ارسال به دیگران پرینت

قیمت گاز | سقوط قیمت گاز

سقوط قیمت گاز در اروپا، رویا یا واقعیت؟

سقوط قیمت گاز در اروپا، رویا یا واقعیت؟

سقوط قیمت گاز در اروپا، رویا یا واقعیت؟

سقوط قیمت گاز در اروپا (رویا یا واقعیت)

افرادی با نشان دادن نمودار افت قیمت گاز در بازه یک ماه اخیر می‌گویند اروپا بحران گازی را پشت سر گذاشته است و روسیه و محور شرق بازنده بزرگ هستند

در این تحلیل با آمارهای خود غربی ها نگاهی به بازار گاز اروپا و آینده آن می‌اندازیم.

در آستانه فصل سرد اروپا قیمت های گاز در اروپا افت کرده است.

طبق آمار های اعلامی خود اروپا قیمت میانگین گاز هلند ( که قیمت پایه گاز طبیعی اروپاست) از 338 یورو به 63 یورو رسیده است.( بر واحد MWh )

توجه داشته باشید که این قیمت نسبت به پارسال 370 درصد بیشتر است.

اما چه اتفاقی افتاده است آیا اروپا توانسته مشکل گاز خود را حل کند؟

نخیر

کاهش قیمت خیلی ساده قابل پیش بینی بود زیرا که گاز طبیعی وارداتی را یا باید مصرف کنند یا باید ذخیره کنند.

بعد از آنکه اعلام شد 95 درصد ذخیره سازی اروپا انجام شده است پس باقی گاز باید فقط مصرف شود از آنجا که بخاطر آب و هوای معتدل این روزها مصرف گاز خانگی و(صنعتی) کاهش داشته است قیمت ها برای حفظ تعادل طبق سیستم فروش کالای در حال عرضه (ds) عمل می‌کنند.

این همان سیستمی هست که شاید قبلا شنیده باشید دولت در برهه های زمانی خاص اگر مشترکین برق بیشتری مصرف کنند تخفیف یا حتی پول می‌دهد؟ 

در اینجا هم به علت کاهش شدید مصرف گاز خانگی به دلیل افزایش قیمت و ترس مردم از قبوض نجومی و آب و هوایی ملایم کنونی مصرف کاهش پیدا کرده در نتیجه قیمت هم کاهش یافت. یعنی هر زمان که افزایش مصرف شروع شود قیمت ها نجومی بالا می رود اصلا به همین دلیل پارلمان اروپا می‌خواهد قانون سقف قیمت گاز را تصویب کند تا این شوک ها اتفاق نیفتد.

برای راستی آزمایی این موضوع میتوانید به صنایع اروپا مراجعه کنید که کارخانه ها روز به روز بیشتر تعطیل می‌شوند زیرا تحمل قیمت های انرژی بالا را ندارند. پس این کاهش قیمت موقتی است و دردی از اروپا را درمان نمی‌کند در ضمن پیش بینی های خود اتحادیه اروپا درباره قیمت گاز آنهم براساس جایگزین کردن گاز روسیه (یعنی اگر همه طرحهایشان جواب بدهد و مانند نورداستریم خرابکاری نشود و.. ) قیمت به 140 یورو و سپس به حدود 200 یورو می‌رسد بعد از آن پله ای تا سال 2025 شاید به حد مطلوب 30 یورو جهت امکان رقابت صنایع اروپا برسد 

برای تحقق این هدف نیاز به دریافت محموله عظیم گاز مایع از آمریکا است که خودش دنیایی از احتمالات است.

در بخش دلایل خارجی کاهش قیمت نقش دو کشور محور شرق(روسیه و چین)در پر کردن انبار ذخیره گاز اروپایی هاست

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا روسیه از روز اول گاز را قطع نکرده بود که اروپا حتی نتواند گاز اضطراری خود را به میزان لازم ذخیره کند

حتی چین هم با اعلام محدودیت های شدید کرونایی میزان 20 درصد پیش خرید گاز مایع خود را از آمریکا کنسل کرده و آنها به سمت اروپا صادر شدند.

دلیل این امر این بود همانطور که قبلا گفتیم آمریکا،روسیه را مجبور به جنگ با اوکراین کرد و روسیه طبق سیاست خودش میخواست بخشی از اروپا را به طرف خودش بکشد و تقریبا هم موفق شده بود که آمریکا به سراغ خطوط نورد استریم ها رفت و با انفجار آنها، آن شوک شدید قیمت گاز را در اروپا رقم زد درواقع همانطور که قبلا در تحلیل مخصوص خودش اشاره کردم روسیه با ایجاد فرصت های فرار برای کشورهای اروپا‌ی ‌مرکزی،می‌خواست آنها را مجبور کند بدون جنگ تسلیم شوند.

همچنین مشخص شده بخش بزرگی از گاز صادراتی به اروپا از کنسل شدن محموله های پیش خرید چین بوده که از 20 درصد کاهش مصرف خود آن را تامین کرده است. اما این گاز در آینده برای اروپا و بازارش در دسترس نیست.

طبق بهترین پیش بینی ها اروپا برای نجات خود از فروپاشی اقتصادی و روشن ماندن حداقل‌ های صنعت خودش نیاز به واردات 210 میلیارد مترمکعب LNG دارد. (زیرا دیگر مثل تابستان از خطوط لوله گازی بهش نمیرسد) تازه این برآور با قیمت کنونی گاز LNG است که آمریکا با زرنگی تمام به علت مشکلات و انفجار خطوط ساده، صادرات گاز خود را کاهش داده است و قیمت را مصنوعی پایین آورده است. دلیلش هم این است که به اروپا بگوید تا سال 2025 تحمل کنید من گاز اروپا را با این قیمت کنونی تامین میکنم اما قیمت کنونی گاز به دلایل فوق، به صورت مصنوعی پایین آورده شده است.

به هرحال بزودی مصرف گاز چین به میزان سابق خواهد شد و حتی به علت سیاست های تغییر زغال سنگ به گاز، مصرف چین افزایش معناداری خواهد داشت، قطعا شاهد قیمت های جهانی بالاتر از 400 یورو در واحد MWh خواهیم بود.

در مجموع به صورت خلاصه عرض کنم که بخش عمده ای از کاهش قیمت گاز در اروپا به خاطر عوامل خارجی و کمک محور شرق بوده است.

اروپا به این دلیل توانست 60 درصد بیش تر از سال گذشته از آمریکا LNG خرید کند(75 درصد حجمی) زیرا قرارداد فروش گاز در آمریکا اجازه تغییر مقصد را در میانه راه به تاجر ها می‌دهد.

حالا بریم سراغ واقعیت های آینده(از اینجا تحلیل‌گران اعداد را حفظ کنند)

درسال 2021 آمریکا 141 میلیارد متر مکعب)تولید داشته است(روزانه 13.7 میلیارد متر مکعب)

َطبق جدول افزایش‌ استخراج و صادرات گاز آمریکا در سال 2023، فقط 6 م.م افزایش تولید دارد ولی اروپا 60 م.م نیاز دارد.

یعنی اروپا چیزی به میزان 10 برابر بیشتر از طرح های گسترش صادرات آمریکا برای مصرف خود گاز نیاز دارد تا بتواند به جدول زمان رفع نیاز تا سال 2025 برسد.

حالا فهمیدید چه کلاه گشادی سر اروپا رفته است؟

نوابغی که به اسم استاد دانشگاه دارند حقوق می‌گیرند و توییت می‌زنند که نیاز اروپا برطرف شده، کجا هستند؟ حیف بیت المالی که حرام شما می‌شود.

یه موضوع جالب و ناگفته اینکه معمولا گاز LNG از یک سال یا قبل تر، پیش‌خرید می‌شود.گاز کنونی توسط تاجر ها به قیمت 6-10دلار در سال 2020 به بعد خریداری شده که تا قیمت 75 دلار فروخته می شود.اما گاز کنونی برای تحویل در سال های آینده به قیمت 40 دلار در بازار ها پیش فروش می‌شود.

آیا تاجری که گاز را تا 10 برابر گران‌تر میفروخته می آید گاز 40 دلار کنونی را طبق نمودار پیش بینی اروپا در سال 2024 زیر 30 دلار بفروشد؟؟؟

خود تحلیل‌گران غربی بورس به این مورد میگویند گرداب قیمت. یعنی هر قیمتی که در حال حاضر بخرید، این قیمت خودش به نسبت عامل افزایش قیمت آینده خواهد بود.

نکته دیگه این است که بازار فروش گاز غیر آمریکایی مثل قطر هم افزایش تولیدی نمی‌تواند داشته باشد و اروپا در بهترین حالا ممکنه 100 میلیارد متر مکعب در سال کسری گاز شدید خواهد داشت. تازه گفتم در بهترین حالت.

بزارید دوباره خلاصه مطالب را بنگریم:

کاهش قیمت کنونی گاز به علت کاهش شدید تقاضای مصرف آن در اروپاست زیرا از یک طرف در بخش صنعتی، صنایع اروپایی تعطیل شدند و یا در 20 درصد ظرفیت کار می‌کنند که حتی قیمت کاهش یافته کنونی هم برای آنان یعنی تولیداتی تا 4 برابر گران‌تر از قیمت بازار در بخش خانگی هم بخاطر افزایش شدید قبوض مصرف کنندگان به سمت کاهش شدید مصرف رفتند

دولت ها اعلام کردند میزان ذخیره اضطراری خود را تکمیل کردند

پس از آنجایی که گازی که خریداری شده و امروز به سیستم اروپا رسیده یا باید مصرف شود یا باید ذخیره شود پس قیمت گاز کاهش یافته زیرا تقاضا نیست 

در مورد آینده هم به محضی که مصرف گاز بالا برود طبق قانون عرضه و تقاضا قیمت آن به شدت بالا خواهد رفت.

نکته دیگر این که این گاز ذخیره اضطراری اروپا برای 15 تا 25 روز مصرف یک کشور آنهم در بخش های حیاتی است نه برای مصارف صنعتی و...

سیاست های محور شرق هم هرگز کشتار مردم بخاطر سرما نبوده بلکه با زیرکی گاز ذخیره اضطراری اروپا را تامین کردند حالا دولت ها بمانند و مردم هایشان اگر گاز را به مردم ندهند عمرشان تمام است اگر بدهند با قیمت های زیاد و کمبود آن مواجه هستند

در مورد صنایع اروپا که اصلا راه نجاتی وجود ندارد. تمامی این صنایع در 25 سال گذشته براساس گاز تقریبا رایگان روسیه شکل گرفته که با قیمت بالاتر گاز نمی‌توانند با شرکت های دیگر رقابت کنند

آیا اروپا هیچ راه نجاتی ندارد؟

راه‌های احتمالی نجات اروپا را در تحلیل بعدی بررسی می‌کنیم

فقط بگم تا دو سال آینده فکر نجات اروپا نباشید.

دشمن حیله‌گری به اسم آمریکا دارد

یاعلی.

(م.رضایی) 

 

منبع : کانال ایران شهر خورشید
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • Damned ارسالی در

      اقا عالی مینوازی
      چه عجب یه تحلیل که به واقعیت بیشترین نزدیکی رو داره از وضع فعلی اروپا از یه رسانه (چه خارجی چه داخلی) شنیدیم
      عالی نواختی دمت گرم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه