ارسال به دیگران پرینت

پتروشیمی| محیط زیست

تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی از اولویت‌های توسعه‌ای است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین‌دستی تلاش می‌شود طرح‌ها با به‌کارگیری محصولات پایه صنعت پتروشیمی به‌عنوان خوراک توسعه یابند.

تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی از اولویت‌های توسعه‌ای است

بهزاد محمدی روز دوشنبه (دهم آبان‌ماه) در سفر به عسلویه با اشاره به اینکه پتروشیمی، صنعت نخست مؤثر در اقتصاد کلان کشور است، اظهار کرد: نقش این صنعت در رونق صنایع بسیار ارزشمند است، درآمدزایی این صنعت برای نخستین بار امسال به ۲۱.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

وی با تأکید بر تداوم توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی افزود: برای رسیدن به توسعه متوازن و پایدار، باید در کنار توجه به اقتصاد طرح‌ها که در وضع مطلوبی هم هستند، به مباحث محیط زیست و مسئولیت‌های اجتماعی نیز توجه ویژه داشت؛ توسعه پایدار و متوازن بدون توجه به استانداردهای محیط زیستی و مسئولیت‌های اجتماعی قابل تحقق نیست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هم‌اکنون ۸۰ طرح جدید در صنعت پتروشیمی تعریف شده است که با اجرای این طرح‌ها، درآمد این صنعت تا افق ۱۴۰۶ به سالانه ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد، گفت: از این ۸۰ طرح موجود، ۶۵ طرح بالای ۳۷ درصد پیشرفت عملیاتی دارند و ۱۵ طرح باقیمانده در مراحل آغازین هستند.

محمدی ادامه داد: ۳۴ طرح از ۸۰ طرح جدید تعریف‌شده، خوراک خود را از بالادست و صنعت نفت و گاز تأمین و دیگر طرح‌ها نیز در توسعه تکمیل زنجیره ارزش، خوراک مورد نیاز خود را از صنعت پتروشیمی دریافت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه این اطمینان را دارم که در افق  ۱۴۰۶ چهره صنعت پتروشیمی تغییر می‌کند و موفق خواهیم شد با تولید محصولات جدید به درآمد ۵۰ میلیارد دلار دست یابیم، گفت: معتقدیم در بخش صنایع پایین‌دست، باید به طیف کاملی از محصولات جدید با نگاه رونق بنگاه‌ها و توسعه اشتغال‌زایی دست یابیم.

پتروشیمی؛ اشتغال‌زاترین صنعت کشور

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، هم‌زمان با توسعه و اجرای طرح‌های پتروشیمی، همواره بر استفاده از ظرفیت سازندگان داخلی تأکید شده و روند رو به رشدی داشته است.

محمدی با بیان اینکه هنگامی که طرح‌های پتروشیمی به مرحله بهره‌برداری می‌رسند، چهره دیگری از رونق به‌وجود می‌آید، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۰ حدود ۲ میلیون تن انواع محصول پتروشیمی وارد بازار بورس شد، در حالی‌ که در سال ۱۴۰۰ بیش از  ۶ تا ۷ میلیون تن محصولات پتروشیمی در بازار بورس و صنایع پایین دستی عرضه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین عامل پیاده‌سازی مسئولیت‌های اجتماعی، اشتغال‌زایی است، افزود: در بخش صنایع پایین‌دستی به ازای تولید یک میلیون تن محصول، ۱۷۰ هزار شغل ایجاد می‌شود که با احتساب ۶ تا ۷ میلیون تن محصول عرضه‌شده به بورس، حدود یک میلیون نفر اشتغال مستقیم در بیش از ۱۵ هزار بنگاه اقتصادی در پایین‌دست پتروشیمی به‌وجود آمده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایجاد اشتغال را نکته ممتاز صنعت پتروشیمی کشور دانست و گفت: بیش از ۷۵ انجمن، سندیکا و اتحادیه در صنایع پایین‌دست در توزیع محصولات پتروشیمی فعال هستند که هیچ صنعتی در کشور از نظر رقم اشتغال، قابل مقایسه با صنعت پتروشیمی نیست.

 

منبع : شانا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه