ارسال به دیگران پرینت

دولت بایدن از تصمیم ترامپ عقب نشینی کرد | امریکا دوباره در قدس کنسولگری می زند

امریکا اعلام کرد بیش از 110 میلیون دلار برای فلسطین و از جمله بازسازی غزه اختصاص می دهد/ محمود عباس از امریکا تشکر کرد.

دولت بایدن از تصمیم ترامپ عقب نشینی کرد |  امریکا دوباره در قدس کنسولگری می زند
امریکا قصد دارد دوباره کنسولگری خود را در شهر قدس (اورشلیم/ بیت المقدس) افتتاح و فعال کند.
 
این موضوع را وزیر خارجه امریکا در سفر به شهر "رام الله" فلسطین و دیدار با محمود عباس رئیس دولت فلسطین اعلام کرده است. 

این کنسولگری در بخش شرقی شهر قدس (اورشلیم/ بیت المقدس) بازگشایی خواهد شد و مسوولیت ارتباط با شهروندان ساکن شهر قدس و فلسطینی ها را خواهد داشت.
 
این کنسولگری، تنها کنسولگری امریکا در جهان است که زیرمجموعه هیچ سفارتخانه‌ای از جمله سفارت امریکا در اسرائیل نیست و به صورت مستقیم زیرمجموعه وزارت خارجه امریکا در واشنگتن محسوب می‌شود.
 
همچنین این تنها کنسولگری امریکا در جهان است که میزبان آن نه یک کشور بلکه یک شهر است. این کنسولگری کانال ارتباطی دیپلماتیک امریکا و فلسطینی ها خواهد بود.
 
شهر قدس دارای وضعیت پیچیده ای است. 
 هم اکنون سازمان ملل متحد و اروپایی ها، شهر قدس را به عنوان بخشی از اسرائیل یا هیچ کشور دیگری به رسمیت نمی‌شناسند اما اعلام می کنند بخش شرقی آن در اشغال اسرائیل است. دولت امریکا قبل از ترامپ هم چنین نظری داشت.
 
"آنتونب بلینکن" وزیر خارجه آمریکا در این باره گفت که بازگشایی کنسولگری امریکا در قدس وسیله مهمی برای کشورمان در تعامل با ملت فلسطینی و ارائه حمایت به اوست. او زمان این بازگشایی را اعلام نکرد.
 
دولت ترامپ برای اولین بار، کل شهر قدس را به عنوان بخشی از اسرائیل و همچنین پایتخت آن به رسمیت شناخت. دولت بایدن گفته است برنامه ای برای عقب نشینی یا تجدید نظر در این تصمیم ندارد اما بازگشایی کنسولگری امریکا در شهر قدس به معنی عقب نشینی از این اقدام است. یعنی امریکا دوباره کل شهر قدس را بخشی از خاک اسرائیل نمی داند.
 
دولت محمود عباس خواستار اعلام بخش شرقی شهر قدس به عنوان پایتخت فلسطین و اعلام بخش غربی آن به عنوان پایتخت اسرائیل است اما کابینه فعلی اسرائیل این موضوع را قبول نمی کند.
 
دولت ترامپ، با تعطیلی کنسولگری امریکا در شهر قدس، ساختمان آن را به سفارت امریکا در اسرائیل اختصاص داد.
مسوولان و شهروندان فلسطین تا قبل از این از طریق کنسولگری امریکا در شهر قدس، ویزای امریکا دریافت می‌کردند.
 
اسرائیل کل شهر قدس یعنی بخش شرقی این شهر را بخشی از خاک خود و پایتخت خود می داند اما کشورهای جهان و سازمان ملل متحد این تصمیم را به رسمیت نمی شناسند. اسرائیل در جنگ 1967 بخش شرقی شهر قدس را اشغال کرد.
 
براساس اسناد سازمان ملل متحد، فلسطین هنوز به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نمی شود اما فلسطین به عنوان سرزمین تحت اشغال اسرائیل شناخته می شود.
 
رویترز نوشت: آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا در سفر به فلسطین و شهر رام الله با محمود عباس دیدار کرد و متعهد شد کشورش برای بازسازی غزه کمک های بیشتری ارائه کند.
 
امریکا این اقدام را در چارچوب فعالیت ها برای تقویت آتش بس میان حماس و اسرائیل انجام می دهد.
 
رویترز به نقل از بلینکن اضافه کرد: به امید عقب گرد امریکا از اقدامی که دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت امریکا به آن دست زد  امریکا روند بازگشایی کنسولگری اش در شهر قدس را اجرایی خواهد کرد.
 
او همچنین گفت امریکا 75 میلیون دلار از کمک های توسعه ای و اقتصادی را در سال 2021 به فلسطین ارائه خواهد کرد. امریکا همچنین 5.5 میلیون دلار کمک های فوری به غزه و 32 میلیون دلار به آژانس سازمان ملل متحد برای کمک به پناهجویان فلسطین (انروا) اختصاص خواهد داد.
 
محمود عباس هم در دیدار وزیر خارجه امریکا از دولت بایدن به دلیل پایبندی به راه حل دو کشور، حفاظت از وضعیت موجود در منطقه حرم شریف (منطقه مقدس در شهر قدس شامل دو بخش مسجد الاقصی و قبه الصخره و مکان مقدس یهودیان دیوار ندبه) تشکر کرد.
عباس همچنین از حمایت امریکا برای باقی ماندن ساکنان فلسطینی در منطقه "شیخ جراح" در بخش شرقی شهر قدس تقدیر کرد.
 
وزیر خارجه امریکا گفت: "می دانیم که برای جلوگیری از بازگشت به خشونت باید از فرصتی که ایجاد شده برای رفع مجموعه بزرگتری از مسائل و چالش های اساسی استفاده کنیم ... این روند با کمک به برطرف شدن وضعیت انسانی خطرناک در غزه و آغاز بازسازی صورت می گیرد".
بلینکن همچنین بر عدم استفاده حماس از کمک های انسان دوستانه تاکید کرد.
 
امریکا حماس را یک گروه تروریستی می داند. رویترز در این باره نوشت: این ماموریت در منطقه غزه که حاکمیت آن را در دست دارد؛ می تواند سخت باشد.
بلینکن مدعی شد: "اگر کمک ها به شیوه مناسبی در غزه توزیع شود در واقع این اتفاق، حماس را تضعیف خواهد کرد و نه تقویت. حماس با وجود یاس و نابودی فرصت ها در منطقه غزه، شکوفا می شود".
 
بلینکن همچنین در نشست خبری در رام الله (مرکز دولت فلسطین به رهبری محمود عباس) درباره اقداماتی که می تواند راه حل دو کشوری را نقض کند هشدار داد. او تاکید کرد که واشنگتن به راه حل دو کشوری متعهد است.
 
راه حل دو کشوری به ایجاد دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل اشاره دارد. 
هم اکنون براساس سازمان ملل، امریکا و کشورهای اروپایی، اسرائیل یک کشور مستقل است اما فلسطین همچنان یک کشور مستقل به شمار نمی رود.
 
او ادامه داد شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های اشغال شده که فلسطینی ها تلاش می کنند دولت/ کشور خود را در آن ایجاد کنند؛ اقدامات احتمالی اسرائیل برای اخراج فلسطینی ها از قدس شرقی (بخش شرقی شهر قدس /  اورشلیم / بیت المقدس) و تحریک به خشونت مسلحانه از طرف فلسطینی از جمله این موارد هستند.
 
جنگ میان غزه و اسرائیل بعد از 11 روز با میانجگری مصر و با هماهنگی امریکا متوقف و اتش بس جاری شد. این خشونت آمیزترین درگیری میان دو طرف در چند سال اخیر بود.
 
حملات ارتش اسرائیل به منطقه غزه به جان باختن حداقل 254 نفر و زخمی شدن 1900 تن در این منطقه منجر شد. علاوه بر این ساختمان های تجاری، برج های مسکونی و خانه های زیادی نیز تخریب یا به میزان زیادی آسیب دیدند.
 
ارتش اسرائیل همچنین گفت که در شلیک موشک از غزه به سمت اسرائیل، 13 نفر کشته و صدها تن زخمی شدند. این حملات باعث شد موجی از نگرانی و ترس در سراسر اسرائیل و حتی شهرهای دور از غزه مثل تل آویو به وجود بیاید و ساکنان این شهر هم به پناهگاه ها بروند.
 
بلینکن قبل از رام الله در شهر قدس با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد. 
 
اقدام پلیس اسرائیل برای اخراج خانواده های فلسطینی از محله شیخ جراح و واگذاری خانه های آنها به اسرائیلی ها، باعث خشم گسترده در فلسطین شد و جرقه های جنگ میان غزه و اسرائیل نیز از این موضوع زده شد.
غزه در محاصره کامل اسرائیل قرار دارد. مصر نیز به دلیل نگرانی های امنیتی از باز شدن کامل گذرگاه های مرزی اش با غزه خودداری می کند.

 

 
 

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه