ارسال به دیگران پرینت

بیدار شدن | نخستین کار بعد از بیدار شدن

نخستین کاری که بعد از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهید، چیست؟ | چند پیشنهاد برای افزایش بهره‌وری، سلامت روان و تنظیم خواب‌ شبانه

نخستین کاری که بعد از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهید، چیست؟

نخستین کاری که بعد از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهید، چیست؟ | چند پیشنهاد برای افزایش بهره‌وری، سلامت روان و تنظیم خواب‌ شبانه

نخستین کاری که بعد از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهید، چیست؟ پاسخ‌تان هر چه باشد، برایتان یک پیشنهاد مهم دارم:

بهترین کاری که می‌توانید برای افزایش بهره‌وری، سلامت روان و تنظیم خواب‌ شب بعدتان انجام دهید، این است که خودتان را برای دقایقی در معرض نور خورشید قرار دهید!

این یکی از ساده‌ترین اما در عین حال موثرترین راهکارهایی است که به افزایش کیفیت زندگی‌مان کمک زیادی می‌کند. به نظر باورنکردنی است اما مشاهده نور خورشید در ابتدای روز، باعث افزایش ۵۰ درصدی ترشح هورمون کورتیزول، اپی‌نفرین و دوپامین در بدن می‌شود!

نتیجه‌اش افزایش قابل توجه انرژی، تقویت سیستم ایمنی و بهبود موود (حس و حال) است. ضمن اینکه با تنظیم ریتم شبانه‌روزی، سبب می‌شود که شب بعد هم کیفیت خواب بالاتری داشته باشیم.

اما فرمول چیست و دقیقا چه باید بکنیم؟ 

اگر هوا آفتابی است، بعد از بیدار شدن به مدت حدود ۵ دقیقه سوی خورشید نگاه کنید (البته نباید مستقیما به خود خورشید نگاه کنید، چون برای چشم آزار دهنده است) اما به آسمان روشن و به جهت خورشید نگاه کنید. 

اگر هوا نیمه‌ابری است، باید این زمان را به حداقل ۱۰ دقیقه افزایش دهید. در صورت تمام‌ابری یا بارانی بودن هوا باید به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه خودتان را در معرض نور خورشید قرار دهید.

۱- بهتر است این کار را طی یک ساعت ابتدایی بعد از بیدار شدن انجام دهید. ترجیحا طی ۱۵ دقیقا ابتدایی. مثلا می‌توانید چای یا قهوه‌تان را در مقابل نور خورشید بنوشید.

۲- نگاه کردن از پشت پنجره یا شیشه خودرو به اندازه کافی موثر نیست و باید پنجره را باز کنید.

۳- در این فرایند هدف اصلی وارد شدن حجم زیادی از نور به چشم است. بنابراین نباید از عینک آفتابی استفاده کنید. اما استفاده از عینک طبی و لنز طبی نه‌تنها مشکلی ندارد، بلکه کمک‌کننده است. 

۴- بهتر است آن را پیش از ظهر و زمانی انجام دهید که خورشید به صورت مورب به سمت شما می‌تابد.

۵- اگر جزو سحرخیزان هستید و مثلا ۴ صبح بیدار می‌شوید، بعد از بیدار شدن، محیط را تا جای ممکن با کمک نور مصنوعی روشن کنید و بعد از طلوع خورشید هم خودتان را در معرض نور خورشید قرار دهید. توجه کنید که هیچ منبع نور مصنوعی آنقدر قوی نیست که مکانیسم ترشح کورتیزول را فعال کند.

همانطور که گفتیم این یکی از موثرترین و ساده‌ترین راهکارها است. آن را امتحان کنید و نتیجه‌اش را ببینید.

مفید بود؟ با ریتوییت به بازنشر آن کمک کنید.

ضمنا لطفا تجربیات خودتان را هم با دیگران به‌اشتراک بگذارید.

 

منبع : توییتر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه