ارسال به دیگران پرینت

معده درد | معده درد عصبی

از معده درد عصبی رنج می‌برید؟ | راه و روش‌های از بین بردن معده درد عصبی

معده درد عصبی یک اتفاق شایع در بسیاری افراد است. با این حال، طبق گفته پزشکان و علم پزشکی، این مشکل یک بیماری نیست.

از معده درد عصبی رنج می‌برید؟ | راه و روش‌های از بین بردن معده درد عصبی

راه‌های درمان معده درد عصبی

معده درد عصبی یک اتفاق شایع در بسیاری افراد است. با این حال، طبق گفته پزشکان و علم پزشکی، این مشکل یک بیماری نیست. معده درد عصبی می‌تواند با وضعیت عاطفی یا سلامت روانی، عملکرد دستگاه گوارش یا روده و حتی ترکیبی از هر دو مرتبط باشد. این شکل از معده درد ممکن است به ندرت، نشان دهنده یک بیماری جدی باشد. اگر شما هم معده درد دارید و نمی‌دانید از نوع عصبی است یا نه، با ما در این نوشتار همراه باشید. علائم معده درد عصبی را در این مطلب خواهیم دید.

علائم معده درد عصبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داشتن دلشوره
  • سفتی گرفتگی یا گره در عضلات معده
  • احساس عصبی یا اضطراب و استرس
  • لرز و انقباض عضلات
  • نفخ مکرر
  • ناراحتی معده، حالت تهوع یا بی حالی
  • سوء‌هاضمه یا سیری سریع هنگام غذا خوردن
  • احساس گرما یا نفخ در گودال معده
  • افزایش ادرار و حرکات روده

در موارد نادر، معده درد عصبی ممکن است به شدت روده‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. گاهی اوقات نیز تکرر ادرار یا حرکات روده و استفراغ – می‌تواند نشان از معده درد عصبی باشد.

چگونه معده درد عصبی را درمان کنم؟

اغلب می‌توان معده درد عصبی را با درمان خانگی و طبیعی و همچنین تغییر سبک زندگی درمان کرد.

  1. داروهای گیاهی را امتحان کنید

برخی از گیاهان دارویی می‌توانند علائم معده درد عصبی را در برخی از افراد تسکین دهند. اگر حالت تهوع یا استفراغ دارید، ریشه زنجبیل می‌تواند به شما کمک کند. یک تکه ریشه زنجبیل را بجوید، چای زنجبیل بنوشید، آب نبات زنجبیل بخورید.

گیاهان دیگر مانند نعناع، ​​نعناع فلفلی، اسطوخودوس یا بادرنجبویه نیز ضد اسپاسم شناخته شده هستند. آن‌ها ممکن است اسپاسم و سفت شدن عضلات صاف را که باعث ایجاد پروانه معده، نفخ، گرفتگی و ناراحتی می‌شود، متوقف کنند. یک یا دو برگ از یک گیاه دارویی تازه را خام بخورید، نعناع را یا خام یا به صورت دمنوش مصرف کنید.

  1. از کافئین پرهیز کنید

محتوای کافئین موجود در قهوه می‌تواند باعث تحریک عصبی و اضطراب شود و معده درد شما را بدتر کند. علاوه بر این، قهوه همچنین روده‌ها را تحریک می‌کند و علائم تحریک پذیری روده را بدتر می‌کند. همچنین شما می‌توانید برای درمان علائم معده درد عصبی خود نوشیدنی‌های کافئین دار کمتر مانند چای سبز یا چای اولانگ را امتحان کنید.

  1. تنفس عمیق، تمرکز حواس و مدیتیشن را تمرین کنید

تمرینات ذهنی به شما کمک می‌کند روی نفس خود تمرکز کنید و احساسات خود را کنترل کنید. همچنین می‌تواند استرس و اضطرابی را که باعث ایجاد معده درد عصبی می‌شود را کنترل کنید. نفس‌های عمیق بهترین درمان خانگی برای درد معده است.

اگر مدیتیشن را دوست دارید یا هر ترفند ذهنی دیگری دارید که شما را آرام می‌کند، آن را امتحان کنید.

  1. روغن‌های آرامش بخش یا بخور را امتحان کنید

بخورهای گیاهی یا روغن‌های ضروری که به عنوان پخش‌کننده‌های معطر استفاده می‌شوند، برای کمک به برخی از افراد مبتلا به اضطراب فوق العاده هستند محصولاتی حاوی گیاهان آرامش بخش مانند بابونه، اسطوخودوس، وتیور یا گل رز خریداری کنید. دستورالعمل‌های محصول را مطالعه و دنبال کنید. زمانی که یکی از نشانه های معده درد عصبی به سراغتان می‌آید از روغن‌ها یا بخور استفاده کنید. نتیجه فوق العاده ای خواهد داشت.

  1. فضایی برای استراحت پیدا کنید

شما برای درمان نشانه های معده درد عصبی باید به خود استراحت بدهید. مکان و زمانی را آرام شدن و کنترل کردن عصبانیت خود پیدا کنید. اگر می‌خواهید تنها باشید به اطرافیان خود بگویید و این کار را انجام دهید. یا قدم زدن در طبیعت را امتحان کنید.

اگر صحبت با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یکی از عزیزان تان می‌تواند به شما کمک کند، فوری انجامش دهید. صحبت با کسی که به او اعتماد دارید می‌تواند به شما کمک کند بر اضطراب خود غلبه کنید.

اما چرا معده درد عصبی به وجود می‌آید؟

به احتمال زیاد، معده درد عصبی شما ناشی از عصبانیت است و می‌تواند برای هرکسی پیش بیاید. مغز و روده از طریق عصب واگ، یکی از بزرگترین اعصاب بدن، به هم متصل می‌شوند. این عصب سیگنال‌هایی را از مغز به روده و بالعکس می‌فرستد و در هنگام بروز استرس و اضطراب، تحریک پذیری و بی نظمی‌گوارشی را افزایش می‌دهد.

اگر به طور منظم از علائم معده درد عصبی رنج می‌برید و به خصوص اگر علائم درد به تدریج وخیم تر می‌شود، لازم است به سطح استرس و سلامت گوارش خود توجه بیشتری داشته باشید.

در موارد خیلی نادر، معده درد عصبی نشانه یک مشکل اساسی در سلامت بدن است. اگر همیشه با معده درد عصبی سر و کار دارید، به پزشک مراجعه کنید.

پزشک می‌تواند به شما در تشخیص عامل درد کمک کند. ممکن است معده درد گاهی ناشی از بیماری‌های زیر باشد. مانند:

  • سندرم روده تحریک‌پذیر
  • بیماری زخم معده
  • یا بیماری التهابی روده
  • بیماری سلیاک
  • اختلال اضطراب

حتی در موارد نادرتر، معده درد عصبی ممکن است با سنگ کیسه صفرا یا آسیب عصب واگ مرتبط باشد.

در غیر این صورت، درد معده یک اتفاق کاملا طبیعی است که به راحتی قابل کنترل می‌باشد.

چگونه می‌توانم از علائم معده درد عصبی در آینده جلوگیری کنم؟

درمان‌های خاص راه‌حلی سریع برای معده درد عصبی هستند. با این حال، اگر گاهی با این مشکل رو به رو هستید، دردسر ساز نیست و خیلی زود خوب می‌شوید. در این مطلب به چند نکته اشاره شده که می‌توانید معده درد عصبی خود را تسکین دهید یا درمان کنید.

  1. استرس خود در زندگی را کنترل کنید

معده درد عصبی می‌تواند نشان از عصبانیت شما باشد. کمی‌فکر کنید، آیا اخیرا استرس زیادی را پشت سر گذاشته اید؟ آیا یک اتفاق مهم مثل مصاحبه شغلی یا تجربه اعصاب خردکنی داشته اید؟ اگر یکی از این موارد برای شما اتفاق اتفاده پس این کاملا طبیعی است که معده درد را تجربه کنید.

از سوی دیگر، اگر هر روز با تجربیات استرس‌زای مزمن و بسیاری از علائم عصبی معده روبرو هستید، یافتن زمان و راه‌هایی برای کنترل استرس ضروری است. با کنترل آن معده درد عصبی شما سریع فروکش می‌کند.

  1. بهبود سلامت روده

گاهی علائم و نشانه‌های معده درد عصبی می‌تواند نشان دهنده یک بیماری گوارشی باشد. همچنین می‌تواند به شما از بگوید که دستگاه گوارش و سطح استرس شما نیاز به توجه بیشتر دارد. مقابله با بسیاری از موارد مانند سوء‌هاضمه، نفخ می‌تواند به درد معده بی انجامد.

آوردن تغییرات ساده ای در رژیم غذایی، مانند خوردن غذاهای غنی از فیبر و پروبیوتیک، یا مصرف مکمل‌های فیبر یا پروبیوتیک به شما در تسکین درد کمک می‌کند. پروبیوتیک‌ها به کاهش اضطراب ناشی از علائم روده، از طریق اثر بر روی عصب واگ کمک می‌کنند.

قبل از ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی و مصرف مکمل‌ها – به خصوص اگر دارو مصرف می‌کنید – حتما با پزشک خود صحبت کنید

  1. وعده‌های غذایی را عوض کنید

سعی کنید به جای وعده‌های غذایی زیاد، وعده‌های غذایی کوچکتر بخورید. اگر عملکرد سیستم‌هاضمه شما مختل شود، می‌تواند باعث دردهای عصبی در معده نیز شود. برای تسکین پروانه معده، خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر و سبکتر همراه با غذاهایی که هضم آسانی دارند، موثر می‌باشد. همچنین می‌توانید به جای سه وعده غذایی سنگین در روز، وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های کوچکتر و سبک تر مصرف کنید.

سبزیجات برگ دار و تلخ مانند کلم پیچ، اسفناج و کاهو در سالاد به شما در این امر کمک می‌کند

  1. برای درمان علائم معده درد عصبی، بیشتر ورزش کنید

یافتن یک خروجی فیزیکی برای استرس و اضطراب ممکن است تاثیر منفی آن بر سیستم گوارش را کاهش دهد. ورزش و فعالیت بدنی مانند یوگا در درمان درد معده تاثیر فوق العاده ای دارد.

منبع : خبرنامه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه