ارسال به دیگران پرینت

مصرف شیر | مردان

هشدار جدی | ضرر باورنکردنی مصرف شیر برای مردان !

اینکه مصرف شیر با هر مقداری موجب سرطان پروستات می شود هنوز در هاله ای از ابهام است و در این زمینه اجماعی بین دانشمندان وجود ندارد اما به نظر می رسد احتمالاً مصرف بیش از یک لیوان شیر (کمتر از این میزان هنوز مورد سوال است) موجب افزایش مرگ ناشی از کنسر پروستات می شود.

هشدار جدی | ضرر باورنکردنی مصرف شیر برای مردان !

مطالعات نشان می دهد مصرف شیر کم چرب احتمال بروز کنسر پروستات را به میزان بیشتری در مقایسه با مصرف انواع دیگر شیر افزایش می دهد، البته مصرف بیش از حد شیرهای پرچرب نیز احتمال این ریسک را افزایش می دهد.

حمیدرضا امیرذهنی به تحقیقات متعدد در جهان و به ویژه دو مطالعه بزرگ و جدید در مورد مصرف بیش از حد شیر در مردان اشاره و اظهار کرد: این مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از حد شیر احتمالاً ریسک ابتلا به سرطان پروستات و مرگ ناشی از آن را افزایش می‌دهد.

امیرذهنی با بیان اینکه در جدیدترین مطالعات مصرف بیش از یک لیوان و سه چهارم لیوان(۴۳۰ گرم) در روز ذکر شده است، مطرح کرد: این مطالعات نشان می دهد مصرف شیر کم چرب احتمال بروز کنسر پروستات را به میزان بیشتری در مقایسه با مصرف انواع دیگر شیر افزایش می دهد البته مصرف بیش از حد شیرهای پرچرب نیز احتمال این ریسک را افزایش می دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت دقیق افزایش ریسک کنسر پروستات بر اثر مصرف شیر، توضیح داد: در یکی از این مطالعات میزان کلسیم دریافتی ذکر شده و لزوماً منشأ گاوی آن را مقصر قطعی ندانسته است اما با توجه به اینکه تحقیق روی شیر گاو انجام شده، حدس زدند که فاکتور رشد موجود در شیر گاوهای آبستن یا شرایط هورمونی آنها علت بروز کنسر پروستات باشد البته این علت قطعی نیست و از کلمه suggest(حدس) استفاده شده است.

وی با تأکید بر اینکه هنوز قطعیتی در مورد علت بروز چنین حالتی وجود ندارد، یادآور شد: کنسر پروستات رشد غیرطبیعی و بیش از حد بافت پروستات است که می تواند سبب فشار رگی مجرای ادراری، انسداد ادراری و مشکلات کلیوی شود.

این متخصص بیماری های داخلی در ادامه تصریح کرد: خروج سلول هایی با این حد رشد از پروستات در این افراد، می تواند سبب انتشار بدخیمی به بافت های دیگر از جمله ستون مهره ها شود.

وی با بیان اینکه این نوع سرطان به علت وجود گیرنده های هورمونی روی بافت پروستات، با هورمون ها تحریک می شود، گفت: برخی داروهای تجویز شده در افراد مبتلا به کنسر پروستات، مهارکننده یا کاهنده هورمونی هستند.

امیرذهنی به اهمیت معاینه سالانه پروستات از ۵۰ سالگی به بعد اشاره و خاطرنشان کرد: همچنین انجام چک آنتی ژن پروستات از ۵۰ سالگی به بعد به صورت سالانه ضروری است.

وی ورزش و مصرف میوه و سبزیجات تازه را از اقداماتی برشمرد که می تواند سبب کاهش ابتلا، تشخیص به موقع و کاهش ریسک مرگ در زمینه کنسرپروستات شود و یادآور شد: البته مصرف متعادل و به اندازه لبنیات همچنان در سلامت افراد مؤثر است.

 

 

 

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه