ارسال به دیگران پرینت

نرخ‌های سود علی الحساب

بخشنامه جدیدبانک مرکزی درباره سود سپرده‌ها و تسهیلات

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها بر رعایت نرخ ۱۰ تا ۱۸ درصدی سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار تاکید کرده است.

بخشنامه جدیدبانک مرکزی درباره سود سپرده‌ها و تسهیلات

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها بر رعایت نرخ ۱۰ تا ۱۸ درصدی سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار تاکید کرده است.

همواره بانک‌ها به تخلف در سود متهم می‌شوند، به این صورت که آن‌ها معمولا مصوبات شورای پول و اعتبار درباره سود سپرده‌ها و تسهیلات را دور می‌زدند و سودهای بالاتر از نرخ‌های مصوب دریافت می‌کنند. در طول سال‌های گذشته سعی شده است تا با این تخلف بانک‌ها برخورد شود اما متاسفانه تاکنون کارساز نبوده است.

پیش از این، فرهاد دژپسند - وزیر سابق اقتصاد، بانک‌ها را موظف به رعایت دقیق نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار کرده و اخطار داده بود که نرخ‌های بالاتر از نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار جز هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب نمی‌شوند و سازمان امور مالیاتی را مطابق گزارش سازمان حسابرسی موظف به انجام اقدام مورد نظر دانسته است.

اکنون نیز، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد که بر اساس مصوبات هزار و دویست و نود و هفتمین جلسه شورای پول و اعتبار نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار ما بین ۱۰ تا ۱۸ درصد تعیین شده و اجرای دقیق آن علاوه بر آن که طی بخشنامه‌ای در بهمن ماه سال گذشته مورد تاکید قرار گرفته در جلسات ریاست کل بانک مرکزی با مدیران بانکی کشور نیز تصریح شده است.

بانک مرکزی یادآور شده که بررسی‌های به عمل آمده حاکی از آن است که نرخ‌های سود علی الحساب پرداختی به سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار اشخاص و علی‌الخصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سوی برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری رعایت نمی‌شود، به طوری که با استفاده از روش‌های متفاوت، نرخ سود موثر سپرده‌ها فراتر از موارد مصرح در ضوابط ابلاغی بانک مرکزی است.

بر این اساس بانک مرکزی بخشنامه در جدید خود، مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بانک‌ها و موسسات اعتباری را مسئول مستقیم اجرای دقیق این بخشنامه معرفی کرده و از آنها خواسته اقدامات اصلاحی لازم را به عمل آورند.

بانک مرکزی اولتیماتوم داد/ نرخ سود سپرده رعایت شود

مسکن | وزارت راه و شهرسازی | جهش تولید مسکن | اقتصاد کشور

خبر مهم وزارت راه درباره وام ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی مسکن | متقاضیان هر شهر چقدر وام می‌گیرند؟

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی شرایط و نحوه پرداخت تسهیلات ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن را اعلام کرد.

خبر مهم وزارت راه درباره وام ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی مسکن | متقاضیان هر شهر چقدر وام می‌گیرند؟
 

اواخر ماه گذشته بانک مرکزی دستورالعمل پرداخت وام ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن را برای اجرا به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

 بر اساس ماده ۸ این دستورالعمل مجموع دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی این تسهیلات حداکثر ۲۰ سال (حداکثر سه سال مشارکت مدنی) تعیین می‌شود.

 

در تبصره ۱۵ این ماده آمده است: با عنایت به طولانی بودن دوران بازپرداخت و افزایش سود متعلقه در صورت تمایل و درخواست متقاضی تقسیط تسهیلات مزبور در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر (۸، ۱۰، ۱۲، ۱۵ و ... ساله) امکانپذیر است.

 

 بر این اساس بانک باید میزان کل سود پرداختی و اقساط ماهانه تسهیلات در دوره‌های بازپرداخت مختلف را به متقاضی اعلام کند. تقسیط پلکانی تسهیلات بنابر درخواست متقاضی و با تایید بانک‌ عامل قابل اقدام است.

 

از سوی دیگر معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز نحوه پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن را به شرح زیر اعلام کرد؛

 

به استناد ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن و مصوبه جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۱۱ شورای پول و اعتبار، تسهیلات ساخت مسکن در شهر های مختلف براساس سقف های تعیین شده به شرح ذیل با ثبت درخواست در این سامانه و معرفی به بانک های عامل قابل پرداخت است؛

شهر تهران ۴۵۰۰ میلیون ریال

 

شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰۰ میلیون ریال.

مراکز استان ها ۳۵۰۰ میلیون ریال.

 

 سایر شهرها ۳۰۰۰ میلیون ریال.

روستاها ۲۵۰۰ میلیون ریال.

 

 نحوه اعطای تسهیلات به صورت مرحله ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه (به صورت تدریجی) در هریک از مراحل، به شرح ذیل است؛

پی‌کنی _ فونداسیون ‌۱۰ درصد

 

اسکلت - سقف  ۴۰ درصد

 

سفت کاری     ۲۵ درصد

نازک کاری    ۲۵ درصد

بانک عامل می تواند حداکثر تا ۲۰درصد از کل مانده تسهیلات مشارکت مدنی را با تایید وزارت راه و شهرسازی و اخذ ضمانت نامه بانکی پرداخت کند. بدیهی است مبلغ مزبور از پرداختهای هر یک از مراحل آتی به تناسب سهم الشرکه مستهلک می‌شود.

 نرخ سود این تسهیلات، معادل نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار در زمان انعقاد قرارداد  است. در زمان حاضر نرخ سود مصوب این شورا ۱۸ درصد است.

 

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      تو رو خدا دست از سپرده ها بردارید راه تامین معاش ما فقط همین سود سپرده ست مبلغ سپردمون هم خیلی کم هست امکان کار هم نداریم هر روز گرونی هست تورم می دونید چقدره
      تو رو خدا پا از گلومون بر دارید .

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه