ارسال به دیگران پرینت

درمان جدید برای کرونا کشف شد

گروهی از پژوهشگران برزیلی دریافته اند که در زهر نوعی مار بومی این کشور مولکولی وجود دارد که از تکثیر ویروس کرونا در سلول‌های میمون جلوگیری می‌کند.

درمان جدید برای کرونا کشف شد

محققان برزیلی این یافته را نخستین گام احتمالی در ساخت دارویی برای مقابله با ویروس کرونا می‌دانند. نتایج مطالعه این پژوهشگران که در تازه‌ترین شماره مجله علمی مولکول‌ها Molecules منتشر شد، نشان داد مولکول تولید شده در بدن مار افعی جاراراکاسو توانایی ویروس کرونا را در تکثیر و تولید سلول‌های های جدید در بدن میمون، تا ۷۵ درصد مهار می‌کند.

رافائل گوایدو، استاد دانشگاه سائوپائولو و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: "ما توانستیم نشان دهیم این مولکول موجود در سم مار افعی می‌تواند یک پروتئین بسیار مهم را در ویروس مهار کند. "

این مولکول یک پپتید یا زنجیره‌ای از اسیدهای آمینه است که می‌تواند بدون اینکه به سلول‌های دیگر آسیب بزند به آنزیمی به نام PLPro در کروناویروس متصل شود که در تکثیر ویروس نقش حیاتی دارد.

گوایدو افزود این پپتید که قبلاً به دلیل ویژگی‌های ضد باکتریایی خود شناخته شده است، می‌تواند در آزمایشگاه به روش سنتز تهیه شود و نیازی به نگهداری و پرورش مارها نیست.

جوزپه پوورتو، متخصص گیاه شناسی و مدیر مجموعه بیولوژیکی موسسه بوتانان در سائوپائولو گفت: "ما نگرانیم که مبادا افرادی اقدام به شکار جاراراکاسو بکنند، با این تصور که می‌خواهند جهان را نجات دهند ... این طور نیست! این خود سم افعی نیست که کروناویروس را درمان می‌کند. "

دانشگاه ایالتی سائوپائولو نیز در این تحقیق مشارکت و همکاری داشته است، در بیانیه اعلام کرد محققان در مرحله بعد، کارآیی دوزهای مختلفی از این مولکول را بررسی و ارزیابی خواهند کرد و این که آیا می‌تواند در وهله اول از ورود ویروس به سلول‌ها جلوگیری کند. آن‌ها امیدوارند بتوانند این ماده را در سلول‌های انسانی آزمایش کنند، اما زمان دقیقی برای این کارآزمایی ارائه نکردند.

مار جاراراکاسو یکی از بزرگترین مارهای افعی برزیل است که طول آن تا دو متر می‌رسد و زیستگاه آن مناطق جنگلی سواحل اقیانوس اطلس است. این نوع مار در بخش‌هایی از بولیوی، پاراگوئه و آرژانتین نیز یافت می‌شود.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه