ارسال به دیگران پرینت

رتبه بندی معلمان

آخرین خبر درباره رتبه بندی معلمان | زمان اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان اعلام شد | واریز ۱۱ میلیون به حساب معلمان

نوروزی؛ نماینده مجلس یازدهم گفت: قرار نمایندگان مجلس موضوع ۸ گروه خارج شده از رتبه‌بندی را اصلاح و ابلاغ کنند. اکنون ۴۶۰ هزار معلمی که این طرح شامل حالشان نشده شامل رتبه‌بندی شده‌اند و با اجرای آن روح امید در دستگاه تعلیم و تربیت ایجاد خواهد شد. نمایندگان مجلس انتظار بیشتری از وزیر آموزش و پروش داشتند و انتظار میرفت بسیار قوی تر از اینها ظاهر شود.

آخرین خبر درباره رتبه بندی معلمان | زمان اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان اعلام شد | واریز ۱۱ میلیون به حساب معلمان

نوروزی؛ نماینده مجلس یازدهم گفت: قرار نمایندگان مجلس موضوع ۸ گروه خارج شده از رتبه‌بندی را اصلاح و ابلاغ کنند. اکنون ۴۶۰ هزار معلمی که این طرح شامل حالشان نشده شامل رتبه‌بندی شده‌اند و با اجرای آن روح امید در دستگاه تعلیم و تربیت ایجاد خواهد شد. نمایندگان مجلس انتظار بیشتری از وزیر آموزش و پروش داشتند و انتظار میرفت بسیار قوی تر از اینها ظاهر شود.

رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح  رتبه‌ بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان  یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت. در ادامه به برسی رتبه بندی معلمان می پردازیم.

با کش وقوس‌های فراوان و پس از گذشت ۱۲ سال، رتبه‌بندی معلمان بالاخره از امروز آغاز شد. معلمان و فرهنگیان می‌توانند مدارک لازم را در سامانه مربوطه بارگذاری کنند. مطالبه‌ای که سال‌ها به طول انجامید و بلاتکلیف ماند تا بالاخره دولت سیزدهم آن را عملی کرد. وزیر آموزش و پرورش علت معلق ماندن طرحی مهم در سیستم آموزشی کشور را، مشمول نشدن ۸ گروه از معلمان دانست که اکنون طرح رتبه بندی ۸۶۰ هزار معلم را در بر می‌گیرد. اینکه این طرح چه میزان اثربخش و کارآمد است، به معیشت و پیشرفت معلمان کشور کمک می‌کند. هنوز برای خیلی از کارشناسان و فرهنگیان در هاله‌ای از ابهام است.

دولت مهلتی یک ماه و نیمه برای اجرای تمامی فرآیند رتبه‌بندی از جمله تعیین درجه علمی و حقوق آنها مشخص کرده است. بنابراین در نیمه مهرماه امسال باید منتظر عملی شدن کامل این طرح باشیم. در این فاصله سازمان برنامه و بودجه نیز مبلغی را به عنوان علی‌الحساب در اختیار وزارتخانه قرار داده تا پیش از اجرای نهایی طرح یاد شده، مبالغی برای معلمان علی‌الحساب فعلا در پایین‌ترین سطح رتبه‌بندی پرداخت تا مبالغ قطعی نیز به حساب معلمان واریز شود. همچنین اولین قدم اساسی در راستای ایجاد سند تحول بنیادین دگرگونی در مرکز ثقل آموزش و پرورش یعنی همان تربیت معلمان است که با رتبه بندی عملی شد. درباره کم و کیف رتبه بندی و حواشی اخیر آن با رحمت الله نوروزی نماینده مجلس یازدهم گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

امید در آموزش کشور جاری شد

رحمت الله نوروزی نماینده مجلس یازدهم درباره ۸ گروه از معلمانی که شامل رتبه بندی نشده اند اظهار کرد: قرار بر این که نمایندگان این موضوع را اصلاح و ابلاغ کنند. اکنون ۴۶۰ هزار معلمی که این طرح شامل حالشان نشده شامل رتبه‌بندی شده اند و با اجرای آن روح امید در دستگاه تعلیم و تربیت ایجاد خواهد شد. با سیاست انقباضی نباید با معلمان برخورد شود، چرا که بر اساس دیدگاه بنیانگذار انقلاب و رهبر معظم این شیوه مورد نقد است. همانطور که رهبر انقلاب آموزش و پرورش را دستگاه تحول‌گرا و سنگ‌بنای دگرگونی آینده نظام دانستند، نباید به آموزش و پرورش نگاه مصرفی و هزینه‌ای داشت، چرا که این ارگان هزینه اضافه ای بر دوش دولت ندارد بلکه برای جامعه سازنده و کارآمد محسوب می شود.

تاثیر رتبه‌بندی بر حقوق و معیشت معلمان

نوروزی رتبه بندی را بر حقوق و معیشت معلمان تاثیرگذار دانست و گفت: معلمی که بار تعلیم و تربیت را بر دوش دارد، نباید دغدغه معیشت داشته باشد و از طرف دیگر باید زمینه تشویق و پاداش برای آنها مهیا شود. معلمی که به طور هفتگی، ماهانه و فصلی در کلاس درس حضور دارد باید شایسته و در خور شان خود تشویق شود. همچنین برای فرهنگیان و معلمانی که مقاله ارائه و پژوهش‌ انجام می‌دهند نیز باید رقابت صحیح در تعلیم و تربیت ایجاد شود. طرح رتبه‌بندی معلمان بهترین ابزار و وسیله‌‌ای‌ است که هم فعالیت‌های آموزشی فرهنگی ارتقا پیدا می‌کند و هم دغدغه معیشتی معلمان رفع می‌شود.

او در خاتمه عملکرد وزیر آموزش و پرورش را مورد انتقاد قرار داد و بیان کرد: نمایندگان مجلس انتظار بیشتری از او داشتند و انتظار میرفت بسیار قوی تر از اینها ظاهر شوند. اقدامات اساسی باید در این وزارتخانه انجام می‌گرفت که هنوز محقق نشده و پایین‌تر از سطح توقعات مجلسی‌ها است.

واریز ۱۱ میلیون به حساب معلمان

لازم به ذکر است که سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته مدعی شد که در تلاش هستیم این ماه مبلغ ۱۱ میلیون تومان برای ۱۱ ماه گذشته به معلمان به صورت علی‌الحساب پرداخت کنیم تا احکام رتبه‌بندی آماده شود. این مبلغ علی‌الحساب سرانه حدود یک میلیون تومان به ازای هر ماه است؛ شش ماه از سال قبل بوده و پنج ماه هم در سال جاری است که مجموعاً ۱۱ ماه می‌شود.

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : مه شو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه