ارسال به دیگران پرینت

مراقب طغیان اومیکرون باشیم

کم رنگ شدن رعایت اصول بهداشتی نگران‌کننده خواهد بود

مشاهده شده یک فرد مبتلا به این سویه، سه نفر از اعضای خود را نیز درگیر کرده و تزریق سه نوبت واکسن مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به اومیکرون است.

 کم رنگ شدن رعایت اصول بهداشتی نگران‌کننده خواهد بود

محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ششم دی ماه از ابتلای ۳۴ نفر به اومیکرون خبر داد و گفت، هشت مورد مشکوک نیز در حال آزمایش و تست‌های تشخیصی هستند.  

سویه اومیکرون ویروس کرونا اواسط پاییز امسال در جنوب آفریقا کشف شد و با وجود سرایت چند برابری آن نسبت به سویه دلتا، مرگ‌ومیر بسیار کمتری نسبت به این سویه داشته و علائم آن در افراد واکسینه نشده شدیدتر است.

پیش‌تر دانشمندان هنگ‌کنگی اعلام کرده بودند که سویه اومیکرون نسبت به ویروس اصلی ۱۰ برابر کمتر شش‌ها را درگیر کرده و در مقایسه با سویه دلتا ۷۰ برابر بیشتر نایژه‌ها را درگیر می‌کند که این خود عاملی در سرایت بسیار زیاد آن به شمار می‌رود.

احمد وحیدی وزیر کشور هفته گذشته درباره محدودیت‌های احتمالی در کشور با توجه به ورود سویه جدید اومیکرون گفت: فعلا با توجه به سرعت انتشار این سویه محدودیت‌های ترددی در سطح خارجی پیش‌بینی شده و رفت و آمدها کنترل و محدودتر شده،  رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق دز سوم جزو الزاماتی است که بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: تاکنون اضافه بر آن محدودیت‌های جدیدی پیش‌بینی نشده، امیدواریم با رعایت خوب پروتکل‌ها نیازی به اعمال محدودیت‌های جدید نباشد اما در صورت رشد قابل توجه این سویه جدید ممکن است مجبور به اعمال محدودیت‌های جدیدی شویم.

اومیکرون جوانان را درگیر می کند

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: اومیکرون جوان ها را بیشتر درگیر می کند و به همین دلیل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان که نسبت به سایر استان ها جمعیت جوان بیشتری دارند، باید مراقب باشند، جمعیت جوان یعنی افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله بیشتر ممکن است اومیکرون بگیرند،  ویروسی که مثل انواع کرونا با مسافران خارجی وارد کشور شده است.

سعید کریمی با اشاره به فراگیری ویروس اومیکرون در دنیا تصریح کرد: متاسفانه بسیاری فکر می‌کنند این سویه قدرت کشندگی ندارد اما در عمل این ویروس با قدرت سرایت بسیار بالایی که دارد می‌تواند باعث شروع پیک جدیدی در کشور شود.

وی با بیان اینکه سویه اومیکرون با سرعت بسیار زیاد گسترش می یابد، اظهار داشت: بسیاری از کشورهای دنیا موارد ابتلا به اومیکرون را گزارش کرده اند و در کشور نیز این سویه مشاهده شده و  انتظار ما آن است که مردم به دو نکته مهم توجه کنند، با تزریق دو نوبت واکسیناسیون احتمال ابتلا به اومیکرون پایین نمی آید باید واکسن در سه نوبت انجام شود.

سویه اومیکرون شکل انفجاری در دنیا 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه «اومیکرون» در دنیا شکل انفجاری به خود گرفته است، گفت: این سویه از ویروس در کشور فعلا مراحل اولیه را طی می‌کند و امیدواریم بتوانیم از گسترش انفجاری آن جلوگیری کنیم.

محمد مهدی گویا افزود: بر اساس جدول زمانی واکسیناسیون، افراد بالای ۱۸ سال بعد از سه ماه فاصله زمانی از تزریق نوبت دوم واکسن، نوبت سوم را دریافت کنند و بعد از آن رعایت شیوه نامه های بهداشتی بصورت فردی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

ابتلای خانوادگی به سویه جدید 

وی اظهار داشت: در تهران و خراسان موارد ابتلا به اومیکرون بصورت خانوادگی مشاهده شده، وقتی یک نفر در خانواده به این سویه مبتلا شود بقیه اعضای خانواده نیز درگیر آن می شوند، به همین خاطر رعایت شیوه نامه های بهداشتی در خانه، مدرسه و اجتماع حرف اول را می کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره امکانات تشخیص سویه اومیکرون گفت: امکان تشخیص انواع بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی در کودکان و بزرگسالان در کشور را داریم، گسترش این سویه در دنیا شکل انفجاری به خود گرفته است. در کشور ما فعلا مراحل اولیه را طی می‌کند و امیدواریم بتوانیم از گسترش انفجاری این بیماری در کشور جلوگیری کنیم و همه تلاش ما در این راستاست.

گویا تصریح کرد: اقدامات سختگیرانه زیادی در این زمینه در نظر گرفته و اجرا کرده‌ایم. برخی از این اقدامات مربوط به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی است که ستاد ملی کرونا دستورات لازم را صادر کرده است و تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌های درگیر موظف به اجرای دستورالعمل‌ها شدند.

به گفته وی، کشور فعلا مراحل اولیه سویه اومیکرون را طی می کند که امیدواریم بتوانیم جلوی گسترش آن را بگیریم و برخی اقدامات پیشگیرانه مربوط به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی با دستورات لازم ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شده و وزارتخانه ها و سازمانهای مختلف موظف به اجرای دستورالعمل هستند.

گویا تاکید کرد: از افرادی که تاکنون واکسن نزده اند، می خواهیم هر چه سریعتر نسبت به تزریق آن اقدام کنند زیرا بیشتر در معرض ابتلا به اومیکرون هستند، مشاهده شده یک فرد مبتلا به این سویه، سه نفر از اعضای خود را نیز درگیر کرده و تزریق سه نوبت واکسن مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به اومیکرون است.

مراقب طغیان اومیکرون باشیم

ایلاد علوی فوق تخصص بیماری های عفونی بیمارستان لقمان حکیم گفت: خاستگاه اومیکرون از کشورهای جنوبی قاره آفریقا بود که با سرعت بسیار بالا در سایر کشورها شیوع پیدا کرد و تاکنون بیش از ۹۰ کشور به صورت رسمی مشاهده ابتلا به این ویروس را اعلام کرده اند. نمودار آمار ابتلا به بیماری در کشورهای درگیر، موج همه گیری جدید را نشان می دهد و از این رو امکان بروز طغیان بیماری در کشور نیز وجود دارد.

وی افزود: قبل و بعد از اومیکرون، سویه های مختلف ویروس کوید-۱۹ را شاهد بودیم و خواهیم بود، اما نکته قابل توجه، اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی به عنوان مهمترین اصل پیشگیری از ابتلا به بیماری است، به ویژه در شرایط کنونی که به دنبال فروکش کردن موج بیماری، افراد توجه چندانی به شیوه نامه ها ندارند. از طرفی بازگشایی و رفع محدودیت هایی که نزدیک به دو سال در کشور برقرار بود، اطمینان خاطر ذهنی در مردم ایجاد کرده است. از همین رو ممکن است غافلگیری آغاز بحران در دنیا، در زمان مقابله با اومیکرون نیز تکرار شود.

علوی با اشاره به تایید ادعای قدرت انتقال بالای اومیکرون در مطالعات علمی تصریح کرد: همچنین باتوجه به فقدان اطلاعات کافی در خصوص رفتار سویه اومیکرون، کم رنگ شدن رعایت اصول بهداشتی و هر اقدامی که امکان رعایت را محدود کند، نگران کننده خواهد بود.

وی در خصوص اهمیت واکسیناسیون برای پیشگیری از بروز موج جدید بیماری اظهار داشت: کم و بیش بررسی هایی در مورد تاثیر واکسیناسیون بر کنترل شیوع سویه اومیکرون صورت گرفته است که نشان از اثربخشی برخی واکسن ها، البته نه به صورت بالینی بلکه به صورت آزمایشگاهی دارد. اما برای پاسخ به این پرسش که در واقعیت ایمنی زایی واکسن ها در مقابل این جهش چه میزان است، نیاز به مطالعات کامل تری دارد.

علوی تصریح کرد: در حالت کلی یکی از دلایل ضعف این ویروس در مقایسه با سویه های قبل، افزایش سطح ایمنی مردم به دنبال پوشش حداکثری واکسیناسیون یا ابتلا به کرونا در گذشته است. بنابراین نباید از نقش واکسیناسیون به عنوان یکی از بزرگترین ابزارهای مقابله غافل شد.

وی با اشاره به مقایسه هایی که میان علائم و رفتار سویه های جدید ویروس صورت می گیرد، افزود: باید به بروز تمامی علائم در دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی شامل آبریزش، احتقان، سرفه، گلودرد، تنگی نفس، سردرد، ضعف عمومی و بی حالی حساس بود. این علائم ممکن است در صورت ابتلا، فردی شدید یا خفیف درگیر این علائم شود و حتی برخی افراد هیچ کدام از این نشانه ها را تجربه نمی کنند.

فلوشیپ عفونی بیماران نقص ایمنی ادامه داد: در زمان طغیان بیماری، کوچکترین علامتی را باید ناشی از آلودگی به ویروس در گردش در نظر گرفت،  زمانی که سویه های جدیدی از ویروس گزارش می شود، تمهیدات لازم و کافی برای شناسایی تمام افراد مبتلا به آن وجود ندارد به همین دلیل ممکن است اومیکرون در سراسر کشور گسترش یافته باشد، زیرا امکان بررسی تک به تک افراد وجود ندارد.

علوی تصریح کرد: نباید با اطلاع از مشاهده یک مورد، تصور کنیم این بیماری فقط یک نفر را درگیر کرده است، آزمایشات تشخیصی ابتلا به کرونا، کلی صورت می گیرد و تنها موارد محدودی در مرکز ویروس شناسی کشور برای شناسایی واریانت ویروس بررسی می شوند.  

 
 
منبع : سلام نو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه