ارسال به دیگران پرینت

طالبان ترکیه را تهدید کرد

سخنگوی دفتر سیاسی جنبش طالبان درباره موضع این جنبش نسبت به ماندن نیروهای ترکیه در افغانستان و احتمال وقوع جنگ داخلی با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان صحبت کرد.

طالبان ترکیه را تهدید کرد

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در مصاحبه با عربی۲۱ گفت: ما با ماندن نیروهای ترکیه در افغانستان در چارچوب پیمان ناتو و به موجب توافق بین آنکارا و واشنگتن به بهانه تأمین امنیت فرودگاه کابل و مقرهای دیپلماتیک خارجی مخالفیم. در صورتی که نیروهای ترکیه در افغانستان بمانند ما علیه آن‌ها می‌جنگیم. بعید است با توجه به ارزش‌های دینی، فرهنگی و نژادی میان مردم دو کشور، افغان‌ها درباره این نیروها سهل انگاری به خرج دهند.

وی گفت: ما متعهد شده‌ایم تا به زیرساخت اصلی و منافع کشورهای دیگر تجاوز نکنیم. آنکارا قبلا تعهد داده که دست به هیچ اقدامی که مورد قبول ما نباشد، نزند. اما متأسفانه بعدا در رسانه‌ها شنیدیم که آن‌ها در افغانستان می‌مانند. این موضوع به پایان رسیده است و هیچ گفتگویی درباره آن با ترکیه وجود ندارد هرچند که تماس‌هایی میان طالبان و طرف‌های مختلف منطقه‌ای و فعال در عرصه افغانستان که تمایل به شراکت و دوستی دارند وجود دارد. همکاری پاکستان با ترکیه در این راستا مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کند. براساس توافق صلح با آمریکا نباید هیچ طرف خارجی در امور افغانستان دخالت کند. طالبان ثابت کرده که عملا نماینده قانونی مردم افغانستان است.

نعیم گفت: وقوع جنگ داخلی در افغانستان با خروج نیروهای آمریکایی و شرکایش در ناتو به رغم اینکه دولت کابل ۳۰۰ هزار سرباز آموزش دیده و مسلح دارد بعید است. به محض پایان عقب نشینی نیروهای خارجی دولت کابل ازهم فرو می‌پاشد. نیروهای ارتش از مردم هستند و ما می‌توانیم بدون جنگ داخلی با آن‌ها به تفاهم برسیم.

وی گزارشات منتشر شده درباره آواره شدن ساکنان افغانستان طی درگیری‌ها را تکذیب کرد و مدعی شد که بیشتر مناطقی که طالبان به تازگی کنترل آن را در دست گرفته داوطلبانه به "امارات اسلامی" پیوسته‌اند.

نعیم درباره دلیل مذاکرات طالبان با دولت گفت: این مسئله ثابت می‌کند که آن‌ها مایل به صلح هستند. مذاکرات شامل احزاب و گروه‌های مختلف در افغانستان است و به دولت اشرف غنی در کابل محدود نمی‌شود.

وی گفت: این دولت است که به جنگ علیه طالبان ادامه می‌دهد و آن را متهم به تروریسم می‌کند و برای مخدوش کردن وجهه آن و ابقای نیروهای خارجی تلاش می‌کند. توافق صلح با آمریکا بر طالبان توقف پیشروی یا عدم پاسخ به حملات دولتی را تحمیل نمی‌کند.

نعیم درباره شکل دولتی که قرار است طالبان در افغانستان تأسیس کند، گفت: این پرونده اصلی بر روی میز مذاکرات دوحه است.

وی بر مخالفت طالبان با استفاده از هرگونه الگوی خارجی در حکومت تأکید کرد و گفت: دولت‌های مختلفی در جهان وجود دارد. مردم افغانستان حق دارند دولتی داشته باشند که متناسب با ماهیت، دین و فرهنگشان باشد.

نعیم درباره طرحی که طالبان درخصوص آن در دوحه مذاکره می‌کند، سخنی نگفت و تنها به صحبت درباره چارچوب‌های مربوط به آزادی، استقلال و احترام به ارزش‌های مردم اکتفا کرد.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه