ارسال به دیگران پرینت

دروان قاعدگی | تغذیه دوران قاعدگی

در دروان قاعدگی چی بخوریم و چی نخوریم | این نکته ها را همیشه رعایت کن

این نکته ها همیشه در دروان قاعدگی رعایت کن

در دروان قاعدگی چی بخوریم و چی نخوریم | این نکته ها را همیشه رعایت کن

این نکته ها را همیشه در دروان قاعدگی  رعایت کن.

در دوران پریودی چه چیزهایی بخوریم و چه چیزهایی نخوریم؟

برخی از غذاها برای خوردن در دوران پریودی عالی هستند، در حالی که برخی دیگر می توانند علائم شما را بدتر کنند. غذاهایی که برای خوردن یا اجتناب انتخاب می کنید تا حد زیادی به علائم خاص و حساسیت های غذایی شما بستگی دارد

بسیاری از افراد در دوران پریودی علائم ناراحت کننده ای دارند. برخی از غذاها می توانند این علائم را کاهش دهند در حالی که سایر غذاها می توانند آن ها را بدتر کنند. این علائم عبارتند از :

 

درد و گرفتگی شکم

سردرد

حالت تهوع

خستگی

نفخ

نوسانات خلقی

اسهال

 

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، افزودن برخی غذاها به رژیم غذایی و حذف برخی دیگر می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

 

چه چیزهایی در دوران پریودی بخوریم؟

 

1. آب

 

نوشیدن آب زیاد همیشه مهم است و این امر به ویژه در دوران پریود شما صادق است. هیدراته ماندن می تواند شانس ابتلا به سردردهای ناشی از کم آبی را که یکی از علائم رایج قاعدگی است کاهش دهد.

 

همچنین نوشیدن آب زیاد نیز می تواند مانع از احتباس آب و نفخ شود.

 

2. میوه ها

 

میوه های سرشار از آب مانند هندوانه و خیار برای هیدراته ماندن عالی هستند. میوه‌ های شیرین می‌ توانند به شما کمک کنند میل به شکر را بدون خوردن قندهای تصفیه‌ شده زیاد مهار کنید – این نوع قندها می‌ توانند باعث افزایش سطح گلوکز و سپس ضعف شدید شوند.

 

3. سبزیجات سبز

 

کاهش سطح آهن در طول قاعدگی معمول است به خصوص اگر جریان قاعدگی شما زیاد باشد. این امر می تواند منجر به خستگی، درد بدن و سرگیجه شود.

 

سبزیجات برگ سبز مانند کلم کیل و اسفناج می توانند سطح آهن شما را افزایش دهند. اسفناج همچنین سرشار از منیزیم است.

 

4. زنجبیل

 

یک فنجان دمنوش زنجبیل می تواند علائم خاصی از قاعدگی را بهبود بخشد. زنجبیل دارای اثرات ضد التهابی است که می تواند درد عضلات را تسکین دهد.

 

زنجبیل همچنین ممکن است حالت تهوع را کاهش دهد. مطالعات اندکی این را تایید می کنند اما یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که زنجبیل به طور موثری تهوع و استفراغ را در سه ماهه اول بارداری کاهش می دهد.

 

البته زیاد زنجبیل مصرف نکنید : مصرف بیش از 4 گرم زنجبیل در یک روز می تواند باعث سوزش سر دل و معده درد شود.

 

5. مرغ

 

مرغ یکی دیگر از مواد غذایی غنی از آهن و پروتئین است که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

خوردن پروتئین برای سلامت کلی شما ضروری است و می تواند به شما کمک کند در طول قاعدگی سیر بمانید و هوس ها را کاهش دهید.

 

6. ماهی

 

ماهی سرشار از آهن، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 و یک مکمل مغذی برای رژیم غذایی شماست. مصرف آهن با کاهش سطح آهنی که ممکن است در دوران قاعدگی تجربه کنید مقابله می کند.

 

بر اساس مطالعه ای در سال 2012، امگا 3 می تواند شدت درد پریود را کاهش دهد. آزمودنی هایی که مکمل های امگا 3 مصرف کردند متوجه شدند که درد قاعدگی آن ها به قدری کاهش یافته است که می توانند میزان ایبوپروفن مصرفی خود را کاهش دهند.

 

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که امگا 3 همچنین می تواند افسردگی را کاهش دهد. برای کسانی که در حوالی قاعدگی دچار نوسانات خلقی و افسردگی می شوند امگا 3 ممکن است مفید باشد.

 

7. زردچوبه

 

زردچوبه به عنوان یک ادویه ضد التهاب شناخته می شود و کورکومین ماده اصلی فعال آن است. یک مطالعه در سال 2015 به بررسی اثرات کورکومین بر علائم سندرم پیش از قاعدگی پرداخت و نشان داد افرادی که کورکومین مصرف می‌کنند علائم کمتری داشتند.

 

8. شکلات تلخ

 

خواص شکلات تلخ برای سلامتی بدن به خوبی توسط مطالعات علمی اثبات شده اند.

 

شکلات تلخ سرشار از آهن و منیزیم است. 100 گرم شکلات تلخ 70 تا 85 درصد حاوی 67 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه برای آهن و 58 درصد برای منیزیم است.

 

یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که منیزیم شدت علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می دهد. بر اساس یک مطالعه در سال 2015 افراد مبتلا به کمبود منیزیم بیشتر احتمال دارد علائم سندرم پیش از قاعدگی شدید داشته باشند.

 

9. آجیل

 

اکثر آجیل ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و منبع عالی پروتئین هستند. آن ها همچنین حاوی منیزیم و ویتامین های مختلف هستند. اگر نمی خواهید آجیل را به تنهایی بخورید، کره های آجیل یا شیرهای آجیلی را امتحان کنید یا این مواد را به اسموتی ها اضافه کنید.

 

10. روغن دانه کتان

 

هر 15 میلی لیتر روغن دانه کتان حاوی 7195 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 است. برای درک این موضوع باید بگوییم که شما تنها به 1100 تا 1600 میلی‌ گرم امگا 3 در روز نیاز دارید.

 

یک مطالعه کوچک نشان داد که مصرف روغن دانه کتان یبوست را که یکی از علائم رایج قاعدگی است تسکین می دهد. با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا نشان دهد روغن دانه کتان چگونه می تواند سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشد.

 

11. کینوا

 

کینوا سرشار از مواد مغذی مانند آهن، پروتئین و منیزیم است. همچنین بدون گلوتن است بنابراین یک غذای عالی برای مبتلایان به بیماری سلیاک است. به علاوه شاخص گلیسمی پایینی دارد به این معنی که احتمالا پس از خوردن آن برای مدت طولانی احساس سیری و انرژی خواهید داشت.

 

12. عدس و لوبیا

 

عدس و لوبیا سرشار از پروتئین هستند بنابراین جایگزین خوبی برای گوشت در وگن ها و گیاهخواران هستند. این حبوبات همچنین غنی از آهن هستند که اگر سطح آهن شما کم باشد برای شما بسیار مفید هستند.

 

13. ماست

 

بسیاری از افراد در طول یا بعد از پریود خود دچار عفونت قارچی می شوند. اگر عفونت قارچی دارید، غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست می توانند باکتری های خوب واژن شما را تغذیه کنند و ممکن است به شما در مبارزه با عفونت ها کمک کنند.

 

ماست همچنین سرشار از منیزیم و سایر مواد مغذی ضروری مانند کلسیم است.

 

14. توفو

 

خواص توفو توسط تحقیقات متعدد علمی ثابت شده اند.

 

توفو یک منبع محبوب پروتئین برای گیاهخواران و وگن ها است که از دانه های سویا تهیه می شود. توفو سرشار از آهن، منیزیم و کلسیم است.

 

15. دمنوش نعناع فلفلی

 

یک مطالعه در سال 2016 نشان می دهد که دمنوش نعناع فلفلی می تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی را تسکین دهد. همچنین دمنوش نعناع فلفلی می تواند دردهای قاعدگی، حالت تهوع و اسهال را تسکین دهد.

 

16. کامبوچا

 

ماست تنها غذای غنی از پروبیوتیک با فواید مبارزه با مخمر نیست. اگر از لبنیات اجتناب می کنید، چای کامبوچا یک نوشیدنی تخمیر شده عالی است که بیش از هر زمان دیگری در دسترس است. سعی کنید از نوشیدنی های کامبوچا که حاوی قند زیاد هستند خودداری کنید.

 

چه چیز هایی را در دوران پریودی نخوریم؟

 

1. نمک

 

مصرف زیاد نمک منجر به احتباس آب و در نتیجه نفخ می شود. برای کاهش نفخ به غذاهای خود نمک اضافه نکنید و از مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده که حاوی مقدار زیادی سدیم هستند اجتناب کنید.

 

2. قند و شکر

 

مصرف قند و شکر در حد اعتدال اشکالی ندارد اما خوردن بیش از حد آن می تواند باعث افزایش انرژی و به دنبال آن کمبود انرژی شود. این می تواند خلق و خوی شما را بدتر کند.

 

اگر در طول دوره قاعدگی خود احساس بد خلقی، افسردگی یا اضطراب دارید، کاهش مصرق قند و شکر می تواند به تنظیم خلق و خوی شما کمک کند.

 

3. قهوه

 

کافئین می تواند باعث احتباس آب و نفخ شود. همچنین می تواند سردرد را تشدید کند. اما ترک کافئین نیز می تواند باعث سردرد شود بنابراین اگر عادت به نوشیدن چند فنجان در روز دارید، قهوه را به طور کامل قطع نکنید.

 

قهوه همچنین ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود. اگر در طول دوره قاعدگی خود اسهال دارید کاهش مصرف قهوه می تواند جلوی این اتفاق را بگیرد.

 

4. الکل

 

الکل اثرات منفی بر بدن دارد که می تواند علائم پریود شما را تشدید کند.

 

به عنوان مثال الکل می تواند شما را کم آب کند که می تواند سردرد را بدتر کرده و باعث نفخ شود. همچنین می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند اسهال و حالت تهوع شود.

 

بعلاوه خماری می تواند برخی از علائم مشابهی را که در طول قاعدگی شما رخ می دهد ایجاد کند از جمله :

 

سردرد

 

حالت تهوع

 

استفراغ

 

اسهال

 

خستگی

 

5. غذاهای تند

 

بسیاری از مردم متوجه می شوند که غذاهای تند معده آن ها را ناراحت می کند و باعث اسهال، معده درد و حتی حالت تهوع می شود.

 

اگر معده شما برای تحمل غذاهای تند مشکل دارد یا اگر عادت به خوردن این نوع غذاها ندارید بهتر است در طول دوره قاعدگی از مصرف آن ها اجتناب کنید.

 

6. گوشت قرمز

 

در طول قاعدگی بدن شما پروستاگلاندین تولید می کند. این ترکیبات به انقباض رحم شما و خلاص شدن از شر دیواره رحم کمک می کنند و در نتیجه جریان قاعدگی شما ایجاد می شود. با این حال سطوح بالای پروستاگلاندین باعث گرفتگی عضلات می شود.

 

گوشت قرمز ممکن است سرشار از آهن باشد اما پروستاگلاندین بالایی نیز دارد و در دوران قاعدگی باید از مصرف آن اجتناب کرد.

 

7. غذاهایی که به خوبی تحمل نمی کنید

 

اگر حساسیت غذایی دارید از آن غذاها به خصوص در طول دوره قاعدگی خود اجتناب کنید.

 

اگر عدم تحمل لاکتوز دارید ممکن است گاهی اوقات خود را با یک میلک شیک درمان کنید. اما در طول دوره قاعدگی، اجتناب از غذاهایی که می توانند باعث ایجاد مشکلات در بدن شما شوند بسیار مهم است.

 

خوردن این غذاها می تواند باعث حالت تهوع، یبوست یا اسهال شوند که تنها زمانی که پریود دردناکی دارید به ناراحتی شما می افزاید.

 

درمان علائم پریود

 

ورزش کنید : برخی شواهد حاکی از آن است که ورزش مانند ورزش های هوازی سبک و یوگا می تواند دردهای قاعدگی را کاهش دهد

 

کمپرس گرم استفاده کنید : بطری های آب گرم یا کمپرس های داغ قابل استفاده در مایکروویو می توانند درد شکم و کمر شما را تسکین دهند

 

داروهای بدون نسخه استفاده کنید : ایبوپروفن و سایر داروهای بدون نسخه می توانند گرفتگی عضلات شما را کاهش دهند

 

شکم و کمر را ماساژ دهید : ماساژ شکم یا کمر می تواند درد قاعدگی را کاهش دهد. در یک مطالعه کوچک در سال 2010 ماساژ در 23 فرد مبتلا به اندومتریوز درد را تسکین داد

 

هوس های دروان پریودی

 

هوس کردن در طول یا بعد از دوران پریودی معمول است. طبق یک مطالعه در سال 2011، پروژسترون هورمونی که درست قبل از قاعدگی در اوج خود قرار دارد، باعث افزایش اشتها می شود. به این ترتیب ممکن است در آن زمان بیشتر احساس گرسنگی کنید.

 

به علاوه اگر خلق و خوی شما پایین است ممکن است احساس کنید به غذای بیشتری نیاز دارید. غذاهایی را که دوست دارید بخورید اما به یاد داشته باشید که اعتدال را رعایت کنید.

 

 برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید

منبع : فرتاک نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه