ارسال به دیگران پرینت

قرص زینک

آیا مصرف قرص زینک در درمان ریزش مو موثر است؟

قرص زینک برای ریزش مو به یک درمان بالقوه تبدیل شده است. افرادی بسیاری از مکمل‌های زینک برای پیشگیری از ریزش مو استفاده می کنند. در این مقاله به تاثیر قرص زینک برای ریزش مو، انواع آن و عوارض جانبی زینک می‌پردازیم.

آیا مصرف قرص زینک در درمان ریزش مو موثر است؟

قرص زینک برای ریزش مو

زینک (روی) یک ماده معدنی ضروری است که در چندین فرآیند بیولوژیکی در بدن شما نقش دارد. بدن برای کمک به تمام این عملکردهای مهم به یک منبع ثابت روی نیاز است، اما نمی‌تواند آن را ذخیره کند. بسیاری از مواد غذایی جانوری و گیاهی حاوی مقادیری زینک هستند که می‌تواند به تامین آن کمک کند. به جز آن انواع مکمل‌ها و قرص زینک نیز در موارد کمبود شدید توصیه می‌گردد تا مانع از عوارض کمبود زینک در بدن شود. یکی از مشکلات ناشی از کمبود زینک، ریزش مو است.

  • یک مطالعه روی پانزده داوطلب نشان داد که آلوپسی آره آتا ممکن است با قرص زینک درمان شود. سولفات زینک خوراکی می تواند به درمان آلوپسی آره آتا لکه دار با نرخ عود کم پس از توقف درمان کمک کند.
  • مطالعه دیگری از مکمل خوراکی زینک (کلات روی) همراه با استفاده منظم از ماینوکسیدیل موضعی استفاده کرد. مشخص شد زینک (کلات روی) نقش مهمی در رشد مو در ریزش موی زنانه داشت.
  • زینک دارای آنزیم‌هایی است که برای فعالیت‌های عملکردی خاصی در فولیکول‌های مو ضروری هستند. همچنین یک نظریه ثابت کرد که کمبود زینک منجر به تغییراتی در ساختار پروتئین فولیکول‌های مو می‌شود که منجر به تضعیف ساختاری آنها می‌شود.
  • ال سیستین خوراکی، زمانی که با زینک ترکیب شود، می تواند آلوپسی گسترده را درمان کند. همچنین می تواند تراکم و تعداد موها را افزایش دهد و محتوای کراتین را بهبود بخشد.
  • گفته می شود که مکمل‌های موضعی و قرص زینک برای ریزش مو تاثیر می‌گذارد و باعث رشد مو می شود. زینک ممکن است 5-آلفا ردوکتاز را مهار کند، آنزیمی که ممکن است رشد مو را مختل کند. زینک همچنین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است رشد مو را تقویت کند.
  • قرص زینک یک فعال کننده آنزیم است. مصرف آن تبدیل پروتئین لازم برای ساخت مو را فعال می کند.
  • رادیکال‌های آزاد باعث آسیب اکسیداتیو می‌شوند و منجر به ریزش مو می‌شوند. روی، به عنوان یک آنتی اکسیدان، می تواند به تعادل تولید رادیکال‌های آزاد کمک کند.
  • مصرف قرص زینک به تنظیم سطح هورمون‌ها که در ریزش مود تاثیر دارند کمک می‌کند.
  • بر اساس مطالعات مصرف قرص زینک برای ریزش مو از تشکیل استروئیدهای مرتبط با طاسی الگوی مردانه جلوگیری می‌کند.

انواع قرص زینک برای ریزش مو

انواع قرص زینک برای ریزش مو

انواع قرص زینک برای ریزش مو وجود دارد که شما باید مورد مناسب را با مشورت پزشک انتخاب کنید. برای این کار لازم است با انواع قرص زینک برای ریزش مو آشنا شوید. برخی از رایج ترین انواع قرص زینک عبارتند از:

  • زینک گلوکونات
  • استات زینک
  • سولفات زینک
  • زینک پیکولینات
  • زینک اوروتات
  • زینک گلیسینات

میزان مصرف قرص زینک برای ریزش مو

میزان مصرف قرص زینک برای ریزش مو

اگر کمبود زینک برای شما تشخیص داده شده است، پزشک متخصص شما ممکن است مصرف قرص زینک را به شما توصیه کند.

برای مردان بالغ، میزان مصرف قرص زینک برای ریزش مو 11 میلی گرم در روز یا 8 میلی گرم در روز برای زنان بالغ (19 سال به بالا) است. سطح قابل تحمل بالای مصرف (UL) برای روی 40 میلی گرم در روز برای مردان و زنان 19 ساله یا بالاتر است. اگر در طولانی مدت از این مقدار تجاوز کنید، می توانید اثرات نامطلوبی را مشاهده کنید.

بهتر است قبل از مصرف قرص زینک یا هر مکمل غذایی دیگر با پزشک خود صحبت کنید.

زمان مصرف قرص زینک پلاس برای ریزش مو

زمان مصرف قرص زینک پلاس برای ریزش مو

تصمیم به مصرف مکمل زینک یا کمپلکس حاوی زینک به نیازهای فرد بستگی دارد. برای اطمینان از دریافت مقدار کافی از این ماده معدنی ضروری و برای حمایت هدفمند از عملکرد سیستم ایمنی، دریافت روزانه زینک نه تنها خوب است، بلکه محتاطانه است.”

بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس برای ریزش مو حداقل 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا است. زیرا اگر در این زمان مصرف شوند بیشترین تاثیر را دارند. با این حال، اگر مصرف قرص زینک در این ساعات باعث ناراحتی معده می‌شوند، ممکن است لازم باشد همراه با غذا مصرف شوند. اگر قرص زینک خود را همراه با وعده های غذایی مصرف می کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

قرص زینک برای ریزش مو بعد زایمان و در شیردهی

در طول بارداری تغییرات شدیدی در وضعیت هورمون‌ها ایجاد می‌شود که می‌تواند به پر مویی منجر شود. پس از زایمان وضعیت هورمون‌ها به حالت قبل از بارداری برمی‌گردد. به این صورت که زن سه تا پنج ماه پس از زایمان یک ریزش مو شدید را تجربه می‌کند.

یکی از ویتامین‌ها و مواد معدنی توصیه شده برای کنترل ریزش مو در این دوران قرص زینک است. قرص زینک برای ریزش مو بعد زایمان و در شیردهی بی خطر است. مقدار توصیه شده برای مصرف زینک در مادران شیرده 12 میلی گرم در روز است.

عوارض قرص زینک برای مو

عوارض قرص زینک برای مو

همه افرادی که ریزش مو را تجربه می کنند کمبود زینک ندارند، و در حالی که دریافت زینک کافی برای رشد مو ضروری است، چیزی به نام بیش از حد وجود دارد. افرادی که بیش از حد این مکمل را مصرف می‌کنند، ممکن است دچار عوارض قرص زینک برای مو شوند. به این دلیل که مکمل مازاد می‌توانند اثر معکوس داشته و برای مثال، زینک اضافی در واقع می‌تواند به جای کمک، سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند.

عوارض قرص زینک برای مو در آقایانی که به طور خودسرانه میزان زیادی مصرف می‌کنند می‌تواند جدی باشد. مصرف روزانه بیش از 100 میلی گرم مکمل زینک برای 10 سال یا بیشتر، خطر ابتلا به سرطان پروستات را دو برابر می کند. همچنین این نگرانی وجود دارد که مصرف مقادیر زیادی از یک مولتی ویتامین به همراه یک مکمل زینک جداگانه، احتمال مرگ ناشی از سرطان پروستات را افزایش می دهد.

همچنین مصرف روزانه 450 میلی گرم یا بیشتر از قرص زینک برای ریزش مو می‌تواند باعث مشکلات آهن خون شود. یک دوز 10-30 گرم روی می تواند کشنده باشد.

سخن آخر

قرص زینک برای ریزش مو نقش کنترل کننده دارد. اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک بیشتر مکانیسم آن مورد نیاز است. شواهد نشان می‌دهد که مصرف منظم قرص زینک یا یک رژیم غذایی مناسبت می‌تواند ریز مو را بهبود بخشد. پس در صورت لزوم از مکمل و قرص زینک برای ریزش مو استفاده کنید. اما همیشه باید اعتدال را رعایت کرد زیرا مصرف دوز بالای قرص زینک می‌تواند منجر به ریزش بیشتر مو شود. اگر شما هم تجربه‌ای از مصرف زینک برای ریزش مو دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 
منبع : آلامتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه