ارسال به دیگران پرینت

کار | فواید کار

چرا باید تا آخر عمر کار کنیم؟

اخیراً تحقیقاتی انجام شده که ارتباط میان نوع شغل و خطر ارتباط به زوال شناختی عقل در باقی مراحل زندگی را نشان می‌دهد.

چرا باید تا آخر عمر کار کنیم؟

فواید کار برای مغز

اخیراً تحقیقاتی انجام شده که ارتباط میان نوع شغل و خطر ارتباط به زوال شناختی عقل در باقی مراحل زندگی را نشان می‌دهد.

طی این پژوهش‌ها، محققان دریافته‌اند که هر چه سال‌های بیشتری مشغول به کار باشید، کمتر در معرض خطر زوال عقل قرار می‌گیرید.

تحقیقات نشان داده‌اند که این موضوع در افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند، بیشتر صادق است. با این حال، تمام زیرگروه‌های تحقیقاتی در این پژوهش، از به تعویق انداختن دوران بازنشستگی بهره‌مند شدند.

آنجلو لورنتی، نویسنده‌ی این پژوهش، در بیانیه‌ای در رسانه‌ها این‌گونه توضیح می‌دهد: «ما به بازنشستگی و تضعیف عملکرد شناختی مغز، از این منظر نگاه می‌کنیم که هر دوی آن‌ها در پایان یک دوره زندگی طولانی با هم مواجه می‌شوند.»

بازنشستگی «دیرهنگام» یعنی چه؟

بر اساس یک پژوهش که در ایالات متحده انجام شد، همه‌ی زیرگروه‌های شرکت‌کننده بین 55 تا 75 سال سن داشتند و همه‌ی آن‌ها در فاصله‌ی زمانی سال‌های 1996 تا 2014 میلادی، مشغول به کار بوده‌اند.

محققان مزایای شناختی عملکرد ذهن افرادی را که تا سن 67 سالگی کار کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

در گروه بعدی، شرکت‌کنندگانی که تا سن 65 سالگی مشغول به کار بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. در این افراد نشانه‌های مربوط به بیماری‌های مرتبط با زوال عقل هم‌چون آلزایمر بسیار دیر پدیدار شده بود.

صرف‌نظر از جنسیت داوطلبان، سابقه‌ی کار طولانی‌مدت، تاثیر عمده‌ای بر عملکرد شناختی ذهن آن‌ها داشت.

عملکرد شناختی ذهن در مراحل اولیه از ریشه‌های اجتماعی افراد از قومیت‌های مختلف، با وضعیت‌ اجتماعی و اقتصادی مختلف نشأت می‌گیرد و در مراحل بعد شرایط تحصیلی، شغلی و بهداشتی بر روی آن‌ تأثیر می‌گذارد. مجموعه‌ی این عوامل در طول عمر، بر عملکرد شناختی مغز و سن بازنشستگی افراد موثر هستند.

چگونه کار کردن باعث بهبود عملکرد شناختی ذهن می‌شود؟

سبک زندگی بی‌تحرک، یک عامل موثر در زوال عقل است. به تعویق انداختن سن بازنشستگی، به کاهش احتمال این بیماری‌ها کمک می‌کند.

در یکی از تحقیقات انجام‌شده، افرادی که سبک زندگی بدون تحرک داشتند، 30% بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل و مشکلات شناختی مغز قرار داشتند. 

کار کردن محرک مغز است و برای فعال نگه‌داشتن آن در هر سنی لازم و ضروری است.

تحقیقات هم‌چنین نشان داده‌اند افرادی که دارای مشاغلی هستند که از ذهنشان بیشتر کار می‌کشند، بسیار کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های شناختی قرار می‌گیرند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه