ارسال به دیگران پرینت

پیری | پیر شدن زنان

چرا زنان زودتر از مردان پیر می‌شوند ؟

پیر شدن زنان به خطوط ظریف روی صورت خود در آینه نگاه می کنید و تعجب کرده اید که چرا زود پیر شده اید؟

چرا زنان زودتر از مردان پیر می‌شوند ؟

پیر شدن زنان به خطوط ظریف روی صورت خود در آینه نگاه می کنید و تعجب کرده اید که چرا زود پیر شده اید؟ آیا خودتان را با مردان هم سن و سال تان مقایسه می کنید و از این که آن ها جوان مانده اند در حیرت اید؟ خوب حدس بزنید چه چیزی سبب پیر شدن زود هنگام شما می شود؟! باید گفت شما تنها نیستید. متخصصان زیبایی و تناسب اندام در سراسر جهان معتقد اند که زنان سریع تر از مردان پیر می شوند. متخصصین به دلایل سریع تر پیر شدن زودتر زنان نسبت به مردان اشاره می کنند.

دلایل سریع تر پیر شدن زنان

زنان بیشتر از مردان با مشکلات مربوط به زیبایی ظاهر خود رو به رو هستند. این تغییرات در سلامت و ظاهر بدنی زنان شامل خطوط ریز، لکه های تیره زودرس، اختلال حافظه و غیره می باشد. دلایلی که سبب سریع تر پیر شدن زنان از مردان می‌شود به تغذیه، سبک زندگی، سلامت روانی و عاطفی آنان مربوط می شود. به همین دلیل زنان باید یاد بگیرند که به سلامت روانی و آمادگی جسمانی خود در زمان بلوغ و پس از آن توجه کنند 

در زیر ۶ دلیل اصلی وجود دارد که نشان می دهد چرا زنان زودتر از مردان پیر می شوند: 

تغییرات هورمونی با افزایش سن

زنان در دوران بلوغ با تغییرات هورمونی متعددی مواجه خواهند شد. با بالا رفتن سن، بدن زن منجر به تغییرات هورمونی مانند کمبود کلسیم و ویتامین ها می شود. از دست دادن تراکم استخوان نیز به دلیل یائسگی ایجاد می شود. که می تواند سبب ضعیف شدن مفاصل و استخوان ها شود. این تغییرات سبب می شود که زنان بسیار بزرگتر از سن بیولوژیکی خود به نظر برسند و حتی حس کنند در حال پیر شدن هستند. جدا از از دست دادن توده استخوانی، تغییرات هورمونی منجر به بزرگ شدن گوش و بینی می شود. این تغییرات همچنین منجر به از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست می شود و زنان را بسیار مسن تر از مردان نشان می دهد. 

دلایل سریع تر پیر شدن زنان؛ از دست دادن کلاژن

زنان با افزایش سن در مقایسه با مردان، تغییرات هورمونی بیشتری را تجربه می کنند. این تغییرات شامل کاهش سطح استروژن نیز می شود. که بر تولید کلاژن، پروتئین حیاتی که بدن زنان تولید می کند، تاثیر می گذارد. کلاژن مسئول ایجاد خاصیت ارتجاعی در پوست زنان است. از دست دادن کلاژن سبب خشکی بیشتر پوست در مقایسه با مردان مسن می شود. به همین دلیل است که زنان سریع ‌تر از مردان پیر می‌شوند و چین و چروک‌ های بیشتری روی صورتشان ظاهر می‌شود. 

تغییرات بیولوژیکی در دهه ۵۰ زندگی زنان

زنان با رسیدن به ۵۰ سالگی، با تغییرات بیولوژیکی شدیدی مواجه می شوند. زمانی که زنان به سن ۵۰ سالگی می رسند، یائسگی رخ می دهد. همان طور که بدن زن تولید تخمدان را متوقف می کند، تغییرات فیزیکی مشخصی در ظاهر آنان نیز ایجاد می شود. در نتیجه یائسگی، زنان با از دست دادن چربی های ضروری سریع تر از مردان پیر می شوند.

این سبب می شود که پوست آن ها روغن های ضروری را از دست بدهد و خشک و چروکیده شود. از طرفی نازک شدن پوست را تجربه خواهند کرد. نزدیکی لب ها و استخوان گونه نیز شروع به افتادگی می کند.

ضخامت پوست مردان

یکی دیگر از دلایل پیری سریع تر زنان نسبت به مردان مربوط به ضخامت و خاصیت ارتجاعی پوست است. وقتی زنان وارد دهه ۵۰ زندگی خود می شوند، کلاژن بدن خود را از دست می دهند. این امر منجر به نازک شدن بیشتر پوست در آن سن در مقایسه با مردان می شود. در نتیجه، صورت یک زن کدر به نظر می‌رسد، زیرا دیگر روغن‌ های ضروری برای حفظ حالت ارتجاعی و درخشش پوست را تولید نمی‌کند. از طرف دیگر، مردان در این سن پوست ضخیم تری دارند و به زیبایی بیشتر آنان می افزاید. مردان در ۵۰ سالگی سطح تستوسترون بیشتری دارند و در مقایسه با زنان همچنان جوان و شاداب به نظر می رسند.

آن ها در مقایسه با خانم ها شاهد خطوط ریز کمتر و افتادگی پوست خود هستند. به همین دلیل است که مردان معمولا نسبت به سن خود جوان تر به نظر می رسند. در واقع، تشخیص این که آیا یک مرد واقعا به دهه ۵۰ خود رسیده است یا خیر، دشوار می شود.

سبک زندگی یک نواخت و تکراری

به گفته محققان، یکی از دلایل اصلی پیری زنان در مقایسه با مردان، سبک زندگی محدود است. عوامل محیطی و اجتماعی در تسریع پیری زنان نقش دارند. این عامل شامل فقدان ماجراجویی و فعالیت های خارج از منزل، تحرک اجتماعی محدود، به علاوه فشار بیشتر مسئولیت های خانگی می باشد. بسیاری از زنان زندگی یک نواخت و تکراری دارند که شامل نظافت و پخت و پز و غیره می شود. علاوه بر این، سایر کارهای خانه می تواند بر سلامت جسمانی زن تاثیر منفی بگذارد. که منجر به خشکی، پیری دست، پوست زبر در ظاهر زنان می شود.

این مسئولیت ها شامل فرزندآوری و تربیت نیز می شود. استرسی که این وظایف برای زنان به همراه دارد، می‌تواند بر آمادگی جسمانی و سلامت عاطفی زن تاثیر بگذارد. همچنین، استقلال مالی محدود یا صفر دلیل پیری سریع تر زنان شناخته شده است.

دلایل سریع تر پیر شدن زنان؛ عوامل ارثی 

اغلب اوقات، این شرایط اجتماعی نیست که منجر به پیری سریع در زنان می شود. بلکه این وراثت است که نقش مهمی در روند پیری زودرس زنان دارد. به دلیل عوامل ارثی، بیشتر زنان ظاهر جوان خود را خیلی زودتر از اکثر مردان از دست می دهند. علائم پیری در اکثر زنان با رسیدن به ۵۰ سالگی شروع می شود. موها و ناخن هایشان درخشش خود را از دست می دهند.

آن ها همچنین با کاهش توده استخوانی و سفت شدن عضلات روبرو می شوند. اگر یک زن این ویژگی ها را در ژن های خود به ارث برده باشد، پس پیر شدن سریع تر آنان طبیعی است. یک زن ممکن است پس از بلوغ دچار افتادگی پوست، اختلال حافظه، خطوط ریز و خشکی پوست شود، تنها به این دلیل که این ژن را از خانواده اش به ارث برده است.

 

 

 

منبع : خبرنامه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه