ارسال به دیگران پرینت

قیمت مسکن به کجا رسید ؟ | شرایط دریافت وام جدید مسکن اعلام شد

مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که با تخفیف در نظر گرفته شده تعداد اوراق ۲۰۰ و هزینه آن با تسه ۱۶۵ هزار و ۸۰۰ تومانی، ۳۳ میلیون و ۱۶۰هزار تومان می شود.

قیمت مسکن به کجا رسید ؟ | شرایط دریافت وام جدید مسکن اعلام شد

قیمت مسکن در چند سال اخیر روند روبه افزایشی داشته است.افزایش قیمت مسکن باعث شد بسیاری از مردم برای سکونت به حاشیه های شهر بروند.افزایش قیمت مسکن دلیل مشکلات بسیاری برای مستاجران شد.همچنین با افزایش چشمگیر قیمت مسکن خریدن خانه تبدیل به رویایی دست نیافتنی برای بسیاری شده است. در ادامه جزییاتی درباره روند قیمت مسکن را میخوانیم.

هزینه وام مسکن افزایش یافت

در پی روند افزایشی قیمت تسهیلات مسکن متاهل‌های تهرانی باید برای اخذ این وام بیش از ۷۹ میلیون تومان هزینه کنند که نسبت هفته گذشته حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است،همچنین هر برگ اوراق تسهیلات مسکن ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خردادماه سال جاری به ترتیب ۱۶۲ هزار و ۶۰۰، ۱۶۳ هزار و ۲۰۰ و ۱۶۴ هزار تومان قیمت دارد.

روند افزایشی قیمت تسهیلات مسکن همچنان ادامه دارد و طبق آخرین قیمت‌ها، متاهل‌های تهرانی باید برای اخذ این وام بیش از ۷۹ میلیون تومان هزینه کنند که نسبت هفته قبل حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

 

قیمت مسکن

به نقل از فصل‌اقتصاد، بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خردادماه سال جاری به ترتیب ۱۶۲ هزار و ۶۰۰، ۱۶۳ هزار و ۲۰۰ و ۱۶۴ هزار تومان قیمت دارد.

هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن تیرماه سال ۱۴۰۰ با قیمت ۱۶۳ هزار و ۴۰۰، مردادماه ۱۶۳ هزار و ۳۰۰ و شهریورماه نیز ۱۶۲ هزار و۸۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

همچنین هر کدام از اوراق مهر و آبان و آذرماه ۱۶۲ هزار و ۹۰۰، ۱۶۲ هزار و ۷۰۰ و ۱۶۳ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد. قیمت اوراق دی ماه سال جاری نیز ۱۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که این گزارش بر اساس نرخ اوراق در دی ماه نوشته شده است.

مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که با تخفیف در نظر گرفته شده تعداد اوراق ۲۰۰ و هزینه آن با تسه ۱۶۵ هزار و ۸۰۰ تومانی، ۳۳ میلیون و ۱۶۰هزار تومان می شود.

همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن با تخفیف باید ۸۰ برگه به مبلغ ۱۳ میلیون و ۲۶۴ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق ۴۶ میلیون و ۴۲۴هزار تومان می‌شود.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند.

البته طبق تصمیم جدید، زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۶۶ میلیون و ۳۲۰هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۳ میلیون و۲۶۴ هزار تومانی وام جعاله در مجموع باید ۷۹ میلیون و ۵۸۴ هزار تومان پرداخت کنند.

نرخ اوراق در سایر استان‌ها چقدر تعیین شده است؟

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به این‌که مجردها با تخفیف باید ۱۶۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۳۲۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۲۶ میلیون و ۵۲۸هزار تومان و متاهل‌ها نیز باید ۵۳ میلیون و ۵۶ هزار تومان پرداخت کنند.

این وام برای مجردهای سایر مناطق شهری با تخفیف به ۶۰ و برای زوجین این مناطق نیز به ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است. بنابراین مجردها باید با پرداخت ۹ میلیون و ۹۴۸ و متاهل‌ها نیز با پرداخت ۱۹ میلیون و ۸۹۶ هزار توماننسبت به اخذ این وام اقدام کنند.

پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی از چند روز آینده

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از رفع مشکل پرداخت وام مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی روستایی و آغاز اعطای آن از چند روز آینده خبر داد.

، سید صولت مرتضوی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ۴۵۴و احد مسکونی ذیل نهضت ملی مسکن در شهر گرمدره در غرب تهران، با بیان اینکه بنیاد مسکن در محوریت ساخت مسکن روستایی است، گفت: این بنیاد آستین همت را برای اجرای مسکن شهری نیز بالا زده است.

وی با تأکید بر اینکه عملیات اجرایی واحدهای مسکونی در اختیار بنیاد مسکن آغاز شده است، گفت: ساخت ۶۰ هزار مسکن شهری را بنیاد مسکن آغاز کرده ضمن اینکه زیرساخت‌ها برای ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد در شهرها از سوی بنیاد مسکن هم فراهم است.

در ادامه مجتبی عبداللهی استاندار البرز نیز سهمیه این استان از نهضت ملی مسکن را ۱۲۰ هزار و سالانه ۳۰ هزار واحد مسکونی عنوان کرد.

وی در پاسخ به این سوال که شهر جدید هشتگرد نیز در این سهمیه قرار دارد یا خیر؟ گفت: موضوع هشتگرد از سایر شهرهای استان البرز، متفاوت و برنامه‌ریزی ساخت مسکن در هشتگرد بیش از اینها است.

همچنین اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره ورود بنیاد به ساخت مسکن در شهر تهران گفت: طی توافقی که با شهرداری تهران داشته‌ایم هم در بافت فرسوده و هم خارج از بافت فرسوده پایتخت، ۱۰ هزار واحد خواهیم ساخت که ظرف چهار ماه آینده اجرای آن آغاز می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: در حال حاضر ساخت ۲۱۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی را آغاز کرده‌ایم.

وی درباره وام مسکن روستایی گفت: مشکل پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی حل شده، برخی ناهماهنگی‌ها بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی وجود داشت؛ موضوع را به رئیس‌جمهور منتقل کردیم، رئیس‌جمهور دستور اکید داد تا پرداخت این وام آغاز شود. اخیراً سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه به اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد که مشکل حل شده و ظرف چند روز آینده پرداخت وام مسکن روستایی آغاز می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت این واحدها طول می‌کشد؟ گفت: اخیراً مشاهده شده که برخی افراد زمان‌های نجومی برای ساخت مسکن اعلام می‌کنند که چنین نیست؛ برنامه‌ریزی دقیق کرده‌ایم تا به سرعت واحدها احداث شود.

به گفته نیکزاد، برای خانوارهای کم درآمد نیز برنامه داریم تا مشکل مسکن آنها با کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت حل شود.

خانه های قدیمی در شمال تهران چند؟ + جدول

یک واحد آپارتمان ۱۴۰ متری ۲۰ سال ساخت در قیطریه ۸ میلیارد و۷۰۰ میلیون تومان معامله می شود.

قیمت آپارتمان‌های قدیمی شمال تهران نسبت به آپارتمان‌های نوساز گاهی شکاف قیمتی بسیار زیادی دارند. چرا که در این محلات آپارتمان های نوساز زیادی وجود دارند که با لوکس ترین امکانات ساخته شده اند و به همین دلیل سقف قیمت مسکن در این محلات بالا است و در مقابل آپارتمان های قدیمی با شکاف قیمت زیاد نسبت به آنها عرضه می شوند. در حال حاضر یک واحد آپارتمان ۱۴۰ متری ۲۰ سال ساخت در قیطریه ۸ میلیارد و۷۰۰ میلیون تومان معامله می شود.

یک واحد ۱۸۰ متری در فرشته ۱۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

یک واحد ۱۲۶ متری در قلهک ۲۰ سال ساخت ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است.

یک واحد ۱۹۰ متری در نیاوران با ۲۰ سال قدمت و ۳ خواب ۱۵ میلیارد تومان معامله می شود.

یک واحد ۱۳۰ متری در نوبنیاد ۶ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان قیمت دارد.

در ادامه قیمت تعدادی از آپارتمان های قدیمی شمال تهران را با استناد به آخرین فایل های فروش املاک تهران می بینید:

قیمت مسکن

خیز دولت برای افزایش تورم / تسهیلات ساخت مسکن ۱۴ برابر می‌شود؟

آنطور که دولت اعلام کرده بودجه وام ساخت مسکن در سال آینده ۱۴ برابر می‌شود و سهم تسهیلات بخش مسکن حدود چهار برابر می‌شود. به نظر می‌رسد برنامه‌ای که دولت برای شبکه بانکی کشور دارد، نتیجه جز افزایش نرخ تورم نداشته باشد.

براساس داده‌های بانک مرکزی  تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ده ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۲۲۹۴ هزار میلیارد است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۹٫۴ درصد افزایش یافته است. در ۱۰ ماهه ابتدایی پارسال ۸۵۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پردخت شده است.

از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه امسال، ۱۲۵ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن تسهیلات پرداخت شد. سهم وام ایجاد مسکن ۲۶ هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان است، در واقع ۲۱٫۱ درصد از تسهیلات بخش مسکن به متقاضیان خرید پرداخت شده است.

در شرایطی که سهم وام ساخت مسکن حدود ۲۶٫۵ هزار میلیارد تومان است، دولت به بانک‌ها تکلیف کرده که سقف پرداخت وام را در سال آینده حدود ۱۴ برابر این مقدار کنند.

براساس قانون طرح نهضت ملی مسکن، شبکه بانکی کشور باید سالانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع خود را به این طرح اختصاص دهند. فاصله بین تسهیلات تکلیفی دولت با توان بانک‌ها بسیار معنادار است.

از سوی دیگر در حالی که سهم تسهیلات بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی ۵٫۴ درصد است، دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز بانک‌ها را مکلف کرده که ۲۰ درصد از منابع تسهیلاتی خود را به بخش مسکن اختصاص دهند.

دولت مشخص نکرده که منابع پرداخت ۲۰ درصد از تسهیلات به بخش مسکن و ۳۶۰ هزار میلیارد تومان وام در قالب طرح نهضت ملی مسکن، چطور تامین شود.

اگرچه دولت قصد دارد که با اعمال این سیاست‌ها مستاجران را خانه‌دار کند اما به نظر نمی‌رسد که به نتیجه‌ای جز افزایش نرخ تورم منجر شود.

رئیس کل بانک مرکزی تورم‌زا بودن سیاست‌های اشتباه دولت برای شبکه بانکی را تایید می‌کند. صالح آبادی در پایان دی ماه گفت: بخشی از تورم به ناترازی در سیستم بانکی برمی‌گردد؛ به این صورت که بانک‌ها از بانک مرکزی استقراض می‌کنند که باعث افزایش پایه پولی و افزایش تورم می‌شود.

او صرحتا اعلام کرده است که یکی از دلایل ناترازی در سیستم بانکی به تسهیلات تکلیفی مبتنی بر قانون بودجه برمی‌گردد. یعنی همان برنامه‌ای که دولت برای بانک‌ها در سال آینده دارد.

چطور دولت تورم را افزایش می‌دهد؟

سیاست‌های بانکی دولت را می‌توان به صورت زنجیره‌وار ترسیم کرد. در حلقه اول دولت بانک را مجبور به پرداخت تسهیلات می‌کند. از آنجایی که بانک‌ها نقدینگی ندارند مجبور به اضافه برداشت از بانک مرکزی می‌شوند، یعنی بانک‌ها از بانک مرکزی استقراض می‌کنند. با این کار در واقع دولت به طور غیرمستقیم از بانک مرکزی پول می‌گیرد تا برنامه‌های خود را اجرا کند.

استقراض دولت از بانک مرکزی، موجب خلق پول می‌شود. چاپ پول افزایش پایه پولی و سپس افزایش نقدینگی را به همراه دارد. در حلقه آخر این چرخه قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم افزایش می‌یابد که خود را با رشد نرخ تورم در اقتصاد نشان می‌دهد.

در واقع دولت برای حل مشکل مردم که در اینجا مسکن است، در جیب آنها دست می‌کند. اگر این دو سیاست دولت در سال آینده اجرا شود احتمالا باید منتظر افزایش نرخ تورم بود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه