ارسال به دیگران پرینت

رئیس سازمان بهزیستی آخرین آمار را منتشر کرد

افزایش تماس‌های مردمی با اورژانس اجتماعی

میزان تماس‌های برقرارشده با اورژانس اجتماعی در ارتباط با رفتار نامناسب با کودکان در اسفند ٩٧ و فروردین ٩٨، ١٧هزارم ‌درصد بود که در مدت مشابه یعنی اسفند ٩٨ و فروردین ٩٩ به ٢٦ هزارم ‌درصد رسیده است

افزایش تماس‌های مردمی با اورژانس اجتماعی

آخرین آمارهای اورژانس اجتماعی و سامانه روانشناختی سازمان بهزیستی در بحران کرونا منتشر شد. براساس این گزارش، میزان تماس‌های برقرارشده با اورژانس اجتماعی (١٢٣) در اسفند ٩٨ و فروردین ٩٩ یعنی در دوره شروع قرنطینه برای کنترل کرونا در ایران، در مقایسه با مدت مشابه‌ سال قبل درباره خشونت علیه کودکان و زنان افزایش داشته است.

براساس گزارش اعلام‌شده از سوی وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری آنلاین روز گذشته، میزان تماس‌های برقرارشده با اورژانس اجتماعی در ارتباط با رفتار نامناسب با کودکان در اسفند ٩٧ و فروردین ٩٨، ١٧هزارم ‌درصد بود که در مدت مشابه یعنی اسفند ٩٨ و فروردین ٩٩ به ٢٦ هزارم ‌درصد رسیده است.

رفتارهای نامناسب با همسر قبلا دوهزارم ‌درصد بود که در آمار جدید به ٦هزارم ‌درصد رسید و تماس‌های مربوط به اقدام به خودکشی در استان تهران هم از یک‌هزارم ‌درصد در مدت اعلام‌شده به چهارهزارم ‌درصد افزایش پیدا کرده است. به گفته قبادی‌دانا، از میان ١١‌هزارو ٨٥٢ تماس‌ برقرارشده تا ٢٣ فروردین در رابطه با رفتارهای نامناسب با سالمندان، کودکان و معلولان، ٢٦٢ مورد نیاز به مداخله حضوری داشته است: «پنج‌درصد تماس‌ها مربوط به رفتارهای نامناسب با همسر بوده است، سه‌درصد رفتار نامناسب با کودکان، یک‌دهم ‌درصد از تماس‌ها مربوط به رفتار نامناسب با معلولان و چهاردهم ‌درصد مربوط به سالمندان.» براساس اعلام رئیس سازمان بهزیستی کشور، این آمار در مقیاس ١٠٠‌هزار نفر جمعیت درنظر گرفته شده است.

او یکی از دلایل بالارفتن آمار تماس‌ها را معرفی سامانه اورژانس اجتماعی به مردم و به‌طور ویژه از طریق ارسال پیامک وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت که ٣٠درصد تماس‌های برقرارشده غیرمرتبط بوده است.

او  درباره جزئیات تماس‌های برقرارشده با ١٢٣ و نگرانی بهزیستی از بالارفتن آمارها توضیح داد: «افزایش تماس‌های تلفنی به معنی افزایش اختلالات روانشناختی یا رفتارهای نامناسب نیست. اطلاعات مردم درباره وجود این سامانه‌ها بالا رفته است.» او تأکید کرد که افزایش تماس‌ها با سامانه مشاوره ١٤٨٠ هم به معنی شرایط نگران‌کننده نیست: «به نظر ما این آمار نگران‌کننده نیست و در مقایسه با آمارهای قبلی تفاوت معناداری نشان نمی‌دهد. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم در شرایط ویژه‌ای قرار داریم و اعلام این موضوع نیاز به بررسی‌ مقایسه‌ بیشتری دارد.» با این‌همه او گفت که بهزیستی تا پایان بحران کرونا نگران شرایط است.

نشانه‌های افسردگی در ٢٠‌درصد شرکت‌کنندگان در پرسشنامه خودارزیابی
بر اساس این گزارش، در این میان میزان برقراری تماس با سامانه مشاوره ١٤٨٠ هم نشان می‌دهد که از اول اسفند تا ٢٠ فروردین ١٢٥‌هزار و ٨٩٩ نفر مشاوره رایگان گرفته‌اند که ٨‌هزار و ٥٢٢ مورد آن مربوط به کرونا  و مسائل مربوط به آن بوده است.

این عدد نشان‌دهنده سه‌برابرشدن تماس با این سامانه است. به گفته قبادی‌دانا، از زمانی که وزیر رفاه این سامانه را معرفی کرد میزان تماس با آن‌هم به شدت افزایش پیدا کرد. این سامانه در ارتباط با اختلالات اضطرابی، استرس و افسردگی و... مشاوره می‌دهد.

در همین زمینه هم، ٢٠‌هزار و ٩٩٠ نفر اطلاعات‌شان را در سامانه خودارزیابی سازمان بهزیستی که براساس پرسشنامه داس است، ثبت کردند. بررسی این پرسشنامه نشان داد که از این تعداد یک‌هزار و ٩٢٩ نفر یعنی ٩,٢‌درصد نشانه‌های افسردگی شدید، دو‌هزار و ٣٧٥ نفر یعنی ١١.٣‌درصد نشانه‌های افسردگی متوسط داشتند که به‌طورکلی ٢٠.٥‌درصد علایم افسردگی داشتند. همچنین از ٢٠‌هزار و ٩٩٠ نفر، یک‌هزار و ٧٩٩ نفر یعنی ٨.٦‌درصد نشانه‌های شدید استرس و دو‌هزار و ٦١ نفر نشانه متوسط استرس داشتند که به‌طورکلی برای ١٨.٤‌درصد از کل این افراد علایم متوسط و شدید استرس ثبت شده است. در زمینه اضطراب هم یک‌هزار و ٩٤٩ نفر یعنی ٩.٣‌درصد نشانه‌های شدید اضطراب و ١١.٤‌درصد علایم متوسط اضطراب و به‌طورکلی ٢٠.٧‌درصد نشانه‌های شدید و متوسط اضطراب داشتند.

براساس اعلام رئیس سازمان بهزیستی، براساس مطالعه‌ای که در‌ سال ٢٠١٥ از اختلالات روان در ایران انجام شده بود، ٢٣.٤‌درصد مردم ایران علایمی از اختلالات روان دارند.
٤٥ مرکز آلوده به کرونا شده‌اند و ٥٥ معلول و سالمند فوت کردند
قبادی‌دانا در پاسخ به سوالی درباره میزان درگیری مراکز بهزیستی با کرونا به‌ویژه مراکز نگهداری از سالمندان، معلولان، معتادان و کودکان بی‌سرپرست توضیح داد: «از دو‌هزار و ٥٣١ مرکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان، معلولان، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و معتادان، ٤٥ مرکز آلوده به کرونا شدند که معادل ١,٧‌درصد کل مراکز بهزیستی است.

به‌طور خاص هم ٣٠ مرکز نگهداری از سالمندان و معلولان در ١٥ استان درگیر این موضوع شدند. در این میان تا ٢٣ فروردین ٥٥نفر در گروه سالمندان و معلولان تحت پوشش بهزیستی، یعنی ١.٢‌درصد کل فوت‌شدگان کشور در اثر این بیماری جان‌شان را از دست دادند. ٧١‌درصد فوت‌شده‌ها بالای ٧٠‌سال و ٢٧‌درصد بالای ٩٠‌سال بودند.

در این مدت ٥٩نفر از سالمندان هم بهبود یافته و ٢٢٩نفر تحت درمان‌اند.» به گفته او، درکشور ٣٠٥ مرکز مربوط به سالمندان وجود دارد که ٢٣ مرکز (٧.٥‌درصد) آن درگیر کرونا شد: «به استناد گزارش‌های جهانی میزان ابتلای سالمندان و معلولان به کرونا ٥.٣ برابر و مرگ آنها ٤.٨ برابر است.» قبادی‌دانا درباره ابتلای کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بهزیستی هم اعلام کرد که از ١٠‌هزار نفر جمعیت این گروه، هیچ آمار فوتی نداشته‌اند. تنها هفت مورد مثبت ابتلا ثبت‌ شده که بهبود پیدا کرده‌اند.

او در ادامه از فوت دونفر از مددکاران بهزیستی در اثر ابتلا به کرونا خبر داد.

قبادی‌دانا از وزارت بهداشت خواست تا بیماریابی فعالی از مراکز آلوده بهزیستی داشته باشد: «در یکی از مراکزمان برای ٥٥٠نفر تست کرونا انجام شد که ٢٠ مورد مثبت بدون علایم داشتیم.»

پذیرش موارد جدید تنها با حکم دادگاه
رئیس سازمان بهزیستی کشور به توزیع بسته‌های بهداشتی میان کودکان کار و خیابان و معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت که با اعلام ستاد مبارزه با موادمخدر و ستاد ملی مقابله با کرونا جمع‌آوری معتادان به تعویق افتاد اما دراین مدت به ٢٥٨ مرکز آسیب یعنی پاتوق‌ معتادان مراجعه شده و به آنها آموزش‌های لازم داده شده است.

در این میان هم ٤٣٤نفر از معتادان متجاهر با علایم مشکوک به مراکزدرمانی ارجاع شده‌اند.درباره پذیرش‌نکردن افراد آسیب‌دیده در بخش کودکان و زنان و معتادان توضیح داد: «ستاد ملی مقابله با کرونا، هرگونه تجمعی را برای جلوگیری از شیوع کرونا منع کرده است، ما هم در این زمینه متعهدیم اما برای رویکرد کاهش آسیب این کار را کردیم.

تیم‌های اورژانس آموزش‌ها را می‌دهند و دستکش و ماسک در اختیار افراد آسیب‌دیده قرار داده‌اند. هرچند که اگر تیم‌های اورژانسی ما با مورد خاصی مواجه شدند، با حکم قاضی دادگاه اقدام می‌شود. به این صورت که فرد به مدت ١٤روز ایزوله می‌شود.» به گفته او، از ٢٧ بهمن ملاقات در تمام مراکز نگهداری شبانه‌روزی ممنوع شد: «پذیرش معتادان متجاهر در کمپ‌های ماده ١٦ ممنوع است و آغاز طرح منوط به اعلام ستاد ملی مقابله با کروناست. البته در مورد ورود معتادان به کمپ‌ها تنها درصورتی امکان دارد که از سلامت آن فرد اطمینان حاصل شود.»

منبع : شهروند
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه