ارسال به دیگران پرینت

یارانه نان| یارانه نقدی | یارانه معیشتی | یارانه جدید

خبرهای جدید پیرامون یارانه | جاماندگان یارانه چه کنند؟

یارانه نان/یارانه نقدی/یارانه معیشتی/ یارانه جدید سیر تا پیاز یارانه جدید معیشتی/ثبت‌نام متقاضیان یارانه جدید کی؟ پس از گفت‌وگوی تلویزیونی دوشنبه شب رئیس‌جمهور، روند واریز کمک معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای تمام ۹ دهک جامعه به حساب مردم آغاز شد.

 خبرهای جدید پیرامون یارانه | جاماندگان یارانه چه کنند؟

پس از گفت‌وگوی تلویزیونی دوشنبه شب رئیس‌جمهور، روند واریز کمک معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای تمام ۹ دهک جامعه به حساب مردم آغاز شد.

یارانه برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه  در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. خبرهای جدید پیرامون یارانه را اینجا بخوانید.

۷۳هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی و معیشتی دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ است.

به ۷۸ میلیون و ۳۵۳ هزار نفر یارانه نقدی و به ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشیت پرداخت می‌شود.

پس از گفت‌وگوی تلویزیونی دوشنبه شب رئیس‌جمهور، روند واریز کمک معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای تمام ۹ دهک جامعه به حساب مردم آغاز شد. همین پرداخت ها سوالات زیادی در ذهن مردم ایجاد کرد که مهم‌ترین و پرتکرارترین آن ها توسط باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده می شود.

علت تفاوت ۳۵ هزار تومانی مبلغ واریزی با رقم اعلام شده رئیس‌جمهور چیست؟

این مابه‌التفاوت ناشی از کسر مبلغ قسط وام یک میلیون تومانی کمک معیشتی کرونای اعطایی دولت قبل است که توسط بانک‌ها کسر شده است.

در سال۹۹ دولت دوازدهم پس از شیوع کرونا تصمیم گرفت، به صورت وام به یارانه بگیران که ۲۳ میلیون خانوار هستند، مبلغ یک میلیون تومان واریز کند.

مدت بازپرداخت این تسهیلات ۳۰ ماه است و بر این اساس مقرر شد ماهیانه ۳۵ هزار تومان از رقم یارانه واریزی به حساب سرپرستان خانوار دریافت کنندگان وام کسر گردد که بر همین اساس، در جریان مبالغ واریزی جدید نیز این رقم ۳۵ هزار تومانی از دریافت‌کنندگان وام مذکور، کسر شده است.

نحوه اعتراض مردم به قرارگیری در دهک‌ها چگونه به گوش دولت برسد؟

هموطنانی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص یافته دارند و پرسشی برای آن‌ها پیش آمده به سامانه رسیدگی به درخواست یارانه‌ها hemayat.mcls.gov.ir  مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند یا با مرکز پاسخگویی تلفنی به شماره ۶۳۶۹-۰۲۱ تماس بگیرند.

ثبت‌نام متقاضیان جدید دریافت یارانه‌ها چه زمانی است؟

کسانی که به هر دلیلی برای یارانه‌‌ها ثبت نام نکردند و یا از قلم افتادند طی روزهای آینده که اعلام می شود در سامانه هدفمندی یارانه ها ثبت‌نام کنند.

ثبت‌نام از متقاضیان جدید یارانه، جاماندگان و افرادی که در دوره قبل انصراف داده‌اند پس از  طی مراحل ثبت نام و بررسی شرایط متقاضی انجام خواهد شد.

مبلغ واریز شده به حساب سرپرست خانوار برای چند ماه است و چه زمانی یارانه جدید قابل برداشت است؟

مبالغ اعلام شده برای دو ماه به‌صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است. زمان استفاده از یارانه واریزی از سوی دولت در آینده اعلام خواهد شد، اما تا آن زمان این مبالغ قابل برداشت و استفاده نیست. در روزهای آینده اطلاعات بیشتری به مردم ارائه خواهد شد و زمان استفاده از این یارانه جبرانی از سوی دولت در آینده اعلام می‌شود.

چند نفر مشمول دریافت یارانه هستند؟

آن گونه که وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت ایران مشمول دریافت هیچ یارانه‌ای نخواهند بود. به این ترتیب با احتساب جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران، نزدیک به هشت میلیون و چهارصد هزار نفر هیچ یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد و جمعیت باقیمانده مشمول دریافت یارانه خواهند بود.

در شرایط کنونی ۷۴ میلیون نفر بنا بر اعلام رسمی یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند و یارانه معیشتی به ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود. به این ترتیب به نظر می‌رسد از ۱۰ میلیون جمعیتی که در شرایط کنونی یارانه‌ای نمی‌گیرند، حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر مشمول دریافت یارانه جدید هستند.

جاماندگان یارانه چه کنند؟

بنا بر اعلام خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، به‌رغم آنکه پایگاه رفاه ایرانیان شواهد متعددی برای ۱۰ درصدی از جامعه که مشمول یارانه‌ها نیستند در اختیار دارد، این امکان فراهم شده که افراد با مراجعه به سایت‌های مربوطه که در روزهای آینده توسط وزارت رفاه اطلاع‌رسانی خواهد شد، درخواست دریافت یارانه خود را ثبت کنند.

طبق اعلام وزیر کار، بناست در روزهای آینده سازمان هدفمندی یارانه‌ها امکان ثبت نام برای افرادی که یارانه نمی‌گیرند را فراهم کند؛ عبدالملکی گفته به زودی سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها کار خود را دوباره شروع می‌کند و همه به هر دلیلی که یارانه نمی‌گیرند می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند. بعضا ممکن است افراد متمول و از دهک دهم باشند که وضع مالی‌شان خوب است، آن‌ها جواب مثبت دریافت نخواهند کرد، ولی کارگران اگر یارانه‌بگیر نیستند، یارانه‌شان برقرار خواهد شد.

گفتنی است در طرح جدید دولت،۷۷ میلیون یارانه‌بگیر در دو طبقه تقسیم‌بندی شده‌اند، ۳۰ درصد این جمعیت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۱۰ درصد از مردم نیز یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد. در خصوص نان و دارو، همه ایرانیان از جمله یارانه بگیران و کسانی که مشمول پرداخت یارانه نیستند، یارانه دریافت می‌کنند.

کدام یارانه به همه می‌رسد

طبق تصمیمات اتخاذ شده یارانه نان و دارو به تمامی جمعیت ایران، حتی ۱۰ درصدی که یارانه دریافت نمی‌کنند، تعلق خواهد گرفت اما هنوز مکانیزم تخصیص یارانه نان و سهمیه هر فرد روشن نیست.

بنا بر اعلام صورت گرفته، خرید نان با کارت بانکی به میزان سهمیه میسر است و فرد در صورتی که نانی بیش از سهمیه بخواهد، باید با قیمت آزاد نسبت به دریافت آن اقدام کند.

در حال حاضر نان فانتزی و سایر محصولات مرتبط با آرد با افزایش قیمت چشمگیری روبرو شده‌اند. ماکارونی و محصولات وابسته از ان جمله هستند .

یارانه نان

یارانه نقدی تا چه زمانی پرداخت می‌شود؟

یارانه های جدید نقدی تنها قرار است طی دو ماه پرداخت شود. در حال حاضر یارانه مذکور به حساب برخی سرپرستان خانوار واریز شده و غیرقابل برداشت اعلام شده است

به این ترتیب یارانه نقدی تا پایان خرداد قابل برداشت است و طبق تصمیمات اتخاذ شده و بنا بر اعلام رییس جمهوری از تیرماه یارانه نقدی در قالب کالابرگ پرداخت خواهد شد. هر چند محصولات مشمول کالابرگ اعلام نشده‌اند اما قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است برای هر نفر در ماه، مقدار مشخصی از چند قلم کالای ضروری مانند مرغ، تخم مرغ، روغن و پنیر هر نفر در در نظر گرفته شده؛ مردم باید بتوانند این مقدار را با کالابرگ، به همان قیمت شهریور۱۴۰۰ بخرند.

اقتصاد ایران در مرحله تازه‌ای قرار دارد. براوردهای دولتی میزان تورم ناشی از اجرای این طرح را در محدوده شش تا هفت درصد و برآوردهای کارشناسی این تورم را در محدوده ای بیش از این میزان نشان می‎دهد.

یارانه معوق به حساب افرادی که مستحق دریافت بودند واریز می شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: پس از شناسایی افراد اگر فردی مستحق یارانه بوده، ولی آن را دریافت نمی‌کرده، میزان یارانه معوق ماه‌های گذشته به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

آقای سیدمسعود میرکاظمی می‌گوید: وزارت رفاه طبق قانون بودجه موظف بود طی سه ماه یارانه بگیران را شناسایی، ساماندهی و پالایش کند و این وظیفه به عهده آن هاست.

پس اعلام رسمی ریاست جمهور مبنی بر پرداخت یارانه نقدی به ازای حمایت از مصرف کنندگان در قبال تغییرات قیمتی، به دهک یک تا چهار نفری ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌ها چهار تا ۹ رقم ۳۰۰ هزار تومان واریز شد.

این رقم به گفته سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها فعلا قابل برداشت نیست تا زمانی که طرح اصلاح قیمت اقلام اساسی به صورت رسمی آغاز شود. البته طبق اعلام مسئولان اقتصادی دولت طرح اصلی اعطای کالابرگ الکترونیکی به اقلام اساسی برای جلوگیری از رانت و فساد در سیستم توزیع اقلام است.

از سال ۹۷ دولت برای جلوگیری از ایجاد تنش در بازار اقلام اساسی به این اقلام برای واردات ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داد که طبق آمار‌های دیوان محاسبات کشور انحراف در ترخیص کالا‌های اساسی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند تا ۲۱ درصد نیز گزارش شده است.

منبع : آزادخبر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه