ارسال به دیگران پرینت

همراه‌اول کلید تحقق ایران هوشمند است

مرور برخی از معدود پروژه‌های موفق و کلان در حوزه کاربری ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور، نشان از حضور همراه‌اول در این پروژه‌ها دارد. از پروژه بزرگ و سودمند حذف قبوض کاغذی در کشور گرفته تا پیاده‌سازی شبکه شاد و در آخرین نمونه نیز تفاهم‌نامه با فدراسیون فوتبال برای ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور توسعه فناوری VAR در ورزشگاه‌های کشور.

همراه‌اول کلید تحقق ایران هوشمند است

به گزارش آی‌تی آنالیز اما برای شناخت بهتر از نتایج اقدامات اپراتور اول که به واسطه مسوولیت اجتماعی این اپراتور در واقعیت‌بخشی به مقوله «تحقق رویای دیجیتال» و ملموس‌سازی آثار پیشرفت ارتباطات در بخش‌های مختلف کشور و بهره‌مندی مردم از این خدمات، در حال انجام است، باید نگاهی به سایر طرح‌ها و تفاهم‌نامه‌های همراه اول نیز داشت.

پیاده‌سازی شبکه عظیم شاد، هوشمندسازی مزارع کشور، هوشمندسازی جاده‌ها و اتصال خودروهای کشور، اجرای نخستین جراحی روباتیک و از راه دور ایران،  گسترش بانکداری نوین و توافق با بانک‌های متعدد، ورود و حمایت از توسعه عملی مقولاتی نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، جویشگر، کسب‌وکارهای هوشمند، دانش‌بنیان و فناور، حمایت از پژوهش و تحقیقات فناورانه، مشارکت در پروژه‌های جهادی عمرانی، توسعه جهانی مناسبات مذهبی و مشارکت گسترده در اقدامات خیرخواهانه، همه از جمله اقدامات همراه‌اول در راستای تحقق شعار ایران هوشمند به شمار می‌روند.

تمامی این اقدامات و گام‌های بزرگ، خارج از مسوولیت اصلی این اپراتور یعنی توسعه زیرساخت‌ها و نسل‌های پیشرفته ارتباطی کشور در حال وقوع است. اما نکته قابل توجه آنکه به گواه آمار سازمان رگولاتوری، این اپراتور از تمامی جهات اعم از تعداد مشترکان موبایل و اینترنت، میزان پوشش ارتباطات در مناطق محروم کشور (تحقق عدالت ارتباطی)، توسعه آنتن نسل‌های 4 و 5، جلب رضایت مشترکان و ... با اختلاف زیاد به نسبت دیگر اپراتورها پیشتاز است.

به عبارت دیگر رویکرد، اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های کلان همراه‌اول مانع اصلی در بروز پدیده مخرب شکاف دیجیتالی در درون کشور شده است و در غیر این صورت امروز با مشکلات، نابرابری‌ها و محرومیت‌های ارتباطی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و توسعه دیجیتال در ایران مواجه بودیم.

این در حالیست که عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین روز حضور خود در وزارت ارتباطات اعلام کرد: «باید کاری کنیم که طعم شیرین فناوری در زندگی مردم چشیده شود.»

موضوعی که از سال‌های قبل به شکل عملی و مستقیم در دستور کار همراه‌اول بوده و طرح‌ها و اقدامات این اپراتور با همین نگاه و محوریت در حال اجراست.

به این ترتیب می‌توان گفت تحقق طرح‌ها و رویای دیجیتال همراه‌اول امروز مترادف با تحقق ایران هوشمند و رویای دیجیتال مردم و کشور شده است. چراکه در حال حاضر شاهد اقدامات مشابه و کلانی از سوی دیگر شرکت‌ها و اپراتورهای کشور در حوزه‌های مذکور نیستیم و نبود و غیبت اپراتور اول در عرصه‌های مورد نیاز مردم و کشور کاملا قابل درک و ملموس است.

با جمیع این تفاسیر می‌توان گفت هر گونه خلل، کمبود، بی‌توجهی و عدم حمایت از توسعه ظرفیت‌های فعلی شبکه اپراتوری کشور، به شکل مستقیم به مانعی بزرگ در تحول سایر صنایع کشور منجر خواهد شد.

از این رو با توجه به نگاه و رویکرد وزیر جدید ارتباطات که اتفاقا منطبق با عملکرد بزرگترین اپراتور ارتباطات کشور است، مدیران وزارت ارتباطات می‌بایست با هم‌اندیشی و رفع مشکلات توسعه‌ای همراه‌اول و دیگر شرکت‌ها و اپراتورهای فعال در عرصه ارتباطات کشور، نسبت به تسریع تحقق رویای دیجیتال و توسعه کاربری‌های دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، آموزش الکترونیکی و دیگر کاربری‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور، اهتمام و توجه ویژه داشته باشند.

 

منبع : آی تی آنالیز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه