ارسال به دیگران پرینت

کرونا /

رکورد فوتی های کرونا باز هم شکست | آمار مرگ و میر کرونا

مرداد ۱۴۰۰ سیاه ترین ماه کرونایی کشور شد.

رکورد فوتی های کرونا باز هم شکست | آمار مرگ و میر کرونا

مرداد ۱۴۰۰ سیاه ترین ماه کرونایی کشور شد.متاسفانه شمار جانباختگان روزانه کرونا مجددا افزایش داشته و در ۲۴ ساعت گذشته ۷۰۹ نفر از این بیماران در کشور جان خود را براثر کرونا از دست دادند.

ثبت رکوردهای جدید کرونایی در نیمه تابستان 1400 و کاهش قابل توجه توجه هموطنان به پروتکل‌های بهداشتی این نگرانی را میان کارشناسان بهداشت و درمان ایجاد کرده است که احتمالاً هفته دوم آخرین ماه تابستان 1400 باید منتظر رکوردهای تازه‌ای در دوره فعالیت ویروس جهش‌یافته دلتا باشیم .

این درحالی است که البته مشاهده و فعالیت ویروس "لامبدا" در 52 کشور جهان و قدرت تهاجمی و کشندگی بالای آن به نگرانی‌ها دامن زده است و کارشناسان بهداشت و درمان بر این باورند که طولانی شدن پیک پنجم و کمبودهای موجود در موارد مختلف می‌تواند زمستانی سخت را مقابل کادر درمان ایران قرار دهد و مشکلات را نسبت به گذشته دوچندان کند.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به شرایط همه‌گیری در استان تهران گفت: به‌رغم کاهش مراجعان سرپایی به بیمارستان‌های تهران، میزان مرگ‌ومیر بیماران کرونایی در استان تهران همچنان بالاست و در این زمینه استان در وضعیت قرمز قرار دارد.

 علیرضا زالی در ادامه  با اشاره به جایگاه استان تهران در شاخص‌های کل کشور افزود: تعداد بیماران سرپایی در بیمارستان‌های تهران از اواخر هفته گذشته کاهش یافته است که این موضوع می‌تواند نویدبخش کاهش تعداد بستری‌ها و فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا باشد.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران تأکید کرد: سوش دیگری از کرونا به‌نام سویه لامبدا (Lambda) نیز برای نخستین بار در کشور پرو مشاهده شده است و اکنون این سوش 52 کشور جهان انتقال یافته است ما باید بسیار مراقبت کنیم تا این سویه جدید وارد کشور ما نشود.

زالی با بیان اینکه سرایت‌پذیری سوش لامبدا نسبت به دلتا بیشتر و واکسن‌گریزی بیشتری دارد، تصریح کرد: ابتلای کودکان و نوجوانان به سویه لامبدا بیش از دیگر سوش‌های کرونا است که این روند درصورت شکل‌گیری در کشورمان می‌تواند نگران‌کننده باشد.

واقعیت آماری در یک ماه گذشته چیست؟

از سوی دیگر وقتی به جداول منتشرشده روزانه وزارت بهداشت نگاه می‌کنیم اگرچه در دو جدول آخر روند تغییر آمارها کمی سرعت کمتری نسبت به گذشته را نشان می‌دهد اما نباید فراموش کنیم که اصولاً تصمیم‌گیری برای روند همه‌گیری کرونا در سراسر ایران باید در بازه‌های زمانی طولانی‌تری باشد چون واقعیت آماری در این دوره‌های کوتاه مشخص نیست.

بر همین اساس با نگاه دقیق و کارشناسی به روند تغییر آمارها از اولین روز مرداد 1400 تا اولین روز آخرین ماه تابستان همین سال می‌بینیم تمام شاخص‌ها روند صعودی داشته و در برخی از شاخص‌ها جهش‌ نگران‌کننده است.

در این زمینه نرخ ابتلای روزانه در دوره یادشده با جهشی 77.2درصدی از اول مرداد در اولین روز شهریور 1400 به رقمی معادل 38657 مورد رسیده است و به همین نسبت بستری بیماران در مراکز درمانی شاهد جهش 110 درصد است تا عدد 5108 مورد بستری در روز را در جداول رسمی وزارت بهداشت مشاهده کنیم.

هرچند ادامه بررسی کمی نگرانی‌ها را بیشتر خواهد کرد چون می‌بینیم آمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه در همین دوره یک‌ماهه شاهد رشد 63.8درصدی بوده تا جایی که در اولین روز آخرین ماه تابستان 1400 آمارها عدد 7695 نفر را نشان می‌دهند و به‌دنبال آن رشد خیره‌کننده 190.4درصدی موارد فوتی روزانه نشان‌دهنده 610 مورد فوتی در نخستین روز شهریور 1400 است که اگر تعداد کل فوتی‌های دو نقطه اول و انتهای محدوده زمانی مورد نظر را بررسی کنیم به عدد 14375 مورد فوت تنها در یک ماه خواهیم رسید که واقعاً در شرایط فعلی نگران‌کننده است.

نکته جالب توجه این است که در شرایط فعلی علی‌رغم تمام کمبودهایی که انجام شده است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هموطنان روند نزولی داشته است تعداد انجام تست‌های روزانه کرونا برای غربالگری هوشمند نیز متناسب با شرایط نیست تا بتوانیم از طریق قرنطینه بیماران کرونامثبت مانع از انتشار گسترده بیماری و شکل‌گیری خوشه‌های جدید در کشور باشیم و مقایسه آخرین روز مرداد و اولین روز شهریور نشان می‌دهد تنها 119479 مورد تست کرونا در سراسر ایران انجام شده است که واقعاً مناسب شرایط فعلی نیست.

برخی از کارشناسان در این زمینه تأکید دارند در شرایطی که محدودیت‌های تجهیزاتی، دارویی و مواردی از این دست در سراسر کشور مشهود است شاید یکی از کم‌هزینه‌ترین راهکارها برای مدیریت، شناسایی بیماران و قرنطینه آنها با گسترش تست‌ کرونا در سراسر کشور برای جلوگیری از گسترش بیماری باشد.

نکته‌ای که ظاهراً مسئولان هنوز به آن توجه نکرده‌اند و بیشتر توجهشان معطوف به واکسیناسیون است درحالی که همه می‌دانیم واکسیناسیون برای مدیریت این پیک واقعاً اثرگذاری ندارد و تنها می‌تواند پیک‌های بعدی را مدیریت کند و اکنون که هزینه‌های انجام تست پی سی آر هم تحت پوشش بیمه قرار گرفته، برنامه‌ریزی برای افزایش سطح پوششی انجام تست‌های مرتبط ساده‌تر خواهد بود .

رکودشکنی دلتا در دومین روز آخرین ماه تابستان 1400

اهمیت غربالگری هوشمند و جلوگیری از تردد بیماران و ناقلان بی‌نشان در جامعه زمانی مشخص می‌شود که با انتشار آمارهای روزانه وزارت بهداشت در دومین روز از شهریور 1400 می‌بینیم همه شاخص‌ها صعودی شده و احتمالا در روزهای آینده باید منتظر رکوردهای تازه‌ای در این زمینه باشیم.

بررسی روزانه آمارهای منتشر شده وزارت بهداشت در بازه زمانی اول و دوم شهریور 1400 نشان می‌دهد روند همه‌گیری همچنان صعودی است چون ابتلای 40623 نفر در 24 ساعت گذشته معادل رشد 5 درصدی در این شاخص است و رشد 7.4 درصدی یعنی رسیدن شاخص 5487 موارد بستری روزانه هم شاهد مثال دقیقی برای ثبت رکوردهای تازه در روزهای آینده است.

اما کارشناسان با اشاره به رشد 0.4 درصدی تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه که عدد 7727 نفر را نشان می‌دهد، می‌گویند: این تعداد قطعا در روزهای آینده اثرگذاری بالایی در نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا دارد و افزایش 16.22 درصدی نرخ مرگ یعنی رسیدن رقم 709 فوتی در 24 ساعت گذشته واقعیتی غیرقابل انکار در این زمینه است.

این گروه متقدند درصورت بی‌توجهی به اهمیت قطع زنجیره انتقال با اجرای محدودیت‌های جدید به عنوان بهترین و کم هزینه‌ترین راهکار کوتاه مدت در این دوره در روزهای آینده یعنی در بازه 10 تا 15 روز بعد رکوردشکنی‌های کرونایی بدون تردید همه را شوکه خواهد کرد.

کرونا

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه