ارسال به دیگران پرینت

سهام عدالت | سود سهام عدالت | پرداخت سود سهام عدالت | نحوه برداشت سود

سود یک‌میلیونی مرحله دوم سهام‌ عدالت واریز میشود | خبر خوش برای سهام عدالتی ها

معاون وزیر تعاون، گفته تصمیم گیری درباره جاماندگان سهام عدالت با وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی است.

سود یک‌میلیونی  مرحله دوم سهام‌ عدالت واریز میشود | خبر خوش برای سهام عدالتی ها

سود سهام عدالت به صورت سالیانه پرداخت می شود.پس از برگزاری مجامع عمومی ۴۹ شرکت سرمایه پذیر، دریافت سود سهام عدالت از شرکت‌ها و مشخص شدن سود سهام عدالت قابل تقسیم بین مشمولین پرداخت می گردد.  

معاون وزیر تعاون، گفته تصمیم گیری درباره جاماندگان سهام عدالت با وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی است.

آخرین جزئیات دادن سهام عدالت به جاماندگان

در همین راستا آقای داریوش ابوحمزه معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته خبر داد که اطلاعات افرادی که مشمول سهام عدالت می‌شوند به وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی اعلام شده و تصمیم گیری درباره جاماندگان سهام عدالت با این نهادها است.

پس از گذشت ۱۰ ماه از تصویب طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان در لایحه بودجه، در نهایت مهر ۱۴۰۱ مصوبه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان به تصویب هیات دولت رسید و بالاخره ۱۳ آذر طبق تصویب‌نامه هیات وزیران جزئیات واگذاری این سهام اعلام و ابلاغ شد.

خبر مهم درمورد سهام عدالت جدید | چه کسانی سهام عدالت 10 میلیونی می‌گیرند؟

بر اساس تصویب نامه هیات وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف شد در مرحله اول از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری، نسبت به واگذاری مستقیم سهام اقدام کند. مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولان معادل حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

براین اساس، سازمان خصوصی سازی مکلف شد از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به انتقال سهام به کد سهامداری هر یک از مشمولین این تصویب نامه اقدام کند.

اما پس از ابلاغ این طرح در آذرماه اشکالاتی به آن وارد شد که در همین زمینه آقای قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در قانون بودجه پیش‌بینی شده است البته پرتفوی این سهام به اصلاحیه نیاز دارد که متن اصلاحیه به دولت ارسال شده و بررسی آن در نوبت است. این اصلاحیه درمورد تغییر برخی شرکت‌ها در پرتفو است که باید در هیات دولت بررسی و تصویب شود.

او در ادامه افزود: امید است این اصلاحیه به تصویب برسد که بلافاصله پس از ابلاغ اصلاحیه، تخصیص سهام عدالت شروع می‌شود.

در نهایت نیز ۴ بهمن آقای احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در صحن مجلس گفت: در خصوص سهام عدالت، مصوبه دولت انجام شده، به زودی با تایید مجلس آن را هم نهایی می‌کنیم و مسئله‌ عرضه سهام عدالت ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد هم خاتمه پیدا می‌کند.

اعطای سهامی که بر اساس قانون بوده و بند ج سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به واگذاری سهام به طبقات مختلف مردم اشاره و تاکید دارد.

اما جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

آقای قربان زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی پیش از این اعلام کرده بود: حدود ۳.۵ میلیون نفر جامانده سهام عدالت هستند. افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کل کشور و سه دهک اول ایثارگران در اولویت و جزو این آمار هستند.

در خصوص فرآیند اعطای سهام عدالت به جاماندگان، رئیس سازمان بورس آقای مجید عشقی نیز در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان در ۱۰ بهمن گفته بود: این موضوع به سازمان خصوصی سازی مربوط است در مورد جاماندگان هنوز لیست اسامی نهایی به سازمان بورس داده نشده، اما در حال انجام است.

برای پیگیری بیشتر مجدد با رئیس سازمان خصوصی سازی تماس گرفتیم که پاسخی دریافت نشد، اما پیش از این، در تاریخ ۲۵ آذر آقای قربان زاده مطرح کرده بود، تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده است و بنابراین فرآیند آن امسال باید انجام شود.

با نزدیک‌ شدن به پایان سال ۱۴۰۱ چشم انتظاری‌ها برای تحقق وعده اعطای سهام عدالت به جاماندگان بیشتر می‌شود اعطای سهامی که تخصیص آن به جاماندگان سال‌ها پشت اما و اگر‌های بسیار متوقف شده است. باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر موضوع اعطای سهام عدالت به جاماندگان خواهد بود

واریز مرحله دوم سود 600 هزارتومانی سهام عدالت

درحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند. از سویی دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را می دادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه می شد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

اکبر حیدری، سخنگوی کانون سهامداران عدالت در پاسخ به این سوال که آیا جامعه آماری ۲۰ میلیون تومانی که گفته شد، واقعی بود، گفت: در سال ۸۷ مصوبه ای درباره سهام عدالت اجرایی می شود که آن هم مستند به ابلاغیه ۸ ماده ای مقام معظم رهبری بوده است. بر اساس آن قرار شد که شش دهک پایین درآمدی جامعه از سهام عدالت برخوردار شوند. در بررسی های بعدی مشخص می شود تعدادی از مردم که جزو دهک های پایین درآمدی جامعه بودند به دلیل اینکه در آن زمان سامانه های آماری به روز نبود و آنالوگ بود از فرآیند شناسایی و تخصیص عام جا ماندند. اساسا جاماندگان سهام عدالت هم این عده نبودند، نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری بودند که در شناسایی، واجد شرایط دریافت سهام عدالت شده بودند، دعوتنامه سهام به نامشان صادر شده بود، تکالیف قانونی شان را هم انجام داده بودند، اوراق سهام در اختیارشان بود اما در سال ۹۵ وقتی پایان سهام عدالت اعلام شد در سامانه اعلامی سامانه خصوصی سازی اطلاعاتشان موجود نبود.

وی ادامه داد: این نقص ناشی از دقت در مغایرت گیری اطلاعات ثبت شده در تعاونی ها و اطلاعات نزد سازمان خصوصی سازی بود. در ابتدا حقوق این تعداد احساس شد تضییع شده و به عنوان جاماندگان سهام عدالت مطرح شدند. در ادامه بررسی ها مشخص شد که ازشش دهک پایین جامعه کسان دیگری هم هستند که مشمول دریافت سهام عدالت بودند ولی شناسایی نشدند.

سخنگوی کانون سهامداران عدالت عنوان کرد: در گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کمیسیون اقتصادی، به آمار ۲۰ میلیونی از جاماندگان که الان گفته می شود، اشاره ضمنی شده است و این آمار دقیقی نیست و برآوردی است. به هر حال در اینکه افرادی بودند که مشمول سهام عدالت بودند اما در فرایند شناسایی جاماندند شکی نیست اما آمار نهایی باید توسط دستگاه های مسئول اعلام شود.

وی با اشاره قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: در بودجه امسال به طور بدیهی و پیش فرض مشخص بود که هر کسی که الان تحت پوشش نهادهای حمایتی و کمیته امداد و سازمان بهزیستی هست، قطعا جزو دهک های جامانده حساب می شود. مجلس هم در قانون تاکید کرد که با اولویت مشمولان نهادهای حمایتی که سهام عدالت دریافت نکردند، اجرای طرح سهام عدالت برای جاماندگان کلید بخورد. این آمار قطعی است و اطلاعات آنهم استخراج شده است و توسط این دو نهاد هم به سازمان خصوصی سازی اعلام شده است.

 

منبع : ویکی گردی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      هر روز میگین سهام عدالت اما خبری نی

    • مظفر جبرئیلی ارسالی در

      نام نویسی سهام عدالت جامانده صحت دارد

    • ایمان هاشم پور ارسالی در

      من خدایی متوجه هنوز نشدم‌ که منی که ارزش سهام ۵۳۲ هست در مرحله دوم چقدر هست خواهشن منو از دغه دغه های فکری رها کنید

      ممنون از همگی شما

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه