‌ترین نشان علمی تأسیس شده توسط آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان بدل کرد، سال ۲۰۲۱ را که مصادف با هشتصد و هشتادمین سالگرد نظامی گنجوی بود، به عنوان سال نظامی گنجوی نامگذاری کرد و الهام علی اف با امضای این فرمان نامگذاری معرفی مجعول این حکیم و شاعر ایرانی به عنوان شخصیت تاریخی و ملی کشور آذربایجان را در قابی رسمی‌تر از قبل قرار داد.

این سلسله اقدام‌ها چنان پرشمار و تبلیغات پیرامونشان آنقدر پرحجم است که گاه باور این را که کشوری مثل جمهوری آذربایجان مقابل ایران پرشکوه و باعظمت ایستاده و برای سندزدن نام بزرگان علمی، ادبی و فرهنگی ما، از نظامی گرفته تا استاد محمدحسین شهریار تلاش می‌کند، دشوار می‌سازد.

تلاش دولت آذربایجان برای تغییر هویت مفاخر فرهنگی ایران

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان درنطقی تلویزیونی در روز بیستم اسفندماه ۱۴۰۱ اعلام نمود که ‎نظامی گنجوی یک شاعر آذربایجانی است و در شهر گنجه آذربایجان به دنیا آمده، زیسته و فوت کرده است. این اظهارات در حالی است که گنجه تا پیش از جدایی از ایران در جنگ با روسیه و عهدنامه گلستان جزئی از خاک ایران بوده. نظامی گنجوی در شعری می‌گوید:

«همه دنیا تن است و ایران دل/ نیست گوینده زین قیاس خجل»

همچنین در اعلامی دیگر از ایشان در فرمانی، سال ۲۰۲۱ را در این کشور، سال شناساندن حکیم نظامی گنجوی به عنوان شاعر آذربایجانی به جهانیان اعلام کرد.

غنیمت‌گیری فرهنگی و طمع داشتن به فرهیختگان و مشاهیری که هویت چند قرنه یک ملت را نمایندگی می‌کند نمی‌تواند عامل ترمیم بحران هویت باشد. آذربایجان با ارج نهادن بر دیروز می‌تواند امروز و فردای خود را نه با انکار، بلکه با پذیرش واقعیت‌ها بیمه کند.

نظامی در فاصله سال‌های ۶۰۲ تا ۶۱۲ در گنجه درگذشت و آرامگاهی به او در همان شهر منسوب است. در دهه نود خورشیدی، پس از تصمیم دولت آذربایجان اشعار گنجوی در آرامگاه او که همگی به زبان فارسی هستند، پاک و تخریب شدند. کتیبه‌های مقبره نظامی گنجوی در جمهوری آذربایجان که مزین به اشعار فارسی این شاعر بزرگ ایرانی است برچیده شدند و زندگی‌نامه و ترجمه اشعار وی به زبان ترکی جایگزین آن شد. اقدامی که تلاش دولت آذربایجان برای تغییر هویت مفاخر فرهنگی ایران و جعل تاریخ محسوب می‌شود.

 محمدخیابانی [که برای مقابله با خطر تهدید تمامیت سرزمینی ایران به دلیل دزدیدن نام آذربایجان توسط باکو پیشنهاد تغییرنام آذربایجان ایران به آزادیستان را داد]، برای رهایی از ستم حکومت ایران و تشکیل حکومت آذربایجان [!؟] جنگ می‌کردند و شهریار هم در فراق آن سوی ارس شعر می‌سرود.[؟!]

آذربایجان لطف ایران را فراموش نکند / ایروان می‌توانست تا باکو پیشروی کند

موضوع این یاداشت را می‌خواهم از نوزده و بیست ژانویه ۱۹۹۰ شروع کنم، که به ژانویه سیاه باکو معروف است. در آن زمان رئیس جمهور ترکیه که در بلوک غرب است در مورد وقایع باکو می‌گوید: مردمان باکو ترکی‌شان از جنس ترکی ما نیست. ترکی شأن متفاوت است. به ترکی ایرانی‌ها نزدیک است. باکو از نظر تاریخی حوزه تمدنی ایران است و ارتباطی به ما ندارد و موضوعی است که ایرانی‌ها می‌بایست از باکو حمایت کنند.

جمهوری اذربایجان تنها جمهوری بود که مایل به استقلال نبود. چون می‌دانست که ارتش ارمنستان مجهزتر است و روس‌ها طرف آنها هستند. وقتی استقلال رخ داد، اگر ایران کمک نمی‌کرد، این کشور هیچ حمایتی نداشت و در مقابل ارمنستان به راحتی پیش روی می‌کرد. اما بعد از آن اتفاقاتی افتاد که سیاست‌های ایران را تغییر داد. در دوره اخیر الهام علی اف زمانی که خودش را به بخشی از رؤیای توران تبدیل می‌کند، سیاست دوری از ایران را در پیش می‌گیرد. تا سال ۲۰۲۰ که هم ایران و هم روسیه از دست او غافلگیر می‌شوند. توازن قوا در قفقاز جنوبی تغییر می‌کند. این چهل کیلومتر برای ما بسیار مهم است. این راه به میزان شش کیلومتر به داخل اذربایجان می‌رود. چون ارمنستان و اذربایجان در وضعیت جنگی به استقلال رسیده اند، هیچگاه ریل گذاری نشده که این راه مربوط به کدام است. اساساً کریدور شوشا و منطقه خانکندی، به صورت مستقل پذیرفته شده و اداره اش به روسیه سپرده شده. اذربایجان در کمربندی شوشا رانندکان ایرانی را دستگیری کرده و مشخص است که باجگیری به حساب می‌آید. حسن همجواری این است که اذربایجان فراموش نکند که اگر ایران نبود ارمنی‌ها می‌توانستند تا باکو پیش بیایند.

ایران چون احساس خطر می‌کند رزمایش انجام می‌دهد. در زمان حضور ارمنی‌ها در منطقه، ما حضور اسرائیل ها و ایست‌های بازرسی اش را شاهد نبودیم. اگر ما دست روی دست بگذاریم و با گفتارهایی که توجیح گر منافع دیگران به جای ایران است، دچار خفگی ژئوپلتیکی خواهیم شد که خطر بعدی اش می‌تواند باعث تجزیه این سرزمین شود.

منبع : رکنا
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۴۸ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • علی ارسالی در

      باید همچین تو دهنی به این الاغ بزنیم که یادش نرود طرف حسابش مردم ایران هستند.

      • ح ارسالی در

        الهام رو تا به عقد خود نیاریم نخواهیم نشست

    • علی ارسالی در

      آنطور که پدران و مادران ما یادش می‌آیند روس‌ها ( رفقای شما) قسمت‌های زیادی از کشور ما را آشغال و از ما جدا کردند

    • ناشناس ارسالی در

      قرار داد ننگین ترکمنچای وگلستان به مدت نود و نه سال این شهرهای ایران نخجوان باکو و شکی از ایران جدا شد الان باید این سر زمین ها به مام میهن باز گردد

    • احسان ارسالی در

      نقششون اشتباهه
      چون کل عیران متعلق به آزربایجانات بوده ن فقط آزربایجان جنوبی
      (لطفا عکس متروهای ارمنستان رو هم به اشنراک بگذارید)

    • ناشناس ارسالی در

      خب ایران طرف ارمنستان رو گرفته مشکلی نداره اونوقت عمو

    • اذری ارسالی در

      دارین چرت وپرت میگین خودتون از همه بهتر میدونین

    • حسین ارسالی در

      این کرگدن ارانی سگ کی باشه که بخواد نگاه چپ به ایران مابکند کرگدن داره آتیش میگیره ازاینکه ایران اجازه نمیده به نخجوان دسترسی داشته باشه

    • ناشناس ارسالی در

      ما هرچه سریعتر باید مملکتمان را پس بگیریم از این دژخیم خدا نشناس قمار باز

    • ناشناس ارسالی در

      تا پای دشمنان ما را به ما نزدیک نکرده پدرشو دربیاوریم ومملکت خودمان را پس بگیریم

    • ناشناس ارسالی در

      از قدیم گفتن دیوار که پست میشه مارمولک مست میشه

    • حسین.حسنی ارسالی در

      باتوجه.نشکت.نشکنه

    • ارش ارسالی در

      ‌ادربایجان‌در‌حدو‌اندازه‌ای‌نیست‌که‌‌ایران‌را‌تهدید
      کندویادرباره‌اذربایجانهای‌ایران‌غلطی‌بکند‌‌
      دولت‌ایران‌‌باید‌سیلی‌محکمی‌به‌این‌مزدوریهودی
      بزنند‌تا‌لال‌شود.


      • ناشناس ارسالی در

        شما رو له میکنیم

    • ناشناس ارسالی در

      الهام باید بداند ما بچه های تبریز تنها خودمان حریف شماییم دل به پان تورکها نبندد که جمعا ۲۰۰۰ هزار نفر نمی‌رسند مردم تبریز خیلی با هوش هستند الهام باکی گورومساغی

      • مجید ارسالی در

        دمت گرم. بچه ها ی تبریز بدونن همه ایران پشتشونه

      • ناشناس ارسالی در

        آذربایجان جنوبی متعلق به شمالی و ترکیه هست و طی دو سه سال ما میشم کشور بزرگ ترک عثمانی و ایران جهنم و اجنوی راحت میشیم

      • ناشناس ارسالی در

        بچه فنج می‌برمت تو پستو ها

    • یعقوب ارسالی در

      حمایت ایران از ارمنستان کارها را خراب کرد

    • ناشناس ارسالی در

      این چرندیات رو بخورد مردم ندید بجای بلوف زدن حمله کنید وکار آذربایجان یکسره کنيد با این رفتاری که شما پیش گرفتین ترکمانچای دیگری درراه هست خسته نباشی دلاور

    • ناشناس ارسالی در

      واقعا ادم باید بی سواد واحمق باشد که امپراطوری اذربایجان را باور کند این ایران بوده که امپراطوری بوده تازه خود ترکیه هم جز امپراطوری اشکانی وهخامنشی بوده

      • ایوب ارسالی در

        زنده باد امپراطوری ایران بزرگ
        مرگ بر علیف

    • پ ارسالی در

      فقط موشک نقطه زن این مرتیکه صهیونیست زبون آدم سرش نمیشه دو تا موشک که بخوره وسط باکو شلوارش رو خراب میکنه .

      • ایوب ارسالی در

        ترسیدی بری جنگ
        مرگ بر علیف

    • احمد ارسالی در

      فقط به کوری دشمنان یاشاسین آذربایجان

    • ناشناس ارسالی در

      به الهام علی‌اف بگوییدما خودزنی نمی‌کنیم که بچه خودمان را ازبین ببریم ولی کاری نکن ازگوش اویزانت کنیم تورابخداجو نگیرمردم شما ایران هستند ولی تونااهلی

    • سوشیانت ارسالی در

      نوادگان افراسیاب تورانی بدانند که هنوز رستمی هست و کی خسروی.نقش اردوغان همانند گرسیوس بوده که توسط کیخسرو ادب شده

      • یاور ارسالی در

        پسر جان رستم فقط یک افسانه بود روی افسانها زیاد حساب نکن. یاشاسین ترک میلتی

    • ناشناس ارسالی در

      علی اف دورغ می گوید آذربایجان یکی شود مرکز تبریز شود اگر این موضوع نشدنی اتفاق به افتد مسئولین از ترکیه آذربایجان را اشغال خواهند کرد. و اگر جنگ بین جمهوری آذربایجان و ایران به افتد علی اف همیشه مست به کشور ترکیه فرار خواهد کرد و مردم آذربایجان در این میان ضرر خواهند کرد.

    • عدالتبابا ارسالی در

      بابا به خدا این حرفها نیست زیاد حرص نخورین کسی که زنش تو قمار می بازه سر زمین شو بدون درد سر راحت تر از زنش به ایران می بازه چون مال ایرانی پس نیازی به بحث کردن نیست یه شیشه ویسکی بدین به علیف همه چی حله قربون تمام ایرانیها

      • ایوب ارسالی در

        یک روز آمریکا یک روز اسرائیل یک روز عربستان و حالا آذربایجان داغش را بخاک میکشیم

      • ایوب ارسالی در

    • ایوب ارسالی در

      بی خود مثل اینکه خیلی دوست دارید حی یک متلک پرانی کنید بعد طرف مقابل هم مجبور به عکس‌العمل دادن باشد کار ندارید با اینکونه دشمن تراشی سر مردم کلاح بگذارید ودقت مردم را از بدبختی‌های مجود منحرف کنید دست بردارید عربستان سعودی تمام شد آمریکا هم اصلأ حرفشم نیست اسرئیل هم فراموش شده فقط مانده آذربایجان یعنی یک دشمن جدید لازم است ولی این را ملت اصلأ باورشان نمی شود

    • ایوب ارسالی در

      آریایی یعنی درستی

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه