ارسال به دیگران پرینت

آیا صبح بهترین زمان پیاده روی است؟

بهترین زمان پیاده روی برای سلامت و چربی‌سوزی بدن | بهترین زمان پیاده روی بر اساس تحقیقات

درباره فواید و جنبه‌های مثبت پیاده‌روی بارها گفته‌اند و شنیده‌ایم، اما هنوز سؤالی مهم بی‌پاسخ باقی مانده است؛ بهترین زمان پیاده روی. قدم‌زدن چه زمانی فواید بیشتری دارد؟ بهترین زمان پیاده روی برای لاغری و چربی سوزی کی است؟ همراه ما باشید تا این ابهامات را کاملا برطرف کنیم.

بهترین زمان پیاده روی برای سلامت و چربی‌سوزی بدن | بهترین زمان پیاده روی بر اساس تحقیقات

آیا صبح بهترین زمان پیاده روی است؟

ورزش صبحگاهی کمک می‌کند عضلات بدن آمادگی بیشتری برای سوزاندن قند و چربی در طول روز داشته باشند، بنابراین بهترین زمان پیاده روی برای لاغری و چربی‌سوزی شناخته می‌شود. بر اساس تحقیقات، افراد می‌توانند با ورزش صبحگاهی قبل از صرف صبحانه ۲۰درصد چربی بدن را بسوزانند، ولی فقط در صورتی که بعد از آن صبحانه میل کنند. البته چربی‌سوزی تنها مزیت پیاده‌روی صبحگاهی نیست و می‌تواند به کاهش فشار خون هم کمک کند، به‌خصوص برای افراد مسن و کسانی که اضافه‌وزن دارند.

از همه اینها که بگذریم، پیاده‌روی صبحگاهی حال آدم را خوب می‌کند. پس می‌توان گفت صبح زود بهترین زمان پیاده روی است. شروع روز با یک فعالیت سالم، حفظ عادات سالم در طول روز را آسان‌تر می‌کند. به‌علاوه خیالتان از بابت ورزش روزانه هم راحت می‌شود.

مزایای پیاده‌روی صبحگاهی

  • ۴۵ دقیقه پیاده‌روی صبحگاهی سریع اشتهای فرد را در طول روز کمتر می‌کند.
  • ورزش ساعت ۷ صبح کمک می‌کند راحت‌تر ساعت بدن خود را تغییر دهیم. این‌طوری صبح‌ها انرژی بیشتری داریم و شب‌ها زودتر می‌خوابیم.
  • پیاده‌روی صبحگاهی زمینه کاهش استرس، پاکسازی افکار منفی و بهبود بهره‌وری در طول روز را فراهم می‌کند.
  • صبح میزان آلودگی هوا کمتر است.

معایب پیاده‌روی صبحگاهی

  • بهترین ساعت پیاده روی برای لاغری قبل از ظهر یا شب است. معمولا نیمه دوم روز کالری‌سوزی بیشتر می‌شود.
  • صبح دمای بدن پایین‌تر است و ماهیچه‌ها سفت‌تر هستند. این باعث می‌شود انرژی و انگیزه کمتری برای ورزش‌کردن داشته باشیم.

آیا ظهر بهترین زمان پیاده روی است؟

پیاده روی قبل از ناهار جلوی پرخوری را می‌گیرد. تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش پس از کارهای سخت ذهنی مثل نوشتن گزارشی دشوار یا شرکت در جلسه‌ای مهم، باعث می‌شود افراد میل کمتری به صرف غذاهای پرکالری داشته باشند و بخواهند غذای سالم‌تری مصرف کنند.

در محیط کار امروزی میزان تحرک کمتر و فعالیت ذهنی بیشتر است. به همین خاطر سر ظهر قبل از صرف ناهار می‌تواند بهترین زمان پیاده روی باشد، چراکه لاکتات و گلوکز که با ورزش در بدن تولید می‌شوند درست مثل خوردن میان‌وعده انرژی مغز را تأمین می‌کنند.

پیاده‌روی کوتاه یا پیاده‌روی سریع بدن را به‌سرعت از حالت بی‌تحرکی خارج و به رفع آسیب‌های ناشی از ساعت‌ها یک‌جانشینی کمک می‌کند. در ضمن همین پیاده‌روی ساده اگر منظم و همیشگی باشد، تأثیر فراوانی روی تناسب‌اندام فرد می‌گذارد.

بر اساس تحقیقات، قدرت تصمیم‌گیری افراد بعد از ورزش تا حد زیادی تقویت می‌شود. به‌علاوه قدرت حل خلاقانه مشکلات را بیشتر و استرس ناشی از صبحی پرمشغله را کمتر می‌کند. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم ظهرها پیاده روی برای لاغری را فراموش نکنید.

آیا شب بهترین زمان پیاده روی است؟

اگر با مشکلات گوارشی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید، شب بهترین زمان پیاده روی برای شماست، به‌خصوص بعد از وعده شام. مطالعه‌ای در زمینه فواید پیاده روی در شب نشان می‌دهد ۱۵ دقیقه پیاده‌روی شبانه بعد از صرف غذا سرعت هضم را بیشتر می‌کند. علاوه بر این، بهترین زمان پیاده روی برای کاهش علائم سوزش سر دل و رفلاکس اسید معده است.

گاهی اوقات همین چند دقیقه ورزش زمان کافی را فراهم می‌کند که متوجه شویم میلی به دسر نداریم و سراغ میان‌وعده‌ای سبک‌تر و سالم‌تر برویم. مطالعه‌ای معتبر و جدید نشان می‌دهد که ورزش شبانه احساس گرسنگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و بدن را برای استراحت آماده می‌کند.

قدم‌زدن در ابتدای روز انرژی لازم برای کل روز را تأمین می‌کند، در حالی که پیاده‌روی شبانه با کاهش میزان کورتیزول استرس را از فرد دور می‌کند تا برای استراحت شب آماده شود. از همه اینها که بگذریم، راه‌رفتن با شریک زندگی، فرزندان یا دوستان بهترین فرصت برای پیگیری رویدادهای روز، صحبت درباره برنامه‌های آینده و وقت‌گذرانی به‌ دور از موبایل و تلویزیون است.

فواید پیاده روی در شب

فواید پیاده روی در شب

  • میزان کالری‌سوزی پیاده روی شبانه بیشتر از ورزش صبحگاهی است.
  • بر اساس تحقیقات، پیاده‌روی شبانه قند خون را تنظیم می‌کند.
  • قدم‌زدن بعد از شام یکی از بهترین راهکارهای تسریع هضم غذاست.
  • پیاده‌روی شبانه تمام نگرانی‌ها و استرس‌های روز را از بدن تخلیه و ذهن را پاک‌سازی می‌کند.
  • برخلاف تصور عموم ورزش آخر شب خواب شبانه را مختل نمی‌کند، بلکه تنش‌های روز را تسکین می‌دهد و شرایط خواب و استراحت لذت‌بخش‌تری را فراهم می‌کند. البته به‌شرطی که بلافاصله پس از ورزش به رختخواب نروید و به بدن فرصت دهید کمی آرام شود.

معایب پیاده‌روی در شب

  • پیاده‌روی شبانه به‌اندازه قدم‌زدن صبحگاهی امن نیست.
  • معمولا شب‌ها آلودگی هوا به بیشترین مقدار خود می‌رسد و استنشاق آلاینده‌های سمی در طول تمرین می‌تواند بر سلامت قلب و عروق تأثیر منفی بگذارد.
  • خستگی روز اغلب پیاده‌روی شبانه را برای افراد سخت می‌کند.

بهترین زمان پیاده روی بر اساس تحقیقات

بر اساس پژوهشی معتبر، ۲۰ دقیقه پیاده‌روی بعد از وعده شام می‌تواند جلوی افزایش گلوکز خون بعد از صرف غذا را بگیرد و نشانگرهای بیماری کاردیومتابولیک را بهبود ببخشد. یعنی شب صرفا بهترین زمان پیاده روی برای لاغری شکم نیست، بلکه می‌تواند به هضم بهتر غذا، سلامت قلب، تنظیم قند خون و فشار خون هم کمک کند.

بر اساس این پژوهش، کسانی که به رفلاکس معده مبتلا بودند و بعد از غذا به‌جای استراحت پیاده‌روی کردند کمتر دچار علائمی مثل سوزش سر دل شدند. این مطالعه به محققان نشان داد که بسیاری از بیماری‌های مزمن و عملکرد ارگان‌های اساسی مثل کبد را می‌توان با پیاده‌روی بهبود بخشید.

تا قبل از مطالعه این مقاله فکر می‌کردید بهترین زمان پیاده روی برای لاغری شکم صبح زود است؟ پیشنهاد می‌کنیم برای تجربه زندگی سالم‌تر قدم‌زدن بعد از شام را امتحان کنید.

بهترین زمان پیاده روی برای لاغری

کاهش وزن یکی از هزاران فواید پیاده‌روی برای سلامت انسان است، به‌خصوص برای کسانی که نمی‌توانند به باشگاه بروند یا تمرینات سخت انجام دهند. این افراد می‌توانند به پیاده‌روی به‌چشم بهترین روش حفظ تناسب‌اندام و سلامت جسم و روح نگاه کنند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که پیاده‌روی بعد از صرف غذا مزایای سلامتی بیشتری دارد. در واقع شواهد گویای این هستند که ۱۰ دقیقه پیاده‌روی پس از صرف غذا مفیدتر از ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در ساعات دیگر روز است.

البته ناگفته نماند که پیاده‌روی در هر ساعتی از روز برای سلامت جسم و روان افراد عالی است، اما اگر بعد از صرف غذا باشد تا حد زیادی به کاهش وزن و مدیریت دیابت کمک می‌کند. حتی به کسانی که در سلامتی کامل به‌ سر می‌برند هم توصیه می‌شود با پیاده‌روی روزانه از عوارض کم‌تحرکی در آینده پیشگیری کنند.

حداقل مقدار ورزش روزانه برای لاغری

علاوه بر انتخاب بهترین ساعت پیاده‌روی برای لاغری، قوانین و توصیه‌های مختلفی درباره میزان و نوع ورزش روزانه وجود دارند. پیاده‌روی با سرعت متوسط ​​به‌مدت ۲۱ دقیقه در روز خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد و باعث سلامت استخوان و کاهش وزن می‌شود.

ما انسان‌ها در طول روز مقدار مشخصی کالری می‌سوزانیم. هرچقدر مقدار آن بیشتر باشد، درصد چربی‌سوزی و کاهش وزن هم بیشتر است. حالا چطور میزان کالری‌سوزی را بیشتر کنیم؟ یکی از بهترین راه‌های آن ورزش است. پیاده‌روی تعداد کل کالری‌هایی را افزایش می‌دهد که فرد در طول روز می‌سوزاند و این‌طوری موجب کاهش وزن بیشتر می‌شود.

در ضمن ورزش منظم قند خون را هم تنظیم می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند ۱۰ دقیقه پیاده‌روی بعد از هر وعده غذایی قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را پایین می‌آورد.

کلام آخر

پیاده‌روی در هر ساعتی از روز فواید خودش را دارد، اما بهترین زمان پیاده روی ساعتی است که هر روز به آن پایبند باشید. اگر اهل صبح زود بیدارشدن و ورزش‌کردن نیستید، با ساعتی که ذهن یا بدنتان ترجیح می‌دهد هماهنگ باشید تا از فواید پیاده روی در شب یا ظهر بهره‌مند شوید.

بهترین زمان پیاده روی برای شما چه ساعتی از روز است؟ از کدام نتیجه گرفته‌اید؟ منتظر شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم.

 
 
مطلب مرتبط:
 

هشت فایده‌ی عجیب پیاده‌روی که شاید نمی‌دانستید

پیاده‌روی فواید مختلفی برای سلامت روح و جسم دارد. برخی از این فواید را شاید تا به حال نمی‌دانستید.

منبع : چطور
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • بازنشسته فرهنگی ارسالی در

      یکباره می گفتی از اذان صبح از خانه بزنید بیرون وبروید پیاده روی تا اخر شب . اینجوری هم برای سلامتی خوب است وهم پول اب و برق و گاز نمی دهید وهم غذا کمتر می خورید ولاغر می شوید ویارانه را هم پس انداز می کنید . برای وراث هم سرمایه ای می شود وثواب هم می برید .

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه