ارسال به دیگران پرینت

راهنمای خرید دام زنده با قیمتی ارزان

اگر در حال خرید دام هستید، باید مطمئن شوید آنچه را که می‌خواهید خریداری کنید دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد‌، ازاین‌رو مهم است که از وضعیت سلامت دام خود یا حیوان خریداری‌شده اطلاعات کامل داشته باشید.

راهنمای خرید دام زنده با قیمتی ارزان

اگر در حال خرید دام هستید، باید مطمئن شوید آنچه را که می‌خواهید خریداری کنید دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد‌، ازاین‌رو مهم است که از وضعیت سلامت دام خود یا حیوان خریداری‌شده اطلاعات کامل داشته باشید. بیش از 200 نژاد و بیش از یک میلیارد گوسفند اهلی در جهان وجود دارد، بنابراین شناختن این‌که کدام نژاد از گوسفند بهترین گزینه برای خرید محسوب می‌شود نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ما در این مقاله مهم‌ترین نکات از خرید دام و گوسفند زنده، قیمت گوسفند، نحوهٔ خرید و ... را مورد بررسی قرار دادیم. برای این‌که اطلاعات صحیح و جامعی در اختیار داشته باشید، می‌توانید تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

خرید دام و گوسفند زنده

خرید گوسفند زنده

بسیاری از افراد در کشور عزیزمان ایران، برای به‌جا آوردن نذورات (عید قربان و ...)، مجالس (عروسی، سفر به حج و ...) و مصارف خانگی به خرید گوسفند زنده روی می‌آورند. به‌طورکلی خرید گوسفند به‌صورت زنده همواره با نگرانی‌هایی همراه بوده‌است و احتمالاً برای تهیهٔ آن به مشاوره و راهنمایی‌هایی در این زمینه نیاز خواهید داشت.

گوسفندان باید از مهر وزارت بهداشت برخوردار باشند تا به‌عنوان خریدار، به سالم بودن گوسفند پی‌ببریم. خرید گوسفند زنده‌ که در بهترین شرایط آب‌وهوایی تغذیه کرده‌است، می‌تواند تضمین کند که پس از ذبح، خوشمزه‌ترین گوشت را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای این‌که در زمان خرید گوسفند زنده متضرر نشوید، بهتر است با فروشندگان مورد اعتماد و کاربلد در این حوزه در ارتباط باشید. آن‌ها می‌توانند به شما در جهت خرید بهترین گوسفند کمک کنند که در این حالت، با هیچ‌گونه مشکلی مواجه نخواهید شد.

مشخصات دام سالم

گوسفندان اهلی از نظر ساختار، کمیت، کیفیت پشم گوسفند، رنگ، اندازه، تولید شیر و سایر خصوصیات با یکدیگر تفاوت دارند. شما فقط با نگاه کردن به حیوان نمی‌توانید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید تا حدی که حیوانی ظاهراً سالم به نظر برسد اما ممکن است بعد از ذبح، بیمار تشخیص داده شود. برای کسی که درزمینهٔ تشخص دام زندهٔ سالم تخصص ندارد، مواردی وجود دارد که می‌تواند یک حیوان سالم را از یک حیوان بیمار شناسایی کند. در ادامهٔ این بخش از مقاله، ما در رابطه با ویژگی‌ها و مشخصات گوسفندان زنده صحبت کردیم که برخی از مهم‌ترین موارد در این زمینه عبارت‌اند از:

  • ظاهر کلی حیوان

اطمینان حاصل کنید که حیوان هوشیار بوده و از محیط اطراف خود آگاه است. همچنین حیوان را در حالی که روی چهار پای خود ایستاده است بررسی کنید تا مطمئن شوید که نمی‌لنگد یا نقص بدنی دیگری ندارد. همچنین بررسی کنید که آیا به‌راحتی می‌تواند راه برود و یا گام‌هایی که برمی‌دارد منظم هستند یا خیر؟ حرکات نامنظم می‌تواند نشان‌دهندهٔ درد در پاها یا آسیب‌ جسمانی در این بخش از بدن برای حیوان باشد.

  • بررسی چشم‌ها، گوش‌ها، پوزه و دهان

چشم‌های دامی که قرار است خریداری کنید، باید روشن، هوشیار و بدون ترشح (گوشه چشم) باشند؛ گوش‌ها باید قائم باشند، برای شنیدن هر صدایی حرکت کنند و آن‌ها را برای خلاص شدن از شر مگس‌ها به‌سرعت تکان دهند؛ همچنین بینی و پوزهٔ دام سالم باید تمیز، مرطوب و بدون ترشح باشد.

قیمت گوسفنده زنده

 

  • تنفس دام

دام موردنظر شما باید در حالت استراحت، تنفسی مرتب و منظم داشته باشد؛ اگرچه فعالیت و هوای گرم می‌تواند سبب افزایش سرعت تنفس شود اما اگر دام به‌سرعت نفس می‌کشد، می‌توان گفت این احتمال وجود دارد که حیوان از بیماری تنفسی رنج می‌برد.

  • نداشتن بیماری

بازرسی‌هایی وجود دارد که باید پس از کشتار مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرد. این فرآیند بهتر است توسط یک دکتر دامپزشک تاییدشده انجام شود، زیرا بیماری‌هایی مانند سل و فاسیولیازیس را می‌توان در حین کشتار، تشخیص یا علائمی را در برخی از اندام‌ها نشان داد.

چه گوسفندی بخریم؟

تشخیص این‌که چه گوسفندی را با چه ویژگی‌هایی، در چه ابعادی و از کدام نژاد بخریم، به میزان هزینه و نحوهٔ استفاده شما از آن حیوان بستگی دارد. افزون بر قیمت، شما باید از مرغوب بودن کیفیت دام هم اطمینان حاصل کنید.

در زمان خرید گوسفند زنده، باید از ارگانیک بودن دام مطمئن شوید. بهتر است گوسفندی را خریداری کنید که در بهترین مناطق کشور رشد و پروش یافته‌است، زیرا این نوع از دام (گوسفند) زنده می‌تواند بهترین و سالم‌ترین گوشت خوراکی را در اختیار شما قرار دهد.

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، گوسفندها از نژادهای مختلفی تشکیل شده‌اند و هرکدام از آن‌ها با توجه به نژاد و قومیتشان، ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند به‌عنوان مثال، اگر به دنبال گوسفند سنگین وزن هستید، می‌توانید گوسفند نژاد شال را خریداری کنید یا برای خرید گوسفند زندهٔ گوشتی بهتر است به سراغ گوسفندانی از نژاد افشاری بروید.

مهم‌ترین نکات در رابطه با خرید گوسفند زنده

خلاصه‌ای از اساسی‌ترین نکات دربارهٔ این‌که چه گوسفندی بخریم در ادامه برای شما ذکر شده‌است که عبارت‌اند از:

  • سالم بودن گوسفند نزده؛

  • بررسی نژاد گوسفند؛

  • آگاه بودن از جنسیت، سن و هزینه؛

  • تغذیهٔ مناسب و طبیعی گوسفندان؛

  • به همراه داشتن مهر وزارت بهداشت (پلاک و تاییدیه بهداشتی)؛

  • سالم بودن پشم‌های گوسفند؛

  • نشخوار دائمی گوسفند؛

  • آگاهی از مرغوب بودن کیفیت دائم.

عوامل تأثیرگذار در قیمت گوسفند زنده

قیمت گوسفند، گاو و بز در مرکز خرید دام زنده با توجه به عواملی چون نژاد، فصل، سن، اندازه گوسفند و بودجهٔ شما تعیین می‌شود. نر یا ماده بودن هم از دیگر عوامل تأثیرگذار در قیمت گوسفندان زنده محسوب می‌شود. شما باید هدف خود را از خرید گوسفند زنده مشخص کنید، یعنی دانستن این‌که چه گوسفندی را در چه سنی با چه نژادی و از چه جنسیتی می‌خواهید، می‌تواند کار را برای فروشنده راحت‌تر کند و او هم اطلاعات دقیقی از قیمت گوسفند را در اختیارتان قرار می‌دهد.

خلاصه‌ای از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت دام زنده (با قیمتی ارزان) به شرح زیر است:

  • تعیین قیمت دام براساس جنسیت و سن؛

  • قیمت دام (گوسفند) زنده براساس سن و اندازه (وزن)؛

  • قیمت گوسفند براساس توانایی مالی و بودجه؛

  • تعیین قیمت گوسفند براساس فصل؛

  • قیمت دام زنده براساس نوع آن (بره یا گوسفند).

فروش گوسفند و دام زنده

کلام‌آخر

ما در این مقاله سعی کردیم در رابطه با مسائل مهمی چون مشخصات دام سالم، قیمت گوسفند زنده و این‌که چه گوسفندی بخریم صحبت کنیم و مهم‌ترین نکات پیرامون خرید گوسفند زنده را مورد بررسی قرار دهیم؛ امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

منبع: https://bazargosfand.com

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه