ارسال به دیگران پرینت

واحد مسکونی | قیمت واحد مسکونی ۴۵ متری

خانه های 45 متری در تهران باز هم گران شد؟

بررسی بازار مسکن در تهران نشان می‌دهد قیمت یک واحد مسکونی ۴۵ متری در ظفر حدود ۵.۳ میلیارد تومان و آپارتمان ۵۰ متری در در خیابان کارگر ۸۹۰ میلیون تومان است.

خانه های 45 متری در تهران باز هم گران شد؟

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در تهران طی مهرماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۳ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بود که در مقایسه با مهر سال قبل ۳۸.۲ درصد افزایش یافته است.

بررسی بازار مسکن طی ۹ سال اخیر (از سال ۹۲ تا ۱۴۰۱) نشان می‌دهد روند افزایش قیمت در برخی سال‌ها لجام گسیخته و بالای ۴۰ درصد بوده است. در مرداد سال ۹۲ قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران ۳ میلیون و ۸۳۴ هزار تومان بود که در پایان عمر دولت حسن روحانی متوسط قیمت به ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بود؛ یعنی رشد حدود ۷۱۰ درصدی طی ۸ سال.

از مرداد سال گذشته تا مهرماه امسال نیز روند رشد قیمت مسکن ادامه داشته و حدود ۴۱ درصد افزایش یافته است. تحولات ناخوشایند بازار مسکن شرایطی را به‌وجود آورده تا از یک سو ورود متقاضیان مصرفی به این بخش با دشواری‌ها فراوان روبه‌رو شود و از سوی دیگر فشار بر قشر مستأجر را نیز بیشتر کند. این وضعیت باعث شده تا به اصطلاح یکی از کارشناسان اقتصاد مسکن شاهد "سرسره بازی" در بازار اجاره مسکن باشیم. رانده شدن به حاشیه شهرها به واسطه عدم توانایی در پرداخت اجاره، پیامدی است که گریبان اجاره‌نشین‌ها را گرفته است.

سال‌هاست که هم مسئولان و هم کارشناسان راهکار حل مشکل اجاره مسکن کشور را برنامه‌ریزی برای ساخت خانه‌های استیجاری کوچک متراژ اعلام می‌کنند.

تیرماه امسال فردین یزدانی کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به این‌که بیش از ۲۰۰ هزار واحد از طرح مسکن مهر باقیمانده است، گفته بود: معتقدم باید به جای تمرکز بر ساخت خانه‌های ملکی، ‌به سمت ساخت واحدهای کوچک اجاره‌ای حرکت کنیم.با این کار می‌توانیم عدالت را در بخش مسکن کشور برقرار کنیم.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از درآمد خانوارها صرف تامین مسکن می‌شود، ‌اگر بتوانیم واحدهای استیجاری را در اختیار اقشار هدف قرار دهیم دیگر این قبیل خانوارها به اصطلاح از "خورد و خوراک" خود نمی‌زنند تا سرپناهی را برای خود تامین کنند.

وی با بیان این‌که مشکل ما این است که دولت‌ها نمی‌آیند برنامه‌ای را برای بازار اجاره مسکن اجرا کنند که ۲ سال دیگر جواب می‌دهد، افزود: در دولت قبل هم نیز این نگاه را داشتیم که می‌خواستند "الان" بازار اجاره مسکن را کنترل کنند، اما شکست خوردند.

یزدانی با اشاره به این‌که بارها در جلسه با مسئولان دولت قبل اعلام کردیم اجاره مسکن به یک مسئله تبدیل خواهد شد، تصریح کرد: سال ۹۲ با دولتی‌ها بحث می‌کردیم و می‌گفتیم باید به فکر بازار اجاره باشید، وضعیت این بخش رو به وخامت است. اما متاسفانه به هشدارهای ما توجه نشد.

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که بازار اجاره مسکن نه با تعیین سقف افزایش نرخ کنترل می‌شود نه با دستور، اضافه کرد: نمی‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که امروز تصمیمی برای بازار اجاره مسکن بگیریم و ۲ ماه دیگر جواب بدهد. تنها راه کنترل بازار اجاره مسکن و حمایت از مستأجران "تولید و عرضه واحدهای استیجاری در استطاعت" است.: این برنامه را در طرح جامع مسکن پیش‌بینی کرده‌ بودیم. با توجه به وضعیت بد بازار اجاره پیشنهاد بنده به دولت سیزدهم این است که در اسرع وقت نسبت به احداث مساکن استیجاری اقدام کند.

وی توضیح داد: دولت می‌تواند در قالب نهضت ملی مسکن بخشی از واحدها را در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری در استطاعت به مساکن استیجاری اختصاص دهد.بهترین راهکار و سریع‌ترین مسیر برای کنترل بازار مسکن حرکت به سمت مسکن استیجاری در استطاعت در نهضت ملی مسکن است. حتی اگر ۱۰ درصد از واحدهای این طرح را به این نوع مسکن اختصاص دهیم شاهد تاثیر بسیار زیادی در ساماندهی بازار اجاره مسکن خواهیم بود.

وی بیان کرد: در قالب این طرح واحدهای کوچک متراژ (۴۰ متری) ساخته و در اختیار مستأجران قرار می‌گیرد. در این صورت اجاره‌نشین‌ها دیگر از هزینه‌های معیشت خود کم نکرده و آن را به تامین مسکن اختصاص نمی‌دهند.

برنامه شهردار تهران برای ساخت خانه‌های ۴۵ متری

به‌دنبال این اظهارات علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز از برنامه ساخت‌ خانه‌های استیجاری خبر داده و گفته بود: در قالب ساخت مسکن استطاعت‌پذیر حداقل مساحت مسکن ۴۵ متر مربع و حداکثر ۱۰۵ متر مربع در نظر گرفته شده است و همچنین برخی از این واحدها در متراژهای ۶۵ و ۸۵ متری ساخته خواهند شد و به طور کلی الگوی مساحت ساخت مسکن متنوع خواهد بود.

وی افزود: ارائه سیاست‌های تشویقی برای واحدهایی که با هدف اجاره داری ساخته شوند در دستور کار خواهد بود و تمامی این موارد در قالب بسته‌های سیاستی که برای حوزه مسکن در نظر گرفته شده است گنجانده خواهد شد. می‌توانیم راحتی و آرامش را برای شهروندان تهرانی ایجاد کنیم برای همین ما از قدر السهم خودمان بخشی که به شهرداری تهران تعلق می‌گیرد، برای خانه‌های استیجاری قرار می‌دهیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه دستور العمل استفاده از این خانه‌ها نیز به زودی مشخص می‌شود که زوج‌های جوان و خانواده‌های نیازمند چگونه می‌توانند از این خانه‌ها استفاده کنند؛ بیان کرد: ما شرایط را به گونه‌ای پیش می‌بریم که به عنوان یک عنصر فعال در حوزه استیجاری شهر و اثرگذار در بازار اجاره بهای خانه‌ها حضور داشته باشیم.

وی یادآور شد: همچنین در حال پیگیری اجاره داری حرفه‌ای در شهر تهران هستیم تا سازنده‌های مختلف از ما تسهیلات دریافت کنند و بعد ساخت خانه اجاره داری حرفه‌ای را پیش بگیرند تا بازار اجاره مسکن تبدیل به بازار مکاره‌ای نشود که هر کسی که از راه می‌رسد هرچقدر که می‌خواهد اجاره بها بگیرد.

به گزارش تسنیم، همانگونه که اشاره شد رشد قیمت‌ها باعث شده تا بخش عمده‌ای از مستأجران به ناچار از مراکز شهرها کوچ کرده و در حاشیه و شهرهای اقماری ساکن شوند. مسئله‌ای که نشان از کمبود یا نبود واحدهایی با متراژ مناسب برای اجاره‌نشینی دارد. واقعیت آن است که نیاز کنونی کشور به‌خصوص کلانشهرها ساخت واحدهای کوچک متراژ در بخش اجاره مسکن است. واحدهایی که قیمت آنها با توجه به ساخت‌وساز کم، افزایش بیشتری نسبت به واحدهای بزرگ متراژ داشته است. در ادامه سری به قیمت واحدهای ۴۰ تا ۴۵ متری در شهر تهران می‌زنیم؛

در زمان حاضر یک واحد ۴۰ متری در اختیاریه ۳.۸ میلیارد تومان، واحد ۵۰ متری در ظفر ۵ میلیارد و ۳۳۵ میلیون تومان (هر مترمربع حدود ۱۱۹ میلیون تومان)، واحد ۵۰ متری ۳۰ سال ساخت در ظفر ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان و آپارتمان ۵۰ مترمربعی در میرداماد ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

در محدوده تهرانپارس قیمت واحدهای کوچک متراژ تقریبا نصف نرخ‌های منطقه ۳ است. بر این اساس آپارتمان ۱۸ ساله ۵۰ متری در تهرانپارس شرقی با قیمت یک میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان یعنی متری ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در فایل فروش قرار گرفته است.

واحد مسکونی ۴۰ متری با قیمت حدود یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان (هر مترمربع ۳۴.۵ میلیون تومان)، آپارتمان ۵۰ متری ۷ سال ساخت با قیمت ۲.۳ میلیارد تومان، واحد ۴۹ متری ۵ سال ساخت با قیمت ۲.۱ میلیارد تومان و واحد مسکونی ۵۰ متری نیز با قیمت ۱.۶ میلیارد تومان عرضه شده است.

در منطقه ۱۱ یک دستگاه آپارتمان ۵۰ متری ۱۶ سال ساخت ۸۹۰ میلیون تومان، واحد ۴۹ متری ۱۸ سال ساخت در کارگر جنوبی با قیمت یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان (هر مترمربع حدود ۲۶.۳ میلیون تومان) و آپارتمان ۵۰ متری ۶ ساله در کارگر جنوبی با قیمت ۱.۵ میلیارد تومان (هر مترمربع ۳۰ میلیون تومان) در فایل فروش قرار گرفته است.

در مناطق ۱۷ و ۱۸ نیز یک واحد مسکونی ۴۰ متری یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان، آپارتمان ۴۰ متری در آذری یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان (هر مترمربع حدود ۲۶.۲ میلیون تومان) و واحد ۲ سال ساخت ۴۵ متری در تولید دارو نیز یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان (قیمت هر مترمربع حدود ۳۲.۶ میلیون تومان) قیمت‌گذاری شده است.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • علی اصغر قاسم پور ارسالی در

      مسکن از نیازهای اولیه ی هر فردی است. دولت به ویژه در شرایط خاص باید در مورد آن ساماندهی و اعمال سیاست و نظارت و کنترل داشته باشد. در غیر این صورت مثل هر کالای ضروری مردم ممکن است دچار قیمتهای غیر واقعی و سوءاستفاده ی حریصان و بالارفتن افسارگسیخته و کنترل نشده ی قیمتها و هرج و مرج شود و زندگی را برای مردمبرای برهورداری از این نیاز ضروری سخت و بحرانی کند و درآمد آنها را ببلعد. در شرایط کنونی به ویژه در بخش اجاره دولت ضروری است اعمال مدیریت و نظارت و تعیین نرخ و قیمت نماید. دستور و قانون و نظم و انضباط و نرخ و تعرفه و ... ساماندهی و جلوگیری از رها‌شدگی و هرج و مرج در همه ی امور مورد نیاز جامعه لازم است به خصوص نیازهای اساسی. اجاره ها به دلیل عدم جدیت و نظارت دولت در اجرای مصوبه ی مربوطه سر به فلک کشیده که باید به شدت کنترل شود و گذشته از بخش مسکن و شهرسازی نیاز به ساماندهی و تشکیل یک وزارتخانه ی مجزا دارد. یکی از بحرانهای امروز جامعه در ارتباط با همین نیاز پایه است.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه