ارسال به دیگران پرینت

معترضان | مسائل غیر اخلاقی | تظاهرات یا اغتشاشات

می گویند معترضان کف خیابان ۲۰۰هزار نفر هستند؛ واقعا ۲۰۰هزار نفر زیاد نیست؟ |ساکتین و همدلان با آنها را هم حساب کنید

محمد مهاجری:اتفاقاتی که امسال رخ داد، لیدر نداشت ممکن است برخی خوشحال باشند که این اغتشاشات لیدر ندارد و همین نبود لیدر به این معنا گرفته شود که زود می‌توان این اتفاقات را جمع کرد.

می گویند معترضان کف خیابان ۲۰۰هزار نفر هستند؛ واقعا ۲۰۰هزار نفر زیاد نیست؟ |ساکتین و همدلان با آنها را هم حساب کنید

محمد مهاجری گفت: اتفاقاتی که امسال رخ داد، لیدر نداشت ممکن است برخی خوشحال باشند که این اغتشاشات لیدر ندارد و همین نبود لیدر به این معنا گرفته شود که زود می‌توان این اتفاقات را جمع کرد.

محمد مهاجری از فعالان سیاسی گفت: وقتی تظاهرات یا اغتشاشاتی لیدر نداشته باشد و مبتنی بر ایده اصلی تعیین شده نباشد، ۱۰ الی ۱۵ روز یا حتی یک ماه اعتراضاتی در خیابان‌ها انجام می‌شود و در نهایت تمام می‌شود. زیرا لیدری وجود ندارد که بتواند خط و جهت بدهد و به نتیجه روشنی برسد. ولی از جهت دیگر نبود لیدر روشن تهدید بزرگی محسوب می‎شود. به این معنا است که در خیابان‌ها و اغتشاشات هر فردی خود یک لیدر است و کسی نیست که تولید اندیشه و سازماندهی کند. این افراد هر کدام می‌توانند مثل یک لیدر عمل کنند و هر جایی منفجر بشوند و اتفاقات تلخی را رقم بزنند.

مهاجری با اشاره به کشیده شدن اعتراضات به دانشگاه‌ها گفت: این اتفاق منفی نیست هر چند ممکن است ادامه این روند مخل درس خواندن و ادامه تحصیل باشد، اما نهضت دانشجویی در کشور ما چه قبل و چه بعد از انقلاب نهضت بسیار پرتوانی بوده است. نهضتی است که می‌تواند از دانشگاه بیرون بیاید و در بخش‌های مختلف جامعه تسری پیدا کند. به هر حال دانشگاه شأن خاصی دارد و با کف خیابان تفاوت دارد. البته من نمی‎گویم افرادی که کف خیابان هستند، غیر فرهیخته هستند؛ ولی در هر حال اگر این اتفاقات در دانشگاه روی دهد به نظرم وجاهت بیشتری دارد.

وی مطرح کرد: متوسط سن کسانی که در این اعتراضات شرکت می‌کنند ۲۰ الی ۲۲ سال است، برخی می‌گویند آنها جوان و احساساتی هستند. من منکر این موضوع نیستم، ولی در ده سال آینده تقریباً ۵۰ الی ۶۰ درصد مقدرات کشور دست همین جوانان دهه ۸۰ می‎افتد. بنابراین نادیده گرفتن این بخش از جامعه و اینکه بگوییم خطایی وجود ندارد، می‌تواند جامعه را به سمت انفجار بیشتری ببرد.

محمد مهاجری اظهار کرد: بعضی دوستان اصولگرای من می‌گویند حداکثر ۱۵۰ یا ۲۰۰ هزار نفر به خیابان آمدند، من منکر این نیستم؛ ولی ۲۰۰هزار نفر رقم کمی نیست. همچنین میزان افرادی که با این ۱۵۰ الی ۲۰۰هزار نفر همدل هستند، چند نفر است؟ من معتقدم که باید این رقم را ضرب در ۱۰ و حتی شاید ضرب در ۱۰۰ کرد تا متوجه شویم که رقم اصلی افراد معترض چه میزان است.

این فعال اصولگرا در ادامه بیان کرد: برخی تحلیل‌ها از صداهای امروز خطرناک است. اینکه بگویند این افراد فقط به دنبال مسائل غیر اخلاقی هستند، کاملاً غلط است. اگر امروز از افراد معترض کف خیابان بپرسید، بی‌دین هستید می‌گویند بله هستیم، یا می‌خواهید اغتشاش کنید و نظام سرنگون شود می‌گویند بله می‌خواهیم، یا شما اهل گفتگو با حاکمیت نیستند می‌گویند بله؛ یعنی هر چیز بدی را اشاره کنید، آنها تایید می‎کنند. در چنین شرایطی مجموعه حرفایی که زده می‌شود، به خصوص از طرف برخی مسئولان کشور و اصولگرا جز ناراحت کردن مردم، حاصلی ندارد. اگر حاکمیت خواهان شنیدن صداها است، روش این نیست.

مهاجری راه خروج از این شرایط را این گونه تفسیر کرد و گفت: ما انتخابات مجلس را در اواخر سال ۱۴۰۲ داریم، از همین امروز باید سیگنال‌هایی به جامعه داده شود که این انتخابات، آزاد برگزار می‌شود. پیشنهادم این است در این دوره شورای نگهبان به هیچ وجه در تایید صلاحیت‌ها دخالت نکند و هر کسی که می‌خواهد کاندیدا شود. یقین دارم تعداد افراد نامناسبی که وارد مجلس، بدون بررسی صلاحیت می‌شوند به مراتب از تعداد افراد نامناسب مجلس حال حاضر کمتر است.

 

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه