ارسال به دیگران پرینت

لیمو شیرین | فواید لیمو شیرین

فواید لیمو شیرین | چندین خواص از لیمو شیرین که نمیدانستید

درخت موسمبی به طور کلی بعد از ۵ تا ۷ سال میوه می دهد. آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری برای رشد این میوه مناسب است.

فواید لیمو شیرین | چندین خواص از لیمو شیرین که نمیدانستید

لیمو شیرین سرشار از مواد مغذی مفید است. از فواید لیمو شیرین می توان به موسمبی که مواد مغذی این میوه است و از جهات مختلفی برای سلامتی مفید می باشد، اشاره کرد. یکی از محبوب ترین میوه های جنوب شرقی آسیا می باشد. این میوه شکل بیضی یا گرد و پوست سبز رنگ دارند. پس از رسیدن زرد می شوند. درخت موسمبی به طور کلی بعد از ۵ تا ۷ سال میوه می دهد. آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری برای رشد این میوه مناسب است.

فواید لیمو شیرین برای سلامت

موسمبی میوه ای همه کاره است که با طعم ترش و شیرین یافت می شود. این میوه شگفت انگیز ارزش غذایی فوق العاده ای دارد. در ضمن لیمو شیرین به صورت نوشیدنی، مربا، ترشی، آب نبات، تنقلات و شربت مصرف فراوانی می شود. برای دانستن بیشتر در مورد مزایای سلامتی موسمبی به این نکات توجه کنید.

کمک به هضم غذا

لیمو شیرین به هضم غذا کمک می کند. حاوی مقدار زیادی فلاونوئید است که با افزایش ترشح اسید معده، دستگاه گوارش را تحریک می کند. از این رو، آب موسمبی اغلب به افرادی که از سوء هاضمه، حرکات نامنظم روده و سایر مشکلات گوارشی رنج می برند توصیه می شود. بنابراین، با خنثی کردن اسید تولید شده توسط معده به هضم غذا نیز کمک می کند و سموم را از سیستم بدن دفع می کند. ترکیبات موجود در این میوه برای حرکت پریستالتیک فایده دارد. لیمو شیرین همچنین به کنترل اسهال، حالت تهوع و استفراغ کمک می کند.

فواید لیمو شیرین؛ رفع یبوست

اسیدهای موجود در لیمو شیرین سموم را از مجاری روده خارج می کند. مصرف آب لیموشیرین همراه با مقداری نمک اغلب به بیماران مبتلا به یبوست توسط پزشکان توصیه می شود.

جلوگیری از اسکوربوت

لیمو شیرین به هضم غذا کمک می کند. حاوی مقدار زیادی فلاونوئید است که با افزایش ترشح اسید معده، دستگاه گوارش را تحریک می کند. از این رو، آب موسمبی اغلب به افرادی که از سوء هاضمه، حرکات نامنظم روده و سایر مشکلات گوارشی رنج می برند توصیه می شود. بنابراین، با خنثی کردن اسید تولید شده توسط معده به هضم غذا نیز کمک می کند و سموم را از سیستم بدن دفع می کند. ترکیبات موجود در این میوه برای حرکت پریستالتیک فایده دارد. لیمو شیرین همچنین به کنترل اسهال، حالت تهوع و استفراغ کمک می کند.

  1. فواید لیمو شیرین؛ رفع یبوست

اسیدهای موجود در لیمو شیرین سموم را از مجاری روده خارج می کند. مصرف آب لیموشیرین همراه با مقداری نمک اغلب به بیماران مبتلا به یبوست توسط پزشکان توصیه می شود.

  1. جلوگیری از اسکوربوت

اسکوربوت بیماری ناشی از کمبود ویتامین C است. این بیماری با خونریزی، تورم لثه ها، حملات مکرر آنفولانزا و سرماخوردگی، زخم در دهان، زبان و ترک خوردن گوشه لب مشخص می شود. لیمو شیرین می تواند از اسکوربوت جلوگیری کند. آب موسمبی را با چند قطره آب معمولی مخلوط کرده و کمی نمک سیاه به مخلوط اضافه کنید. این مخلوط باید برای تسکین فوری خونریزی لثه روی لثه های آسیب دیده اعمال شود. بوی بد دهان را می توان با نوشیدن آب لیمو و مکیدن پوست لیمو شیرین از بین برد.

فواید لیمو شیرین؛ زخم معده

فلاونوئیدهای موجود در موسمبی مانند لیمومین گلوکوزید دارای خواص ضد سرطان زایی، آنتی اکسیدانی، سم زدایی و آنتی بیوتیکی هستند که در بهبود زخم های دهان و پپتیک اولسر بسیار موثر می باشد.

مشکلات تنفسی

عصاره روغنی لیمو شیرین خاصیت ضد احتقان دارد که باعث پاکسازی و رفع مشکلات تنفسی مختلف می شود. بنابراین، آن ها اغلب، استنشاق و بخور استفاده می شوند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

بهبود سیستم ایمنی بدن

مصرف منظم آب لیمو شیرین باعث بهبود عملکرد کلی قلب می شود. بنابراین، گردش خون را تضمین می کند و به داشتن سیستم ایمنی سالم تر کمک می کند. از طرفی ویتامین C سطح ایمنی را تقویت کرده و از سرماخوردگی جلوگیری خواهد کرد.

  1. خواص ضد سرطانی

لیمو شیرین دارای خواص ضد سرطانی است. لیمونوئیدهای موجود در لیمو شیرین به مبارزه با انواع سرطان کمک می کند. لیمونوئیدها به مولکول قندی به نام گلوکز متصل می شوند که به راحتی قابل هضم است.

  1. محافظت در برابر آرتریت روماتوئید

لیمو شیرین با داشتن ویتامین C غنی از التهاب و تورم محافظت و پیشگیری می کند. این میوه خارق العاده علائم آرتروز و روماتیسم مفصلی را نیز کاهش می دهد.

  1. تسهیل کاهش وزن

این میوه در کاهش وزن تاثیر فوق العاده ای دارد. نوشیدن یک لیوان آب ولرم با آب لیمو شیرین و عسل به کاهش وزن اضافی کمک می کند. آب موسمبی سطح کلسترول را کاهش می دهد و فشار خون را کنترل می کند.

  1. اختلالات ادراری

لیمو شیرین یک درمان موثر برای اختلالات ادراری به حساب می آید. چون دارای غلظت بالایی از پتاسیم است که کلیه ها و مثانه را سم زدایی می کند و توانایی درمان عفونت های مرتبط با مثانه را دارد.

  1. فواید لیمو شیرین؛ نقرس

آنتی اکسیدان های موجود در موسمبی به دفع اسید اوریک و ویتامین C و خنثی کردن رادیکال های آزاد از بدن کمک می کند.

  1. رهایی از بیماری حرکت

طعم تند موسمبی باعث تسکین بیماری حرکت می شود. نوشیدن یک لیوان آب لیمو شیرین به خلاص شدن از شر سوزش سردل و اسیدیته کمک می کند. دستگاه گوارش را تسکین می دهد.

  1. درمان آفتاب زدگی و کم آبی بدن

آب لیمو شیرین می تواند جایگزینی سالم برای نوشیدنی های گازدار باشد. زیرا ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را فراهم می کند. این میوه افسانه ای برای ورزشکاران پس از مسابقه یا جلسه تمرینی بسیار مفید است. آب موسمبی و سایر مکمل های حاوی لیموترش خطر کم آبی و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد. لیمو شیرین تهیه شده از آب موسمبی تازه برای درمان افرادی که گرما زده شده اند، استفاده می شود.

  1. مفید برای زنان باردار

آب موسمبی مقدار قابل توجهی کلسیم را فراهم می کند که برای رشد جنین در حال رشد مفید است.

  1. فواید مهم برای سیستم عصبی

شواهد حکایتی نشان می دهد که آب لیمو شیرین به عنوان خنک کننده مغز و سیستم عصبی عمل می کند. گفته می شود که این لیمو برای درمان تب مغزی و مشکلات روانی استفاده شود. همچنین یک آرام بخش فوق العاده است.

  1. درمان زردی

مصرف این میوه به بیماران مبتلا به یرقان توصیه می شود. موسمبی با تقویت عملکرد کبد در درمان یرقان فوق العاده است.

  1. مفید برای درمان آسم

نوشیدنی تهیه شده از آب لیمو شیرین، دانه های زیره و پودر زنجبیل خشک باعث تسکین فوری سرفه های آسمی می شود.

  1. فواید لیمو شیرین؛ تسکین التهاب لوزه

ویتامین C از شدت سرماخوردگی و تب می کاهد. با این حال، به تحقیقات بیشتری مبنی بر تاثیر مثبت ویتامین C در درمان سرماخوردگی مورد نیاز است. یک قاشق عسل مخلوط با آب لیمو شیرین و آب گرم، خشکی و خارش گلو را تسکین می دهد و اثر تسکین دهنده ای بر لوزه های ملتهب دارد.

  1. سایر فواید

لیمو شیرین به افزایش اشتها، تصفیه خون و افزایش تعداد اسپرم کمک می کند. بدن را خنک کرده و تشنگی را رفع می کند.

صنایع مختلف مزایای لیمو شیرین را تشخیص داده اند و محصولات مبتنی بر لیموشیرین را عرضه می کنند.

  1. خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی

به دلیل خواص ضدعفونی کنندگی و ضد باکتریایی آن، در تولید محصولات زیبایی – آرایشی اغلب از عصاره لیمو شیرین برای مو و پوست استفاده می شود.

  1. فواید لیمو شیرین؛ تقویت کننده مو

موسمبی به عنوان یک ماده فعال در چندین مکمل دارویی استفاده می شود. ویتامین های موجود در این میوه باعث تقویت مو می شود.

  1. درمان التهاب و شوره سر

این میوه همه کاره به عنوان یک جایگزین طبیعی برای درمان التهاب و شوره سر خیلی کاربردی است.

فواید پوستی لیمو شیرین

لیمو شیرین علاوه بر فواید سلامتی کلی بدن و مو برای پوست نیز فوق العاده است. به دلیل عطر شیرین و محتوای بالای ویتامین C، آب موسمبی اغلب در محصولات مراقبت از پوست و مکمل‌های دارویی برای درمان پوست خشک یا زبر، مرطوب‌کننده، بهبود رنگ پوست نیز استفاده می‌شود. برخی از فواید پوستی لیمو شیرین عبارت اند از:

  1. فواید لیمو شیرین؛ ماده سفید کننده و پاک کننده ملایم

آب این میوه حاوی مواد سفید کننده و پاک کننده ملایمی است که در از بین بردن رنگدانه، آکنه، لکه ها موثر است و پوستی درخشان و صاف به ارمغان می آورد.

  1. درد نیش حشرات را کاهش می دهد و رنگ پوست را روشن می کند

موسمبی به کاهش درد نیش حشرات و روشن شدن پوست در صورت ایجاد رنگدانه های پوست در آرنج، زیر بغل و زانو موثر است.

  1. فواید لیمو شیرین؛ سم زدایی بدن

مصرف منظم آب لیمو شیرین بدن را سم زدایی کرده و درخشندگی طبیعی به صورت می بخشد. خون را پاک می کند و بیماری های پوستی را کاهش می دهد.

  1. روشن کردن لب های تیره و نرم کردن لب های ترک خورده

مالیدن آب لیمو شیرین روی لب ها ۳ تا ۴ بار در روز تیرگی لب ها را کاهش می دهد و دارویی برای لب های ترک خورده به حساب می آید.

  1. افزایش شفافیت پوست

آب این میوه خوشمزه مخلوط با آرد نخود، شفافیت پوست را افزایش می دهد.

  1. فواید لیمو شیرین؛ درمان جوش ها

استفاده از پوست لیمو شیرین می تواند به خلاص شدن از شر جوش ها کمک کند.

منبع : خبرنامه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه