ارسال به دیگران پرینت

سازمان بهداشت جهانی: احتمال نشت ویروس کرونا از محیط آزمایشگاهی ووهان چین منتفی است

نشست خبری تیم بازرسان سازمان بهداشت جهانی در روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن

مدیر بازرسان سازمان بهداشت جهانی که برای تحقیق و شناسایی منشاء ویروس کرونا به ووهان چین سفر کرده‌اند، احتمال نشت کووید ۱۹ از محیط‌های آزمایشگاهی را کاملا رد کرد و افزود که همچنان خفاش و غذای منجمد محتمل‌ترین راه انتقال این ویروس به انسان به شمار می‌رود.

پیتر بین امبارک که هدایت تیم بازرسان مستقل این نهاد بین‌المللی را بر عهده دارد، روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن در یک نشست خبری تاکید کرد که هنوز به انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز هست و در مقطع کنونی، اظهارنظر قطعی درباره منشاء حقیقی ویروس کرونا را ناممکن دانست.

با وجود این، آقای امبارک تاکید کرد که بحث نشت آزمایشگاهی این ویروس – که موضوع انواع و اقسام تئوری‌های توطئه در یک‌سال گذشته بوده – منتفی است و به تحقیقات بیشتر در این زمینه نیازی نیست.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که نزدیک به یک ماه از سفر آقای امبارک و اعضای تیم او به ووهان گذشته است.

بحران شیوع ویروس کرونا، نخستین‌بار اواخر سال ۲۰۱۹ از بازار ماهی‌فروشان ووهان آغاز شد و حدود یک سال است که بسیاری از کشورهای سراسر دنیا تحت تاثیر همه‌گیری این بیماری در وضعیت اضطراری به سر می‌برند.

مدیر تیم بازرسان سازمان بهداشت جهانی در بخش دیگری از سخنانش افزود که ویروس کرونا از «هر گونه حیوانی» که منتقل شده باشد، احتمالا مسیری «بسیار طولانی و پیچیده» را در نوردیده است.

او در نشست خبری روز سه‌شنبه که حدود سه ساعت به طول انجامید، اظهار داشت که دستیابی به اطلاعات جدید نشان می‌دهد حتی اگر کووید ۱۹ از طریق خفاش به انسان منتقل شده باشد، بعید نیست که منشاء حقیقی آن، منطقه‌ای غیر از ووهان و یا آن سوی مرزها بوده باشد.

بازرسان همچنین حین بررسی نمونه‌های خونی مردم چین دریافته‌اند که احتمال دارد آغاز انتشار ویروس کرونا بسیار زودتر از آن‌چه که در ابتدا تصور می‌شد، رخ داده باشد.

چین بارها بر احتمال انتقال ویروس از طریق غذای منجمد تاکید کرده و مدعی است که رد پای ویروس کرونا را در غذاهای بسته‌بندی وارداتی یافته است.

مدیر تیم بازرسان سازمان بهداشت جهانی گفت: «ما می‌دانیم که ویروس می‌تواند در محیط‌هایی با برودت بالا زنده بماند اما واقعا نمی‌دانیم که آیا می‌تواند به انسان هم انتقال یابد» یا تحت چه شرایطی چنین اتفاقی ممکن خواهد بود.

به باور کارشناسان، احتمالا سال‌ها زمان خواهد برد تا بشر به درک کاملی از منشاء کووید ۱۹ دست یابد.

مقامات آمریکا می‌گویند چین باید در به اشتراک گذاشتن اطلاعات و نمونه‌ها و همچنین در زمینه اجازه دسترسی به بیماران، کادر پزشکی و کارکنان آزمایشگاه شفاف‌تر عمل می‌کرد.

پکن اما بارها واشینگتن را به سیاسی کردن این موضوع متهم کرده است.

از آغاز همه‌گیری کووید ۱۹ در سال گذشته تاکنون بیش از ۱۰۶ میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا شده و بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در پی ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

 

منبع : فردا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه