ارسال به دیگران پرینت

اپل و گوگل | چالش جدید برای اپل و گوگل

چالش جدید برای اپل و گوگل دردسر ساز شد | این دو غول فناوری در دهه جدید از بین می‌روند؟

با توجه به پیشرفت وسیع در تکنولوژی، احتمال رفته است که اپل و گوگل رو به انقراض بروند چرا که با تهدید های مهمی در دهه جدید رو به رو هستند.

چالش جدید برای اپل و گوگل دردسر ساز شد | این دو غول فناوری در دهه جدید از بین می‌روند؟

چالش جدید برای اپل و گوگل

با توجه به پیشرفت وسیع در تکنولوژی، احتمال رفته است که اپل و گوگل رو به انقراض بروند چرا که با تهدید های مهمی در دهه جدید رو به رو هستند.
فشارهای سازمان‌های نظارتی به اپل و ظهور چت‌بات‌های هوش مصنوعی مثل ChatGPT درمقابل گوگل، دردسرهای بزرگی برای این دو غول فناوری ایجاد کرده است.

نمایشگرهای تاشو، 5G و حتی بلاک چین و رمزارزها نشان داد فناوری به‌جای رشد تدریجی به‌طور تصاعدی پیشرفت می‌کند. گوگل در دهه‌ی گذشته تلاش کرده است تا از کسب‌وکار تبلیغاتی و موتور جستجوی خود محافظت کند. اپل نیز تا جایی که امکان داشت سعی کرد کسب‌وکار فروش آیفون‌های خود را دست نیافتنی و انحصاری نگه‌دارد و با سرویس‌هایی مثل اپ‌استور و اپل موزیک، همچنان به کسب درآمدهای نجومی ادامه دهد.

ایرانی ها مجوز رسمی از آمریکا برای استفاده از خدمات گوگل، متا و اپل دریافت کردند!

اکنون اپل و گوگل هردو در شرف مواجه با تهدیدهای مهمی هستند که نمونه‌ی آن را در دهه‌ی گذشته کم‌تر مشاهده کرده‌ایم. اگرچه هنوز خیلی زود است بخواهیم درمورد نابودی این دو غول فناوری صحبت کنیم، اما این شرکت‌ها مجبور به انجام کارهایی شده‌اند که می‌تواند تأثیر زیادی در آینده‌ی آن‌ها داشته باشد.

ساندار پیچای و تیم کوک

اپل در سرتاسر جهان با فشارهای متعددی ازطرف سازمان‌های تنظیم‌کننده قرار گرفته است و به‌احتمال زیاد مجبور خواهد شد سرانجام «باغ محصور» بدنام خود را ازبین ببرد. قوانین جدید درواقع باعث خواهد شد انحصار فروشگاه اپ‌استور ازدسترس غول فناوری اهل کوپرتینو خارج شود و زمان‌بندی این اتفاق نیز بسیار جالب به‌نظر می‌رسد زیرا گزارش‌ها نشان می‌دهند این شرکت خود را برای معرفی مجموعه‌ای از عینک‌های واقعیت افزوده و هدست‌های واقعیت ترکیبی آماده می‌کند تا بدین‌ترتیب قلمرو فروشگاه برنامه‌ی خود را میان کاربران و توسعه‌دهندگان گسترش دهد.

ازطرف دیگر، ظهور چت‌بات‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌ای مثل ChatGPT برای گوگل و موتور جستجوی آن، خطری آشکار است و می‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی درآمدزایی تبلیغات دیجیتال آن داشته باشد. اگر بتوانید با ابزاری مثل ChatGPT، پاسخی واضح‌تر و مختصر برای سؤالات خود دریافت کنید، در چنین شرایطی احتمالاً کم‌تر از موتورهای جستجو استفاده خواهید کرد. به‌نظر می‌رسد مایکروسافت به‌خوبی این موضوع را درک کرده، زیرا سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی ChatGPT انجام داده است و قصد دارد از این هوش مصنوعی در موتور جستجوی بینگ و بسیاری از محصولات دیگر خود استفاده کند.

چت‌بات هوشمند ChatGPT، بینگ را به رقیب جدی‌تری برای گوگل تبدیل می‌کند
 

بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد امسال سرانجام اپل و گوگل با بزرگ‌ترین چالش‌های خود در فضای کسب‌وکارهای اصلی‌شان مواجه شده‌اند که می‌تواند به رقابت سنگین‌تر در ادامه‌‌ی مسیر آن‌ها منجر شود.

وقتی دیوارهای اپل فرو می‌ریزند

پس‌از سال‌ها جستجو، بررسی، تحقیق و نبردهای دادگاهی بسیار دقیقی که اپل با شرکت‌هایی مثل اپیک‌گیمز انجام داد، اکنون به‌نظر می‌رسد سازمان‌های نظارتی بالاخره به آنچه به‌دنبالش بودند رسیده‌اند. طبق گزارش‌های متعدد، سازنده‌ی آیفون امسال خود را برای ارائه‌ی یک به‌روزرسانی جدید در iOS آماده می‌کند که برای اولین‌بار امکان استفاده از فروشگاه‌های برنامه‌ی شخص‌ثالث را ارائه خواهد داد. بدین‌ترتیب شرکت‌های دیگر قادر خواهند بود برنامه‌ها و بازی‌های خود را ازطریق پلتفرم‌های خود به کاربران آیفون و آیپد عرضه کنند.

آمار غیر باور نکردنی از گوگل | مصرف میلیارد لیتر از آب برای خنک نگه داشتن سرور های گوگل!

لوگوی اپ استور در گوشی آیفون جلوی بکگراندی از اپل

استدلال اپل از مدت‌ها قبل این بود که با بررسی دقیق همه‌ی اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که در اپ‌استور منتشر می‌شوند، اطمینان حاصل می‌کند که همه‌ی آن‌ها، استانداردهای امنیتی و محتوایی خاصی را رعایت کنند و البته این ویژگی، یکی از جذابیت‌های بسیار مهم دستگاه‌های این شرکت به‌حساب می‌آید و درواقع برنامه‌های بی‌کیفیت و ناامن، جایی در اپ‌استور ندارند.

اپل برای انتشار برنامه‌های توسعه‌دهندگان در اپ‌استور، کمیسیون درخورتوجه ۳۰ درصدی از آن‌ها دریافت می‌کند و دلیل آن را محافظت از کاربران دربرابر کلاهبرداری، بدافزار و برنامه‌های نامرغوب توصیف کرده است. احتمالاً فروشگاه مذکور برای عینک‌های واقعیت‌ افزوده و هدست‌های واقعیت ترکیبی این شرکت نیز درسترس قرار خواهد گرفت. طبق گزارش اخیر بلومبرگ، اولین نسل این محصولات نهایتاً در نیمه‌ی اول سال جاری رونمایی خواهد شد.

زندگی درون سیب؛ اپل چگونه در حال تسلط کامل بر دنیا است؟
 

قانون‌گذاران، توسعه‌دهندگان بازی، رقبا، استارتاپ‌های مختلف، ایلان‌ ماسک، مارک زاکربرگ و تقریباً هر شرکت و سازمانی که تحت‌نظر اپل نیست طی سال‌های گذشته همواره از غول فناوری اهل کوپرتینو انتقاد و رویکرد اپ‌استور را ضدرقابتی توصیف کرده‌ است، زیرا درشرایط کنونی کاربران برای نصب برنامه‌ها و بازی‌های موردنظر خود روی آیفون و آیپد هیچ راهی غیر از فروشگاه رسمی اپل ندارند.

به‌هرحال، اکنون اپل در شرف انجام تغییراتی است که می‌تواند سرانجام باعث شود اکوسیستم انحصاری و بسته‌ی آن کمی بازتر شود. اگر اعمال این تغییرات، باعث برهم‌زدن امنیت کنونی آیفون‌ها شود، این احتمال وجود دارد که اپل در رویکرد خود تجدیدنظر کند. حتی امکان دارد با باز شدن اکوسیستم iOS، این سیستم‌عامل به سرزمینی بی‌قانون و ناامن تبدیل شود.

گوگل با رقیبی واقعی روبه‌رو می‌شود

بسیاری از کاربران به‌راحتی می‌توانند تهدید بزرگی که گوگل با آن مواجه شده است را احساس کنند. ChatGPT، چت‌بات هوش مصنوعی محبوبی که OpenAI آن را توسعه داده و در مدت کوتاه حضور خود، دنیای فناوری را تکان داده است. ازطرفی بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده‌ی دره‌ی سیلیکون از این پروژه استقبال کرده‌اند. به‌عنوان مثال، سرمایه‌گذار بزرگ، چامات پالیهاپیتیا از این هوش مصنوعی به‌عنوان اولین یکی از نوآوری بزرگ در جستجوی اینترنتی یاد کرده است.

گوگل درمقابل ChatGPT

واضح است که گوگل تهدید ChatGPT را جدی می‌گیرد و رهبر این شرکت درمورد ظهور هوش مصنوعی مذکور، وضعیت قرمز اعلام کرده است. سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران، مایکروسافت را به‌دلیل اتخاذ استراتژی جدیدش مبنی‌بر ادغام ChatGPT در محصولات این شرکت و همچنین در موتور جستجوی بینگ، مورد تحسین قرار داده‌اند. علاوه‌براین گفته می‌شود غول فناوری ردموندی درحال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در OpenAI است.

ChatGPT بسیار گسترده است. این ابزار می‌تواند پاسخ پرسش‌های ساده‌ای مثل جمعیت پاریس یا تعریف یک اصلاح علمی را به‌راحتی ارائه دهد. همچنین می‌توانید از این چت‌بات بخواهید که شعری به‌سبک ویلیام شکسپیر درباره‌ی منوی برگر کینگ بنویسد یا قطعه‌ کدی را برای بهبود پروژه‌ی برنامه‌نویسی شما تولید کند. اگرچه درحال‌حاضر پاسخ‌های این هوش مصنوعی همیشه کامل نیست، اما استفاده از سیستمی که بتواند هرچه به‌دنبال آن هستید را ارائه دهد و به‌طور لحظه‌ای محتوای موردنظر شما را تولید کند، جذاب، عجیب و البته گاهی ترسناک به‌نظر می‌رسد.

اپلیکیشن های جعلی ChatGPT

ChatGPT درست در نقطه‌ی مقابل گوگل قرار می‌گیرد. طی چندسال گذشته، برخی منتقدان اعلام کردند این شرکت اولویت زیادی برای تبلیغات در نتایج جستجو دارد و به‌همین دلیل اطلاعات موردنظر کاربران را میان انبوهی از پیوندهای بی‌فایده اما پرسود برای خودش، دفن می‌کند. وقتی ChatGPT می‌تواند پاسخی سریع‌تر، مفید‌تر و امیدوارانه‌تر به سؤالات کاربران ارائه دهد، قطعاً بسیاری از افراد ترجیح خواهند داد به‌جای گوگل از چت‌بات مذکور استفاده کنند.

بدین‌ترتیب ظهور پروژه‌هایی مثل ChatGPT گوگل را در تگنا قرار می‌دهد. اگر این چت‌بات هوش مصنوعی و نمونه‌های مشابه دیگر بتوانند کار خود را با جدیت و در سطح گسترده آغاز کنند، قطعاً افراد بیشتری برای جستجو در فضای اینترنت از آن‌ها استفاده خواهند کرد. این یعنی کاربران کم‌تر مجبور خواهند بود برای دستیابی به اطلاعات در اینترنت، تبلیغات فراوان گوگل را مشاهده کنند. ازطرف دیگر، غول جستجوی اینترنت سعی دارد از مفهومی مثل ChatGPT تقلید کند زیرا منابع انسانی و مالی کافی را برای انجام این‌کار دراختیار دارد. این یعنی احتمال دارد مدل کسب‌وکار کنونی گوگل مختلف شود و درنتیجه دسترسی آن به آگهی‌دهندگان کاهش یابد.

هنوز مشخص نیست موج جدید هوش مصنوعی دقیقاً چه زمانی به‌طور معنادار در سلطه‌ی گوگل نفوذ خواهد کرد. تحلیل‌گری به‌نام بن تامپسون در اپیزود اخیر خبرنامه‌‌ی Stratechery خود اشاره کرد درحال‌حاضر نمی‌توان میزان عمق گوگل و اکوسیستم گوگل را دست‌کم گرفت؛ اکوسیستمی که شامل مرورگر، گوشی‌های هوشمند و غیره می‌شود. ازطرف دیگر، قابلیت‌‌های کنونی ChatGPT در مقایسه با گوگل بسیار محدود است.

درنهایت باید اشاره کنیم، افزایش رقابت همیشه برای صنایع مختلف، امری مثبت است و می‌تواند به پیشرفت بیشتر و سریع‌تر فناوری‌ نیز کمک کند.

منبع : زومیت
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه